«خبرجنوب» نوشت: در حالی که فارس از داشتن آزاد راه محروم است و سهم اندکی از بزرگ راه دارد اما در همین جادههای کم عرض استان روزانه 1150 تانکر حمل سوخت تردد می کنند.

تنها پالايشگاه نفت اين استان با نام پالايشگاه شيراز تنها 40 درصد فرآوردههاي نفتي استان را تامين مي كند و 60درصد ديگر آن از شهرهاي سيرجان، ماهشهر، بندرعباس، اصفهان و يزد تامين شده و با صدها دستگاه تانكر به فارس منتقل ميشود، اقدامي كه هم شلوغي جاده هاي فارس را رقم زده و هم خطراتي را براي خودروها در اين جاده ها به دنبال دارد.
آن گونه كه مشاور نفت و گاز استانداري فارس ميگويد دليل اين معضل، محروميت فارس از خط انتقال فرآوردههاي نفتي و نيز بلاتكليفي احداث طرح توسعه پالايشگاه شيراز است.
امين عربي در اين خصوص به سرويس اقتصادي «خبرجنوب» گفت: طرح احداث خط لوله انتقال فرآوردههاي نفتي به فارس مدتهاست روي ميز وزارت نفت است اما هنوز اجرايي نشده است.
وي بيان داشت: اين طرح شامل احداث خط لوله از مهرآران در استان كرمان به فسا به طول 230 كيلومتر و فسا به شيراز به طول 130 كيلومتر ميباشد. وي با بيان اينكه هزينه برآورده شده براي اجراي اين طرح حدود 200 ميليارد تومان است افزود: چنانچه اين طرح اجرا شود هزينههاي آن ظرف مدت 3 سال از محل صرفه جويي ناشي از هزينه حمل فرآورده هاي نفتي برميگردد.
عربي با بيان اين كه اجراي اين خط لوله در برنامه ششم توسعه پيشبيني شده است، افزود: هنوز تصميمي براي استفاده از توان بخش خصوصي در احداث خط انتقال فرآوردههاي نفتي گرفته نشده است اما شايد بتوان با برخي تدابير همچون استفاده از تفاوت قيمت خريد فرآورده هاي نفتي در مبدا و مقصد مشوقي براي بخش خصوصي در احداث اين خط لوله در نظر گرفت.
مشاور نفت و گاز استاندار فارس با بيان اين كه پالايشگاه شيراز40 درصد سوخت مورد نياز فارس را تامين مي كند افزود: روزانه حدود 12 ميليون ليتر در فارس مصرف ميشود كه 10 ميليون ليتر آن بنزين و نفت گاز است و مابقي آن گاز مايع، نفت كوره و نفت سفيد مي باشند.
وي بيان داشت: از اين 12 ميليون ليتر40 درصد آن از طريق پالايشگاه شيراز و مابقي از سيرجان، ماهشهر، بندرعباس، اصفهان و يزد
تامين ميگردد.
عربي با بيان اين كه طرح مطالعاتي احداث خط لوله انتقال فرآوردههاي نفتي به فارس به اتمام رسيده افزود: هنوز اين طرح براي اجرا بنا به دلايلي در دستور كار قرار نگرفته كه از جمله اين دلايل مشخص نبودن وضعيت طرح توسعه پالايشگاه شيراز است.
وي يادآور شد: احداث پالايشگاه دوم شيراز جاي خود را به طرح توسعه پالايشگاه فعلي شيراز داده كه اجراي اين طرح توسعه اي نيز در انتظار اعلام نظر نهايي محيط زيست است.
وي يادآور شد: اگر اين طرح به مرحله اجرا و پس از آن بهره برداري برسد نه تنها ميتوان كل نياز فارس به فرآورده نفتي را برطرف كرد بلكه ميتوان مازاد آن را به شهرهاي ديگر كشور فرستاد كه در اين صورت بايد تغييراتي در طراحي خط انتقال فرآوردههاي نفتي داد.
عربي اظهار اميدواري كرد با نهايي شدن وضعيت طرح توسعه پالايشگاه فعلي شيراز تكليف خط انتقال فرآورده هاي نفتي مشخص شود و فارس را از خطرات احتمالي تردد 1150 تانكر سوخت در جاده هاي آن نجات داد.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 640483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =