صبح امروز نشست خبری اریک سولهایم، معاون دبیرکل و رییس برنامه محیط زیست ملل متحد در دفتر این سازمان در تهران برگزار شد و او به مسایل مهمی از جمله احیای دریاچه ارومیه، بحران ریزگردها در ایران و سرنونت توافق محیط زیستی پاریس اشاره کرد.

به گزارش خبرآنلاین، اریک سولهایم با اشاره به برنامه‌های چند روز اخیر سازمان ملل در ایران گفت: از نمایشگاه محیط زیست در ایران بازدید کردیم و جلساتی با اتاق بازرگانی و دانشجویان دانشگاه تهران داشتیم و دیروز نیز از دریاچه ارومیه بازدید به عمل آوردیم.


او گفت: ایران با چالش‌های محیط زیستی بسیاری از جمله مدیریت منابع آبی و ریزگردها روبه‌رو است اما دولتی دارد که خود را وقف محیط زیست کرده و تعامل بسیاری قوی را برای حفظ محیط زیست با شهروندان ایجاد کرده است. با این حال مشکلات زیست محیطی در ایران بسیار گسترده است. بنابراین ایران برای تغییر و حل این مشکلات اراده راسخ نیاز دارد.


رئیس برنامه محیط زیست سازمان ملل با بیان اینکه احیای دریاچه ارومیه اولویت سازمان ملل و ایران است، گفت: دریاچه ارومیه در طول تاریخ نقش بسیار مهمی داشته است. این دریاچه بزرگترین دریاچه ایران بوده اما سطح آن از ۵ هزار متر مکعب به ۵۰۰ کیلومتر مربع رسیده است. با این حال پیشرفت خوبی داشته است.


معاون دبیرکل سازمان ملل با اشاره به پیشرفت تراز آبی دریاچه ارومیه و احیای دوباره آن گفت: پیشرفت و احیای دوباره دریاچه ارومیه را به روحانی، رئیس جمهور ایران که شخصا از دریاچه ارومیه حمایت کرده، تبریک می‌گویم و از آقای گری لوییس به خاطر تلاش‌هایش، همچنین از دولت ژاپن برای تامین منابع و از مردم استان‌های آذربایجان شرقی و غربی و کردستان به خاطر تلاش‌هایشان در تغییر الگوی کشت و تصفیه پساب‌ها سپاسگزارم. این اقدامات و تلاش‌ها کمک کردند تا ارومیه دوباره احیا شوند و پلیکان‌ها دوباره به آن بازگردند تا ارومیه برای حفظ گردشگری دوباره تقویت شود.

 

اگر دریاچه ارومیه خشک شود، مشکلات دوچندان می‌شود
رئیس برنامه محیط زیست سازمان ملل افزود: اگر دریاچه خشک شود، مشکلات محیط زیستی در این منطقه دو چندان می‌شود و همین سبب کوچ مردم می‌شود. بنابراین باید از احیای آن حمایت کنیم. سازمان ملل در چهارچوب اقداماتش هر کاری که بتواند برای احیای آن انجام می‌دهد.


سولهایم گفت: ایران صاحب حیات وحش بسیار غنی است. اما متاسفانه هر روز این کوچک‌تر می‌شود. بنابراین باید از گونه‌های وحشی و به خصوص پلنگ آسیایی حفاظت کند.
او با بیان اینکه بین ۵۰ تا ۱۰۰ قلاده پلنگ آسیای در ایران باقی مانده، افزود: تخصص بین المللی برای تولید مثل این پلنگ و افزایش تعداد آن و رهاسازی در طبیعت ارائه شده است. چین موفقیت زیادی در تولید مثل پاندا داشته و بعد از تولد آنها را در طبیعت خود رها کرده است. اما پلنگ‌ها متفاوت هستند و به همین خاطر باید آموزش‌های تخصصی در این زمینه به ایران داده شود.


رئیس برنامه محیط زیست سازمان ملل مدیریت منابع آب، مسائل زیست محیطی جهانی، راندمان زیاد انرژی و تغییر اقلیم را از جمله مهمترین چالش‌های ایران دانست و افزود: مردم ایران از طریق فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی مشکلات مردم را به جهان نشان داد و قطعا حمایت بین المللی را با خود خواهد داشت.


سولهایم درباره حل معضل ریزگردها گفت: این موضوع در عرصه جهانی مطرح شده و ایران نیز راه‌کارهایی را ارائه کرده است.
او با بیان اینکه ایران بازیگر کلیدی در تغییر اقلیم بوده است، گفت: دو شیوه برای حل این مشکل وجود دارد. گرچه کانون اصلی و مهم ریزگردها در خارج از ایران است اما ایران باید در داخل تلاش‌های خود را برای حذف کانون‌های ریزگرد انجام دهد. یکی از اقدامات مهم این است که دریاچه ارومیه را زنده نگه دارد و درختکاری را در مقیاس بزرگ داشته باشد.

مرکز اصلی طوفان‌های گرد و غبار در عراق است
رئیس برنامه محیط زیست سازمان ملل با اشاره به کانون‌های خارجی گرد و غبارها گفت: عراق، عربستان و ترکیه در این مسئله دخیل هستند. هیچ کشوری از جمله ایران به تنهایی نمی‌تواند این مشکل را ریشه کن کند. چرا که مرکز اصلی طوفان‌های در عراق است.


او افزود: باید از اعتلاف‌های جهانی برای شکست داعش حمایت کنیم تا امنیت به منطقه بازگردد. البته شکست داعش تنها نمی‌تواند در کاهش ریزگردها موثر باشد ولی باید این اقدام هرچه زودتر انجام شود.
سولهایم گفت: گرچه نمی‌توانم به اهواز بروم اما مطمئن هستم که سازمان ملل در منطقه تلاش خود را برای حل این بحران زیست محیطی خواهد کرد و از دولت ایران حمایت می‌کند تا توجهات بین المللی را برای حل آن جلب کند.

معاون دبیرکل سازمان ملل در رابطه با اقدامات سازمان ملل برای حذف کانون‌های خارجی ریزگرد در ایران گفت: بدیهی است که سازمان ملل بازیگرکوچکی در این مبارزه خواهد بود. بازیگر اصلی ملت‌ها هستند.


رئیس برنامه محیط زیست سازمان ملل افزود: یکی از مهمترین اقدامات جامعه ملل این است که تخصص‌های جهانی را به کشورها ارائه دهد و اگر کشور در این زمینه موفق بود سازمان ملل تجربیات آن را در اختیار سایر کشورها قرار دهد.
سولهایم افزود: دولت ایران و کشورهای منطقه عامل اصلی و بازیگر اصل در مبارزه با گرد و غبار هستند.


او با اشاره به حضور داعش در عراق گفت: مرکز کانون گرد و غبار در دست داعش است و طوفان غبار ایجاد می‌کند و حتی از محیط زیست برای جنگ استفاده می‌کند. این جنگ بسیار وحشیانه است. بعد از شکست داعش مهمترین اقدام این است که محیط زیست این منطقه را ارزیابی کنیم و به دولت عراق برای حل مشکلات محیط زیستی ایجاد شده به دست داعش کمک کنیم.


سولهیام افزود: دولت‌ها، ژنرال‌ها و ارتشیان جنگ را آغاز می‌کنند و مسائل سیاسی را پیش می‌کشند و بعد چالش‌های محیط زیستی ایجاد می‌کنند و مناقشه بالا می‌گیرد. باید از منابع و سرمایه‌های طبیعی برای کاهش این مناقشات حمایت و حفاظت شود.
او مدیریت منابع آب را یکی از راه‌های کاهش تنش عنوان کرد و افزود: مدیریت حوزه‌های آبریز رودخانه‌های فرامرزی و حفط تالاب‌ها از جمله این راه‌های کاهش تنش هستند که سازمان ملل کمک می‌کند تا ملت‌ها و کشورها بتوانند منابع آبی را به طور صحیح مدیریت کنند.

سرنوشت توافق پاریس پس از ترامپ

رئیس برنامه محیط زیست سازمان ملل درباره سرنوشت توافق نامه پاریس با روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا گفت: در حال حاضر آمریکا به صورت واضح موضع خود را درباره توافق نامه پاریس اعلام نکرده است. اما ما در تلاشیم تا با دولت ترامپ تعامل کنیم و فکر می‌کنیم که این موضوع شدنی است. 

او با بیان اینکه اگر تحولات منفی باشد سازمان ملل نمی‌تواند پیشرو باشد گفت: با این حال تمام کشورهای عضو این توافق نامه اعلام کرده‌اند که از توافق‌نامه حمایت می‌کنند و آماده هستند. 

سولهایم از اعلام حمایت اتحادیه اروپا، چین و هند خبر داد و گفت: هند بیان کرده است که این کار را نه به خاطر آمریکا بلکه به خاطر هند انجام می دهد. بنابراین بازیگران اصلی توافق‌نامه به جلو می‌روند و هر اتفاقی که در آمریکا بیافتد مهم نخواهد بود.

معاون دبیرکل سازمان ملل با بیان اینکه بخش خصوصی موتور محرک محیط زیست است، گفت: تمام شرکت‌های خصوصی بین المللی نظیر والمارت آمریکا حمایت خود را اعلام کرده و از تلاش‌هایش برای کاهش گازهای آلاینده خبر داده است. 

رئیس برنامه محیط زیست سازمان ملل افزود: گوگل اعلام حمایت صد درصدی خود را از این کار اعلام کرده و معتقد است که زمین با استفاده انرژی‌هایی چون زغال سنگ به جای انرژی خورشیدی در خطر است. بنابراین این تغییر در سرمایه‌گذاران به وجود آمده که سرمایه خود را در راه انرژی‌های خورشیدی و بادی هزینه کنند. 

او با اشاره به ساخت مرکز خورشیدی در همدان گفت: سرمایه گذاری خوبی در این مرکز انجام شده و اکنون برق ۱۵۰ هزار خانه از طریق آن تامین می‌شود. 

سولهایم با اشاره به تاسیس مزرعه بادی در چین گفت: نظر سنجی‌های اخیر آمریکا نشان می‌دهد که بخش خصوصی از سرمایه گذاری در توربین‌های بادی استقابل می‌کند. 

رئیس برنامه محیط زیست سازمان ملل گفت: اگر تعامل با آمریکا وجود نداشته باشد، بازنده اصلی مردم آمریکا خواهند بود چون سرمایه گذاران امروز رویه متفاوت‌تری را در پیش گرفته‌اند.

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 640644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =