وزیر ارشاد: شعر و شاعر از عناصر اصلی هویت فرهنگی سرزمین ایران هستند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شعر و شاعر را از عناصر اصلی هویت فرهنگی سرزمین ایران دانست و بر تکریم، تبلیغ و تجلیل این دو تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سیدرضا صالحی‌امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عصر امروز در کنگره ملی شعر در کتابخانه علامه حلی، با تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، اظهار امیدواری کرد، گفتمان فاطمی در جهان اسلام منتشر شود و به سنت و سیره اهل بیت(ع) وفادار باشیم.

او ادامه داد: «به دلیل تراکم کاری بنای حضور نداشتم، اما وقتی دیدم شخص اول مملکت برای شعرا وقت می‌گذارند، دور از ادب و نزاکت دانستم که در این جمع حاضر نشوم.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شعر را بخشی از هویت فرهنگی دانست و افزود: «اگر بنا باشد عناصر هویت فرهنگی را احصا کنیم، به‌طور قطع شعر یکی از آنها و شاعر، هویت بخش جامعه است.»

صالحی امیری ادامه داد: «هویت عنصر اصلی و قوام دهنده یک فرهنگ است، هویت ریشه است و شعر و شاعر از عناصر اصلی هویت فرهنگی این مرز و بوم هستند.»

او اظهار کرد: «علی رغم همه تحولات در عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی، طی چهار دهه اخیر و ورود فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، شعر هیچگاه دچار کهنگی نشده است.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: «نو بودن شعر و تکرار حیات آن منهای زمان و مکان، همچنان محسوس و هویدا است، شعر حیات بخش و فاقد عنصر میرائی است.»

به گفته او، شعر همواره و دائما نو می‌شود و در فضای فرهنگی حیات پیدا می‌کند.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید گفت: «شعر سبب غرور و وحدت ملی ایرانیان و مسلمانان در ادوار تاریخ شده است. فردوسی شاعر برجسته ایران حق بزرگی بر گردن ما دارد. پس از هزار سال همچنان به زبان پارسی وفادار مانده‌ایم.»

صالحی امیری افزود: «شعر اساسا با هویت دینی ما پیوند ناگسستنی دارد، از این رو وقتی وارد فضای عاشورایی می‌شویم، همه زمزمه می‌کنند و هر وقت از عاشورا سخن به میان می‌آید از محتشم صحبت می‌کنیم.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: «شعر انسان را از دلبستگی‌های کاذب جدا می‌کند، شعر کانون معنویت، فضیلت و شاعر منعکس کننده معرفت و منزلت است.»

او تصریح کرد: «شعر یک رسانه است و هر کس برای بیان حال خود به شعر متوسل می‌شود، بنابراین شعر بخشی از فرهنگ عمومی جامعه است.»

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، کتاب را چراغ راه نجات بشر گمگشته امروز دانست و افزود: «کتاب نوری در مقابل جهل است. جامعه‌ای که با کتاب انس ندارد، دچار چالش‌های گسترده می‌شود.»

به گفته او، خشونت، طلاق، ناامنی و ایدز همه محصول جهل است، در حالیکه اخلاق، فضیلت و معرفت و همدلی محصول علم و آگاهی و ثمره کتاب است.

به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، امروز جامعه بیش از هر زمان دیگر به کتاب و کتابخوانی نیاز دارد و برگزاری کنگره ملی شعر کتاب آغاز راهی است که نوید آینده بهتر را می‌دهد.

صالحی امیری ادامه داد: «وقتی رهبر معظم انقلاب به امر مطالعه همت والا دارند، تقریظ می‌نویسند، شعر می‌گویند و با شعرا در تماس هستند، بیانگر آن است که این موضوع از مسائل مهم کشور است که باید به آن توجه شود.»

57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 642001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =