رئیس جمهور افغانستان در خصوص پیامدهای ساخت سد و مدیریت آب های این کشور به کشورهای همسایه اطمینان خاطر داد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از آناتولی، دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری اعلام کرد، محمد اشرف غنی طی سخنانی در چهارمین کنفرانس ملی آب با موضوع "آب و توسعه پایدار" در کاخ ریاست جمهوری این کشور در کابل گفت: توقع ما از همسایگان ما این است که از ایجاد سد‌ها و شبکه‌های استفاده از منابع آبی نگران نباشند.

وی افزود: همسایگان افغانستان برای استفاده درست از منابع آبی از این کشور پشتیبانی کنند، زیرا استفاده درست از آب تنها در صورتی امکان پذیر می شود که آبها پیش‌بینی پذیر شوند. منابع آب می‌تواند به ثروت مبدل و یکی از عمده ترین منابع افغانستان، موقعیت جغرافیایی آن است که برای سه هزار سال این کشور را به مرکز تمدن و چهار راه تبدیل کرده است.

محمداشرف غنی اظهار داشت: در صورت استفاده درست از منابع موجود، زحمات مردم، موقعیت جغرافیایی، آب، خاک و معادن افغانستان نسبت به برخی از کشورهای جهان در یک زمان کم از فقر بیرون خواهیم شد.

رئیس‌جمهور افغانستان اضافه کرد که افغانستان از برکت مدیریت درست منابع بزرگ خود می‌تواند در مدت بیست سال آینده به یک کشور نسبتا مرفه متوسط در جهان مبدل شود و باید به این هدف دست یابیم، به پای خود بیاستیم، زیرا اتکا به کمک‌های دوامدار بیگانگان اشتباه بوده و باید هدف اساسی ما بیرون شدن از نیاز به دیگران باشد.

او تاکید کرد: ما خوب می‌دانیم، آب آبروی ماست و حفظ این آبرو هدف ملی ماست، برای کشوری که هنوز هم هشتاد درصد زندگی مردم آن به کشاورزی وابسته است. وارد کننده محصولات کشاورزی هستیم و باید با برنامه ریزی مناسب به صادر کننده فرآوردهای کشاورزی تبدیل شود.

رئیس جمهور افغانستان تصریح کرد که آب منبع تولید انرژی است و مدیریت درست آن می‌تواند نیاز افغانستان را به واردات انرژی کاهش بخشد و به مرز خودکفایی برسیم. امروز یکی از موضوعات عمده عدم عدالت در توزیع آب است، نظام عنعنوی ما که نهایت عادلانه بود، بدبختانه با خطرات عمده مواجه است.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 643431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =