روزگاری چینی‌ها از سیلیکون ولی کپی می‌کردند حالا سیلیکون ولی از چینی‌ها

داستان کپی‌های چینی از الگوی کمپانی Airbnb نمونه‌ای جالب از توسعه فناوری در پرجمعیت‌ترین کشور جهان است تا جایی که می‌توان اثبات کرد روزگاری چینی‌ها از سیلیکون ولی (قلب آی تی جهان در کالیفرنیا) تقلید می‌کردند و حالا غربی‌ها از چینی‌ها!

به گزارش خبرآنلاین، کمپانی Airbnb به‌صورت آنلاین خانه‌های موقت شما را در 190 کشور جهان اجاره داده و مبلغی را نیز به‌عنوان واسطه بر می‌دارد.

اما حضور دیرهنگام ایر بی ان بی در چین باعث شد تا کپی‌های چینی آن رشد و نمو کنند و امروز بسیار بهتر از کمپانی غربی خدمات آنلاین به کاربران ارائه می‌دهند.

«ژو یی چانگ» مشاوری است که به خانه‌های مردم رفته و روزی 60 سؤال درباره بهتر کردن وضعیت خانه برای رضایت مهمان را پاسخ می‌دهد.

وی مدیر کمپانی Xiaozhu است که نمونه چینی  ایر بی ان بی است. درواقع این کمپانی از روی الگوی ایر بی ان بی کپی تجاری کرده و موقعیت خود را در چین توسعه داده است.

«ژو یی چانگ» به خانه‌های مختلف سرزده و نحوه برخورد با مشتری، دیزاین خانه‌های موردعلاقه مشتریان را به صاحب‌خانه‌ها یاد می‌دهد.

ایر بی ان بی در سال 2008 در سان‌فرانسیسکو تأسیس شد اما تا سال گذشته وارد چین نشده بود و به همین خاطر دهها کمپانی شبیه ایر بی ان بی در چین دایر شده و مشغول بیزینس شدند.

گفتنی است کمپانی چینی Xiaozhu بیش از 10 میلیون کاربر فعال دارد که خانه‌های خود را به درخواست‌کنندگان اجاره می‌دهند.

اما چینی‌ها فقط به کپی کردن از ایر بی ان بی راضی نشدند و بر اساس تجربیات بومی، درخواست‌های جدید را با ابداعات و سرویس‌های جدید پاسخ دادند.

به‌عنوان‌مثال استارتاپ Zhu Bai Jia در 70 کشور خانه‌های موقت به توریست‌های چینی اجاره می‌دهد. حتی نحوه سفر کردن را یاد می‌دهد و تورهای جدید برای خود دایر کرده است و جالب اینجاست که ایر بی ان بی حالا با کپی از چینی‌ها الگوی مشابهی را در سایت خود راه انداخته است.

«Li Le» سخنگوی Zhu Bai Jia با خنده می‌گوید تا پیش‌ازاین ما چینی‌ها از ایر بی ان بی تقلید و کپی کاری می‌کردیم و حالا آنها از ما!

چینی‌ها با ابداع و نوآوری توانسته‌اند ایر بی ان بی را در این کشور از پا در بیاورند و حالا کمپانی آمریکایی برای زنده ماندن در چین باید همگام با چینی‌ها و درخواست‌های آنها حرکت کند و این یعنی اگر روزگاری چینی‌ها سیلیکون ولی را در کشور خود کپی کردند اما ظاهراً سیلیکون ولی‌ها از چینی‌ها تقلید می‌کنند تا زنده بمانند.

(عکس خبر: برایان چسکی موسس ایر بی ان بی)

 

اسکرین شاتی از سایت Xiaozhu.com

به همین دلیل است که فردی مانند ریموند چانگ استاد مدرسه اقتصاد دانشگاه ییل می‌گوید مدل خالص ایر بی ان بی درجاهایی مانند چین جواب نمی‌دهد و باید نوآوری‌های بومی به آن اضافه شود تا بتواند در چنین بازاری زنده بماند.

Chen Chi مؤسس Xiaozhu در سال 2013 خانه خود را در پکن اجاره داد و امروز یک فکر جدید به سرش زده است: وی در روزهای اول مجبور بود کار را رها کرده و کلید خانه را به دست مشتری برساند اما حالا با نصب قفل هوشمند مشکل را حل کرده و از راه دور خانه را برای مشتری باز می‌کند و این یعنی ابداع و نوآوری که در ایر بی ان بی دیده نمی‌شود!

خانه ای اجاره ای در پکن لیست شده در سایت Xiaozhu.com / عکس زیر

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 645876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام DE ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
    0 0
    چین در حال حاضر هم بر اساس شاخص برابری قدرت خرید, بزرگترین اقتصاد دنیاست. با سیاست های انزواگرایانه و احمقانه ترامپ از جمله لغو توافقنامه های تجاری با اروپا و اسیا , چین به سرعت برهمه دنیا تسلط پیدا میکنه.