سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد با اشاره به افزایش حملات علیه مراکز در مانی در مناطق جنگ زده و توجیه آن ها بعنوان اشتباهات غیر عمدی این حملات را در همه جا بویژه در کشور های فلسطین، افغانستان،یمن و سوریه محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل روز پنجشنبه در نشست عمومی شورای امنیت این سازمان که به ابتکار نماینده کشور اروگوئه و ریاست دوره ای این شورا تحت عنوان ' حمله به مراکز و کارکنان درمانی در منازعات مسلحانه' برگزار شد، سخنانی پیرامون این پدیده و افزایش آن در سال های اخیر ایراد کرد.

نماینده کشورمان در این نشست که علاوه بر دبیر کل سازمان ملل متحد نمایندگان کمیته بین المللی صلیب سرخ و دیده بان حقوق بشر نیز در آن شرکت داشتند، حمله به مراکز درمانی و کارکنان آن را یکی از مصایب زمانه حاضر توصیف کرد.
وی افزود ، واقعیت این است که این حملات برغم قطعنامه 2286 شورای امنیت که سال گذشته به منظور جلوگیری از آن ها به تصویب رسید نه تنها متوقف نشده اند بلکه افزایش نیز یافته اند.

به گفته نماینده کشورمان ، جهان در سال 2016 شاهد موارد زیادی از این گونه حملات در 23 کشور بوده و کشور های خاورمیانه بیش از هر منطقه دیگر جهان شاهد این گونه حملات بوده اند.

نماینده کشورمان گفت، درحالی که حمله نظامی به مراکز درمانی از سوی کشورهایی که از بمب های به اصطلاح هوشمند و فن آوری های جدید استفاده می کنند، رو به افزایش گذاشته ، عاملین این حملات هر بار با استفاده از سرپوش 'اشتباه در عملیات نظامی ' سعی در توجیه آن ها می کنند که تکرار و فراوانی این موارد طبعا قبول ادعای اشتباه بودن آن ها را دشوار می کند.
خوشرو بعنوان نمونه به حمله سال 2015 به بیمارستان پزشکان بدون مرز در قندوز افغانستان اشاره کرد و گفت که این حمله پس از وقوع یک اشتباه قلمداد شد و تا کنون هیچ یک از نظامیان عامل آن به مجازات نرسیده اند.

وی درادامه یاد آور شد که بر اساس گزارش جمعیت هلال احمر فلسطین رژیم اسرائیل علاوه بر ادامه محاصره غیر قانونی مردم فلسطین که بیش از یک دهه مانع دسترسی فلسطینیان به حقوق اولیه بشری خود از جمله حق دسترسی به خدمات درمانی شده تنها در سال 2016 بیش از 416 مراکز درمانی ؛ کارکنان و یا تجهیزات درمانی آن ها را مورد حمله قرار داده است.

نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد درنهایت به تهاجم ائتلاف تحت رهبری سعودی ها به کشور یمن که جنایت جنگی شناخته شده اشاره کرد که طی آن زیرساخت های این کشور از جمله مراکز درمانی آن به ویرانی و نابودی کشیده شده است.

وی افزود:این تهاجم بیش از دو سال است در مقابل چشمان شورای امنیت ادامه داشته و مهم تر آن که امریکا بصورتی فزاینده از این عملیات حمایت نظامی، پشتیبانی و آموزشی بعمل آورده است.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 669680

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =