۰ نفر
۷ تیر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰

ایسنا نوشت: اقتباس نمایشی رمان «۱۹۸۴» موجب غش کردن و به‌هم خوردن حال بعضی از تماشاگران در سالن اجرا شد.

به گزارش هافینگتون پست، صحنه‌های شکنجه در نمایش «۱۹۸۴» که اقتباسی است از رمان ضدآرمانشهری جورج اورول، آنچنان خشن و عریان بود که برخی از حضار در سالن غش کردند و یا حال‌شان بهم خورد.

«۱۹۸۴» از آن رمان‌هایی است که خواننده تا پایان عمرش نمی‌تواند برخی از بخش‌های آن را فراموش کند و شاید بعضی از صحنه‌هایش تبدیل به حفره‌ای دائمی در ذهن خواننده شود.

اقتباس نمایشی جدیدی از این رمان اخیرا در سیدنی استرالیا به روی صحنه رفته است که شکنجه‌های داستان اورول را با بی‌رحمی تمام پیش چشم تماشاگر می‌گذارد.

«۱۹۸۴» از آن رمان‌های بحث‌برانگیزی است که اخیرا زیاد نامش در رسانه‌ها دیده می‌شود. روی کار آمدن رونالد ترامپ در آمریکا و استفاده مشاور او از اصطلاحات این کتاب در سخنرانی‌هایش، باعث شد شاهکار اورول بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و دوباره به فهرست پرفروش‌ترین‌ها برگردد.

در این نمایش وقتی صحنه شکنجه‌های اتاق ۱۰۱ نمایش داده می‌شد، تماشاگران «۱۹۸۴» غش می‌کردند، حال‌شان بهم می‌خورد و از بازیگران می‌خواستند به آنها رحم کنند و ادامه ندهند. علاوه بر صحنه‌های خشنی که در این نمایش اجرا می‌شود، نورپردازی و صداگذاری وحشت‌آور هم موجب آزار تماشاگران شده است.

رابرت ایک یکی از کارگردانان این اثر اقتباسی در این‌باره با هالیوود ریپورتر مصاحبه کرده و گفته است: «می‌توانید بمانید و تماشا کنید یا سالن را ترک کنید. این یک واکنش کاملا درست در برابر شکنجه فردی دیگر است. اما اگر این نمایش ناراحت‌کننده‌ترین بخش روز برای تماشاگران است، معلوم است آن‌ها تیتر خبرها را نمی‌خوانند. وضعیت، خیلی بدتر از این نمایش است که تنها کمی پوست شما را خراش داده.»

طی چند ماه گذشته که «۱۹۸۴» در آدلاید و ملبورن با محدودیت سنی زیر ۱۴ سال به روی صحنه رفته، بسیاری از مخاطبان در حین اجرا بیهوش شده‌اند و حال‌شان بد شده است. در این نمایش، نورپردازی به کمک صداهای بلند و ترسناک می‌آید و صحنه‌های خون‌ریزی و حمله موش‌های وحشی به صورت وینستون اسمیت که نوعی روش شکنجه است، نمایش داده می‌شود.

یکی از علت‌های پرفروش شدن رمان «۱۹۸۴» و توجه به اقتباس سینمایی و نمایشی این اثر پس از روی کار آمدن ترامپ، سخنرانی کلین کانوی مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهور و اشارات او به کتاب اورول بود.

کتاب «۱۹۸۴» پس از این اتفاق، در رتبه ششم فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های آمازون قرار گرفت.

 

57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 681010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =