۰ نفر
۱۱ تیر ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۰
مردم‌سالاری ایدئولوژیک

حسن خوش‌چشم‌آرانی*

این روزها آقای روحانی در صدد بستن کابینه دوازدهم است ولی آفت بزرگ در پیش روی دولت آقای روحانی، مردم سالاری ایدئولوژیک است.

مردم سالاری ایدئولوژیک بدیل ناجور مردم سالاری دینی است برهمگان تفاوت دین وایدئولوژی واضح است و می توان در یک جمله تفاوت این دو واژه را بیان کرد: ایدئولوژی برنامه راهبردی دین در این جهان است ولی دین معرفت و بینشی است که با آن ،دنیا و آخرت را می توان بدست آورد.

عده ای از افراد و سازمانهای مذهبی و نظامی با استفاده ابزاری از دین و اعتقادات مردم و بجای عمل به منویات و دستورات مقام معظم رهبری در تحقق مردم سالاری دینی به گسترش مردم سالاری ایدئولوژیک توجه می کنند و شرایط امنیتی و بحرانی در کشور ایجاد می کنند و با استناد به شرایط امنیتی وبحرانی خود ساخته سعی در گسترش مردم سالاری ایدئولوژیک دارند.

نحوه شکل گیری مردم سالاری ایدئولوژیک بر سه اصل استوار است:
1-شبه حزب در امور سیاسی
2- شبه فرهنگ در امور فرهنگی
3- شبه طبقه در امور اقتصادی

شبه حزب در چهار دوره اخیر انتخابات ریاست جمهوری نقش بسیاری داشته است. برخی از جریان ها و سازمانهای مذهبی و نظامی در چهار دوره انتخابات اخیر ریاست جمهوری از حمایتهای پوشش خارج شدند و به خمایتهای علنی پرداختند بدون آنکه مجوز قانونی فعالیتهای حزبی را از وزرات کسور در یافت کنند.

شبه حزبها نه تنها مجوز قانونی فعالیتهای سیاسی را ندارند بلکه بعضا مانع فعالیتهای احزاب قانونی می شوند. نگاه ویژه آقای روحانی در انتخاب وزراء، معاونین وزراء ،استانداران ، فرمانداران و مدیر کل ها ضروری به نظر می رسد تا افرادی که منادی مردم سالاری ایدئولوژیک هستند به قدرت دست پیدا نکند تا خللی در منویات و فرامین مقام معظم رهبری در شکل گیری مردم سالاری دینی پیش نیاید.

متولیان شبه فرهنگ در سالهای اخیر برخی از مداحان و شاعران بوده اند که علی رغم جلسات متعدد مقام معظم رهبری با آنان و تذکرات عدیده به ایشان که باید منادی مردم سالاری دینی باشند ولی آنان در راستای مردم سالاری ایدئولوژیک گام برمی دارند که متاسفانه مایه وهن اسلام ونظام و انقلاب بوده اند.

سومین جریان موثر در ایجاد مردم سالاری ایدئولوژیک شبه طبقه است.دلالان اقتصادی ،رانت خواران - که بعضا پیمانکارهای پروژه های دولت نیز هستند- پولشو یان و ربا خواران که اندیشمندان اقتصادی به افراد یاد شده انگل های جامعه می گویند. زیرا بدون ایجاد هیچ گونه ارزش افزوده دسترنج تولیدکنندگان واقعی و فعالان اقتصادی را می خورند.

افراد حاضر در شبه طبقه خواهان فضای تحریم هستند و پروژه های دشمن سازی ملی و بین المللی را دنبال می کنند تا در شرایط بحرانی و امنیتی خود ساخته انگل وار به تاراج ومیل سرمایه های اقتصادی کشور می پردازند و تولیدکنندگان واقعی و فعالان اقتصادی را ناامید می کنند.

اشباه ثلاثه یاد شده مانع تحقق اهداف دولت دوازدهم هستند و اغراق نیست اگر بگوییم بعد جنگ تحمیلی و با روی کار آمدن مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی اشباه ثلاثه برساختار اجتماعی کشور بار شدند و در دولت اصلاحات به نزاع بر خاستند و در دوره احمدی نژاد توانستند بر ارکان دولت تسلط یابند ولی دولت یازدهم با آنان از در مماشات بیرون آمد و ضررهای جبران ناپذیری از اشباه ثلاثه خورد. و آیا دولت دوازدهم خواهد توانست آفت بزرگ انقلاب اسلامی و منادیان مردم سالاری ایدئولوژیک را از سرزمین ایران دفع کند؟

*عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور خوزستان

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 682169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
    0 0
    این سرزمین ایران آخری که گفتی تا ته دلم رو سوزوند ، این اشباه تا از سرزمین ایران یه ویرانه کامل درس نکنن از پا نمیشینن