ایرنا نوشت: معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه کشورمان گفت که آتش بس اعلامی در جنوب سوریه در معرض آزمون جدی پایبندی طرف های متولی و بین المللی است.

'حسین جابری انصاری' پس از دیدار با وزیرخارجه سوریه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: متاسفانه برخی طرف های متولی این آتش بس ها، خود به آن پایبند نبوده و تاکنون آن ها تقریبا همه این توافق هارا نقض کرده و زیر سوال برده اند.
معاون وزیر خارجه کشورمان توضیح داد: در مرحله نخست باید دید که متولیان این آتش بس ها به اهداف توافق پایبند خواهند بود یا آن را مانند موارد پیشین نقض می کنند.

جابری انصاری ادامه داد:اگر متولیان آتش بس اخیر به توافق در چارچوب اهداف سه گانه مذاکرات آستانه پایبندبمانند؛ می توان امید داشت که این روند نتایج مثبتی در بر داشته باشد؛ اما در غیر اینصورت مقدمه تحولات منفی خواهد بود.
وی به نشست آستانه درباره تشکیل چهار منطقه کاهش تنش در سوریه اشاره کرد و گفت که در این باره گفت و گوهایی انجام شده و همچنان ادامه دارد.

معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه کشورمان توضیح داد: هدف ایجاد مناطق کاهش تنش در مذاکرات آستانه این بود که فضایی برای تمرکز همه تلاش ها برای مبارزه موثر با تروریسم، گشودن افق مناسب برای خروج از وضعیت بحرانی و کاهش تلفات و فجایع انسانی در سوریه فراهم شود.

جابری انصاری افزود: اهمیت مناطق کاهش تنش این است که در چند منطقه پرجمعیت سوریه انتخاب شده و از هرگونه توافقی که به کاهش درگیری ها و کاهش آسیب به مردم این کشور منجر شود و زمینه های رویارویی موثرتر با تروریسم و خروج از وضعیت بحرانی را فراهم کند؛ استقبال می شود.

وی ادامه داد: در روزهای اخیر رژیم صهیونیستی در ادامه اقدامات تجاوزگرانه و اشغالگرانه خود در طول چند دهه گذشته باردیگر فلسطین، قدس و مسجدالاقصی را هدف گرفته است.

جابری انصاری یادآورشد که پیام همکاری ایران و سوریه در طول چند دهه گذشته پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره پیام حمایت از ملت فلسطین دربرابر اشغالگری و حمایت از ملت فلسطین برای تحقق حقوق مسلم آن ها بوده است.
معاون وزیر امور خارجه کشورمان گفت: امیدواریم که تلاش های مشترک ایران و دولت سوریه در مرحله فعلی برای پایان دادن به بحران سوریه و منطقه ای با موفقیت همراه و هم و غم امت اسلامی و کشورها و دولت های منطقه به مساله فلسطین که موضوع اصلی جهان اسلام است؛معطوف شود.

وی تاکید کرد که این هدف راهبردی جمهوری اسلامی ایران است و دراین مسیر حرکت می کنیم و با پیگیری آن به بازی رژیم صهیونیستی برای مشغول کردن کشورهای اسلامی به درگیری های داخلی پایان دهیم و زمینه پیگیری اهداف امت اسلامی و تحقق حقوق مشروع ملت فلسطین را فراهم کنیم.

معاون وزیرخارجه سوریه نیز گفت: تردیدی نیست که تلاش های جمهوری اسلامی ایران،دولت سوریه و روسیه تلاش هایی خالصانه در مبارزه با تروریسم بین المللی است ولی ما تردید داریم که تلاش های بین المللی نیز در همین مسیر باشد.
فیصل مقداد افزود: برخی کشورهای اروپایی و برخی کشورها در منطقه همچنان از تروریسم پشتیبانی و حمایت مالی می کنند و تروریست ها را برای اجرای نقشه های رژیم صهیونیستی به سوریه، ایران و عراق می فرستند.
وی ادامه داد:روابط سوریه با جمهوری اسلامی ایران روابطی راهبردی بوده و زمان ثابت کرده است که این روابط به سود همه کشورهای منطقه و هدف آن بازپسگیری حقوق تاریخی و قانونی ملت فلسطین است.

مقداد با بیان اینکه رژیم صهیونیستی دشمن مشترک ما و جمهوری اسلامی است؛ گفت: این رژیم پایگاه مقدم کشورهایی است که گمان می کنند می توانند استعمار را به این منطقه بازگردانند.
وی گفت: ما از تحولات اخیر در مساله سوریه استقبال می کنیم ولی این تحولات باید در واقعیت اجرا و به دست کشیدن این کشورها از حمایت تروریست ها و کشورهایی که برای حل مشکلات منطقه تلاش نمی کنند بلکه در اندیشه تجزیه منطقه و تخریب دستاوردهای ملت های آن هستند؛ منجر شود.

جابری انصاری سه شنبه شب برای شرکت در پنجمین نشست کمیته مشترک سیاسی ایران و سوریه و بررسی آخرین تحولات منطقه و همکاری های دو جانبه وارد دمشق شد.
وی امروز با 'ولید معلم' وزیر خارجه سوریه و 'فیصل مقداد' معاون وزیر امور خارجه و 'عماد خمیس' نخست وزیر این کشور در دمشق دیدار و گفت و گو کرد.

سفر پیشین جابری انصاری به دمشق در دی ماه سال گذشته (1395 خورشیدی) انجام شد و وی در این سفر با بشار اسد رئیس جمهوری، عماد خمیس نخست وزیر و فیصل مقداد معاون وزیر خارجه سوریه درباره آخرین تحولات سوریه و منطقه گفت وگو و تبادل نظر کرد.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 688622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام US ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
    1 0
    جابر انصاری خیلی‌ گل خراب می‌کند