محققان دانشگاه منچستر انگلیس با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین ثابت کردند که دایناسور معروف موسوم به "تیرکس"(T.Rex) برخلاف باور عموم قادر به دویدن نبوده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیجیتال ترندز، محققان دانشگاه منچستر با استفاده از یکی از فناوری‌های پیشرفته در عرصه شبیه‌سازی رایانه‌ای موسوم به HPC، فناوری شبیه‌سازی سه‌بعدی و همچنین یادگیری ماشین در هوش مصنوعی ثابت کردند که با وجود ساختار بدنی مناسب، این دایناسور قادر به دویدن نبوده است.

دکتر "ویلیام سلرز"( William Sellers) محقق ارشد این تحقیق در مصاحبه با دیجیتال ترندز گفت: بحث‌های زیادی در زمینه دیرینه شناسی در مورد سرعت تیرکس وجود دارد، برخی از مردم فکر می‌کنند این جانور سریع می‌دویده اما برخی دیگر معتقدند این دایناسور قادر به سریع دویدن نبوده است.

وی افزود: این موضوع در رابطه با نحوه زندگی این جانور بسیار تاثیرگذار است زیرا در صورتی که توانایی دویدن سریع را از آن بگیریم از یک شکارچی قهار به یک جانور لاشخور تبدیل می‌شود.

سلرز در ادامه خاطرنشان کرد: ما برای چندین سال با استفاده از تکنیک های مهندسی و رباتیک برای مطالعه حرکات حیوانات کار می‌کردیم و فکر کردیم که تیرکس یک نمونه تست ایده آل برای برخی از فناوری‌هایی است که ما توسعه داده ایم.

مطالعه محققان دانشگاه منچستر دارای دو جنبه است. در بخش اول خلق یک دایناسور در کامپیوتر و تولید یک شبیه‌سازی کامپیوتری از آن که چند سال طراحی سامانه آن طول کشیده است. در سال 2013 تیم تحقیقاتی با استفاده از تکنیک‌های اسکن لیزری چند دایناسور عظیم‌الجثه را نیز شبیه‌سازی کرده بودند.

در بخش دوم تحقیق با استفاده از فناوری یادگیری ماشین، محاسبات لازم برای حرکت انجام شده و محدودیت‌های بی‌شمار سخت و نرمی را در شبیه‌سازی ترکیب می‌کند.

سلرز در توضیح این سامانه می‌گوید: هیچ کس نمی‌داند تیرکس دقیقا چگونه نقل مکان می‌کرد، اما حداقل به این ترتیب شما یک معیار بهینه‌سازی هدف برای توجیه نحوه حرکت دارید. همچنین این بدان معنی است که اضافه کردن محدودیت‌های جدید مانند "شکستن استخوان ها"، نسبتا آسان است و این محیط اساسا یک سیستم شبیه‌سازی چند فیزیک و چند هدفه است.

بیشتر مردم تیرکس را از فیلم پارک ژوراسیک به خاطر دارند که در آن این جانور می‌توانست با سرعتی در حدود 50 کیلومتر بر ساعت بدود اما یافته‌های محققان نشان می‌دهد به علت وضعیت جثه و ساختار اسکلتی تیرکس رسیدن به این سرعت برای این جانور غیر ممکن بوده است.

سلرز اعلام کرده است که با تیمی از محققان ژاپنی فعال در عرصه رباتیک در حال همکاری است تا بتوانند ربات‌هایی بسازند که بیشترین شباهت را به جانوران داشته باشند.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 692180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =