وزرای اجتماعی دولت دوازدهم؛ هرسه در باشگاه ۲۰۰تایی‌ها

ابتدای همین هفته 16 وزیر از کابینه حسن روحانی برای دولت دوازدهم از مجلس رای اعتماد گرفتند، 3 وزیر هم وزرای حوزه اجتماعی بودند؛ حسن هاشمی، علیرضا آوایی و سید محمد بطحائی. البته هنوز سرنوشت وزیر علوم مشخص نشده است.

نیو صدر: درحالی که دولت ۴.۵ وزارتخانه اجتماعی (اگر بخش رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را هم اجتماعی حساب کنیم) دارد،‌ اما هنوز تکلیف یک وزارتخانه مشخص نیست؛ آموزش عالی. با این حال سه وزیر تعیین شده از این جمع، هرسه در باشگاه ۲۰۰تایی ها حضور دارند.

حسن هاشمی؛ بیشترین رای در میان وزرای اجتماعی

یکی از بهترین عملکردهایی دولت یازدهم در حوزه سلامت بود، عملکردی که باعث شد که بسیاری بر حضور حسن هاشمی در دولت دوازدهم اصرار کنند اما خود او به دو دلیل در این رابطه تردید بسیاری داشت؛ نخست تردید‌ در ادامه حمایت‌های مالی دولت از او و دوم چالشی که با سازمان‌های بیمه‌گر و در راس آنها وزارت رفاه دارد.

با این وجود حسن هاشمی بعد از اتفاقاتی که در آخرین روز به عنوان وزیر پیشنهادی دولت در حوزه بهداشت انتخاب شد، هاشمی در این رابطه عنوان کرد: «واقعیت این است که قرار نبود من در دولت دوازدهم ادامه دهم. از قبل هم گفته بودم. نسبت به آنچه که قبلا گفتم صادق بودم و این را هم آقای رئیس‌جمهور و رئیس مجلس و بعضی از بزرگان می‌دانند و همین‌طور هم بوده است؛ اما در آخرین لحظات معرفی کابینه اتفاقاتی افتاد که نتیجه‌اش این شد من در دولت دوازدهم ادامه دهم.»

وزیر بهداشت در مجلس شورای اسلامی چندان محالفی نداشت و حتی مخالفان او به نوعی از او موافقت کردند. علیرضا بیگی، از مخالفانی بود كه درباره سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی به عنوان وزیر پیشنهادی بهداشت سخن گفت.

او گفت: ارادت قلبی به ایشان دارم چون ایشان را در جریان سلسله پنج سال پیش ارسباران دیدم كه چطور تلاش و همت دارند و همراه موسسه خیریه‌شان به كمك مردم شتافتند، اما برمبنای قانون برنامه پنج ساله توسعه از دكتر قاضی زاده هاشمی كه چهار سال از دوره مسئولیتش می‌گذرد باید سوال كنیم این قانون كه تكالیف روشنی را برای وزارت بهداشت داشته، كدامش عمل شده؟

موافقان وزیر بهداشت هم از ارتقای 10 رتبه‌ای جایگاه سلامت در ایران گفتند، مرتضی خاتمی، نماینده ماه‌نشان و ایجرود مجلس و مرتضی صفاری نماینده نطنز و قمصر از موافقان وزیر بهداشت بودند.

هاشمی در نهایت با 253 رای موافق وزیر بهداشت انتخاب دولت دوازدهم شد، او پس از این ابراز امیدواری کرد که در سایه عزم ملی و همکاری قوه مقننه، بتواند شرایطی را فراهم آورد که شایسته نام بلند جمهوری اسلامی ایران باشد.

انتخاب وزیر آموزش پرورش از میان فرهنگیان

حدود دو هفته پیش بود که سید محمد بطحائی گزینه پیشنهادی آموزش و پرورش شد، سید محمد بطحایی از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۳۹۵ معاون پشتیبانی و توسعه مدیریت وزارت آموزش و پرورش و دست راست علی‌اصغر فانی وزیر سابق آموزش و پرورش بود. او پس از برکناری فانی مدتی سرپرست این وزارت‌خانه شد و همان زمان نام‌او به عنوان یکی از گزینه‌های جایگزینی فانی مطرح شد اما قرعه به نام او نیفتاد و فخرالدین دانش‌آشتیانی به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش به مجلس معرفی شد.

سید قاسم جاسمی نماینده كرمانشاه، اولین نماینده‌ مخالف بطحایی در مجلس بود، او با بیان این كه با بسیاری از وزرای پیشنهادی موافق است، درباره مخالفتش با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: یكی از مشكلاتی كه در كشور ما در طول این چند سال گذشته به خصوص زمان دكتر فانی و دكتر دانش آشتیانی اتفاق افتاد ذهن نمایندگان مجلس را آزرده خاطر كرد. یكی از مهمترین وزارتخانه‌های كشور ما آموزش و پرورش است كه از نظر كمی و كیفی در روند تعلیم و تربیت موثر است. خدوم‌ترین و شریف‌ترین انسان‌ها به عنوان معلم در این وزارتخانه هستند، پاك‌ترین و صادق‌ترین انسان‌ها دختران و پسران نجیب ایران اسلامی به عنوان دانش‌آموز در این وزارتخانه تحصیل می‌كنند و در این حوزه انسان‌هایی داریم كه روشنی‌بخش جهان هستند مثل مریم میرزاخانی كه چندی پیش فوت كرد،‌ اینها افرادی هستند كه در نظام آموزشی ایران تحصیل كرده‌اند.

محسن بیگلری، نماینده مردم سقز و بانه، دومین نماینده‌ای بود كه در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش سخن گفت. فرهاد تجری نماینده حوزه قصرشیرین و محمد بیرانوندی نماینده خرم‌آباد و دوره هم نماینده‌های موافق او بودند.

بطحایی در سخنرانی خود در مجلس با اشاره به سابقه زیاد خود در وزارت آموزش و پرورش گفت: قبل از پذیرش وزارت آموزش و پرورش، از آنجا كه معاون دكتر نوبخت بودم از شخص ایشان قول تمام و كمال گرفتم و ایشان با بزرگواری و از آنجا كه خودشان هم آموزش و پرروشی هستند قول دادند كه همكاری كنند. ایشان گفت به لطف خدای متعال این دوره از حیث اعتبارات و برنامه‌ها بهترین دوره آموزش و پرورش خواهد بود. امیدوارم با رای بالای خود موقعیت وزارت آموزش و پرورش را در دولت و همه دستگاه‌ها مورد حمایت قرار دهید.

وزیرآموزش پرورش بعد از اینکه با 238 رای موافق، از مجلس رای اعتماد کرد عنوان کرد: امروز آموزش وپرورش با شرایط بسیار خاصی مواجه است؛ از یک طرف سطح انتظارات و توقعات از آموزش وپرورش بسیار بالا رفته و از سوی دیگر ، محدودیت ها وکمبود امکانات، شرایط خاصی را بر آموزش و پرورش حاکم کرده است.

علیرضا آوایی وزیر دادگستری با 244 رای 

گزینه روحانی به پیشنهاد قوه قضاییه برای وزارت دادگستری علیرضا آوایی بود؛ سيد عليرضا آوایی متولد 1335/02/30 در شهرستان دزفول است. او از سال ۱۳۵۷ به استخدام دادگستری درآمد و از شاخص‌ترین قضات ایران (پایه ۱۱) در دستگاه قضایی بوده‌است، 

برای علیرضا آوایی هیچ نماینده‌ای به عنوان مخالف
سخنرانی نکرد و خود او در سخنرانیش درباره هدف اصلیش در وزارت دادگستری سخن گفت: نخستین برنامه من بهتر شدن ارتباط قوه قضاییه با قوه مجریه و قوه مقننه است، اختلاف 3 قوه نشان دهنده پویایی نظام است اما مشکل جایی شروع می‌شود که این مسائل مدیریت نشود و به بحران تبدیل شود. امروزه در همه‌ نظام های مردم سالار این اتفاقات مدیریت می شود. او در نهایت ۲۴۴ رای از مجلس گرفت.


گزینه پیشنهادی وزیر علوم هنوز مشخص نشده است

بعد از اما و اگرهای فراوان محمد فرهادی به عنوان وزیر علوم در دولت دوازدهم انتخاب نشد و حسن روحانی هنوز گزینه خود را برای این پست اعلام نکرده است.


سپس او اعلام کرد که سرپرست وزارت علوم از داخل این وزارت خانه اعلام می‌شود و در نهایت سیدضیاء هاشمی به عنوان سرپرست وزارت علوم مشخص شد.

47237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 699986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    3 0
    بطحایی رای مجلس داشت اما رای معلمان...؟؟؟