دنیای اقتصاد نوشت:اعضای هیات مدیره بانک توسعه تعاون کشور در ادامه سفرهای استانی خود با حضور در سرپرستی استان ، مهمان استان البرز بودند. در حاشیه این بازدید ، محمد باقر فتاحی ، عضو هیات مدیره بانک توسعه تعاون در گفتگویی اختصاصی به سوالات خبرنگار دنیای اقتصاد پاسخ داده است .

هدفتان را از این سفر و جلسه مشترک با سرپرستی استان بفرمایید:ما دراین سفر برنامه ارزیابی عملکرد مدیریت شعب استانها را در دستور کار داریم که معمولا هر ساله به طور متوسط استانها را سرکشی کرده و با تیم کاری که از همکارانمان در امور طرح و برنامه تشکیل شده است، امور مالی شعب و هیئت هایی که بر حسب ضرورت نیاز باشد به صورت جلساتی با حضور روسای شعب و مسئولین مدیریت شعب استان، ارزیابی عملکرد در شاخص های سود آوری، پرداخت تسهیلات، کاهش مطالبات غیر جاری و خدماتی را که ما باید بر اساس وظیفه که بر عهده بانک هست، بحث قرض الحسنه ازدواج کمیته امداد حضرت امام سازمان بهزیستی، طرح بنگاههای کوچک و متوسط مورد ارزیابی قرار می دهیم و به این ترتیب سرپرستی شعب ما در سراسر کشور رتبه بندی می شوند و مورد تشویق و گاها مورد تنبیه هیئت قرار می گیرند. خوشبختانه استان البرز جز استانهای خوب ما هست که جز یکی از استانهای رده اول تا پنجم ما بوده که به واسطه عملکرد خوب استان و مدیریت خوب آقای کلانتری است
 سرپرستی استان البرز در کدام حوزه توانسته عملکرد بهتری داشته باشد؟
استان در مجموع در چند شاخص عملکرد خوبی داشته که بهترین آن که مورد تائید استان هم قرار گرفته است در بحث بنگاههای کوچک و متوسط بوده که سال گذشته رتبه دوم کشوری را نیز توانسته کسب کند، این بانک در مجموع بر اساس گزارش وزارت صنعت معدن تجارت و در جلسه ای که با معاون اول رییس جمهور ارائه شد ما رتبه هشتم کشوری را در بین سی و سه بانکی که در این طرح مشارکت داشتند را کسب کردیم که خوشبختانه استان البرز رتبه دوم را در مجموع بانکهای استان به دست آورده است.
 از اسم بانک توسعه تعاون برمیاد که در رسالت تاسیس این بانک و عملا تمرکز فعالیتهایش در ساماندهی و تقویت تعاونی هاست و سهم بخش تعاون در اقتصاد 25 درصد عنوان شده در حالی که ازین میزان تنها 7 درصد محقق شده است.در این خصوص نظرتان چیست و برای اینکه بتوانیم این عدد را در سال 96 و سال آینده افزایش دهیم چه سیاستی هایی را دولت باید در پیش بگیرد؟
همانطور که اشاره کردید، بانک توسعه تعاون بر اساس سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در سال 88 تشکیل شد و شاید نگاه بر این بود که یکی از ابزار مالی در این بخش باشد که بتواند این سهم 25 درصدی را در اقتصاد ملی در سال 1404 محقق کند. اما در کنار آن نگاه بکنید که سایر بخش های ما چه کرده اند، همانطور که مستحضر هستید که سیاست های کلی اصل 44 و اصل 43 ، سه بخش را در اقتصاد کشور داریم که بخش دولتی، بخش خصوصی وتعاونی ها هستند. بر اساس سیاست های کلی اصل 44 قرار بود که واگذاری های دولت به بخش خصوصی هم شکل بگیرد بخش دولتی باید 30 درصد از تصدی هایش را به بخش خصوصی و تعاونی واگذار می کرد اما همین امروز که در خدمت شما هستیم فقط 13 درصد سهم به بخش خصوصی و 7 درصد آن سهم تعاونی شده است و 80 درصد همچنان در بخش دولتی قرار دارد که خود دولتمردان هم به این نتیجه رسیدند که مسیری که بر اساس اصل 44 رفته اند شاید به خوبی اجرا نشده و باید مورد بازنگری قرار بگیرد.
به نظر من این تنها بخش تعاون نیست که شاید به این افق نرسیده که به این سهم از بخش تعاون برسد، بخش خصوصی هم همین فضا رو به نوعی دارد که شاید دلایل مختلفی چون بحث تحریم ها می تواند در بوجود آوردن این شرایط دخیل باشد.
اما اگر بخواهیم بخش اقتصاد ما پویا و فعال باشه و اشتغالزایی که دغدغه اصلی دولتمردان و مقام معظم رهبری هست هیچ راهی نداریم جز این که اقتصاد را به بخش غیر دولتی واگذار کنیم ، که هم تعاونی هم بخش خصوصی می تواند این بار را بر عهده بگیرد .
این امر مستلزم باور عمومی به بخش تعاون است تا بتواند عدالت اجتماعی را به همراه داشته باشه که دغدغه های دولتمردان و مقام معظم رهبری بوده وما نیز در کنار این واگذاری ها ما بحث عدالت را نباید به هیچ وجه فراموش کنیم.
 تسهیلات پرداختی شما به بخش تعاون به چه میزان است؟
این بانک بر اساس اساسنامه اش هر ساله باید عملا 70 درصد تسهیلاتش را به بخش تعاون واگذار کند که در سالیان گذشته که 15 مرداد هشتمین سالگرد تاسیس این بانک است توانسته ایم بیش از 70 درصد تسهیلاتمان را به بخش تعاون اختصاص دهیم اما بانک هم یک ظرفیت و توانایی داره که امکان اینکه ما بتوانیم به بیش 100هزار تعاونی که در سطح کشور مشغول به فعالیت هستند بتوانیم خدمات مناسب ارائه بدهیم، هنوز فراهم نیست.
همیشه بیش 70-80 درصد مشتریان ما پشت درهای بانک می مانند و ما قادر هستیم تنها بین 10 تا 20 هزار تعاونی را تامین کنیم و بقیه محروم میشوند. بدین صورت نیاز است افزایش سرمایه بانک را داشته باشیم که این مهم نیاز به حمایت مجلس و دولت محترم دارد که در برنامه ششم دیده شده و باید حتما اصلاح شود.
 اشاره کردید به برنامه ششم توسعه، سهم تعاونی ها در ایجاد ارزش افزوده را چه مقدار پیش بینی کردند که محقق شود و آیا این اعداد و ارقام با وضعیت فعلی منطقی هست یا خیر؟
این بحث سهم 25 درصدی متعلق به افق 1404 است که در برنامه ششم هم ظرفیت خوبی در این باره دیده شده است و افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون به میزان پنج هزار میلیارد ریال از محل فروش دارایی های مازاد وزارت تعاون و رفاه اجتماعی خواهد بود که به دنبال محقق کردن آن و نیز پیگیر خطوط اعتباری از بانک مرکزی هستیم.
در این باره منابع صندوق توسعه ملی و یک و نیم میلیارد دلاری که از این صندوق بابت اشتغال روستایی و شهرهای زیر ده هزار نفر پرداخت خواهد شد ما به عنوان یکی از سه بانکی که برای این مهم در نظر گرفته اند و امیدواریم تا بتوانیم تجهیز منابع خوبی برای بخش تعاون داشته باشیم
در خصوص مناطق آزاد تجاری، به عنوان پایلوت اقتصاد آزاد، بانک توسعه تعاون چه مقدار از این فرصت برای حضور در مناطق آزاد استفاده کرده است ؟
ما تقریبا در تمام مناطق آزاد شعبه داریم و خوشبختانه توانسته ایم تامین مالی خوبی را برای واحدهای تعاونی که در این مناطق مستقر هستند انجام بدهیم.اخیرا در سفر دکتر ربیعی مقام عالی وزارت ما دو طرح در مناطق آزاد ارس به بهره برداری رساندیم، واحدهای تولید دست کش های طبی است و قبل از آن هم در منطقه آزاد چابهار طرح تولید لوله های پروفیل را آغاز کردیم که مصادف شد با مراسم کلنگ زنی رئیس جمهور بابت گاز رسانی به شهرستان زاهدان و استان سیستان بلوچستان که یک ظرفیت چندین ساله را در کارخانه ایجاد کرده است که مواد اولیه را از کشورهای خارجی با نرخ مناسب و بدون عوارض گمرکی وارد کرده و تبدیل به محصول میکند و به بازار مصرف استان خود ارائه می دهندکه با ارزش افزوده خوبی که برای کشور همراه خواهد بود.
نگاه ما بر این است که در مناطق آزاد چنین واحد هایی را راه اندازی کنیم تا با بحث تولید ملی و صادرات این فضا را گسترش دهیم.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 700183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =