ایسنا نوشت: انتخابات پارلمانی زودهنگام ژاپن از صبح امروز(یکشنبه) آغاز شده و به احتمال قوی، ائتلاف حاکم جناح چپگرای شینزو آبه به پیروزی می‌رسد و حتی ممکن است دو سوم پارلمان را به دست آورد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن کمتر از یکماه پیش مجلس سفلی پارلمان کشورش را منحل اعلام کرد تا انتخابات زودهنگام برگزار شود. به اعتقاد او، زمانبندی این انتخابات برای حزب حاکم لیبرال دموکراتیک مناسب است و یا دست‌کم بهتر از آن است که تا پایان دوره نخست‌وزیر خودش در سال آتی منتظر بماند.

در جریان انتخابات امروز ۴۶۵ کرسی در مجلس سفلی قدرتمند ژاپن که نخست‌وزیر را انتخاب می‌کند، به رای گذاشته شده است. نظرسنجی‌های انتخاباتی حاکی از آن است که رای‌دهندگان با بی‌تمایلی دولت آبه را انتخاب می‌کند و آن را نسبت به احزاب اپوزیسیون که سابقه کاری ندارند یا سابقه کمی دارند، ترجیح می‌دهند.

حوزه‌های رای‌گیری ساعت هشت شب به وقت محلی بسته می‌شود. آخرین نتایج نظرسنجی روزنامه اقتصادی نیکئی نشان می‌دهد، ائتلاف آبه در مسیر کسب حدود ۳۰۰ کرسی از مجموع ۴۶۵ کرسی در مجلس سفلی است. اگر نظرسنجی‌ها صحیح باشند، شینزو آبه ۶۳ ساله طولانی‌ترین دوره نخست‌وزیری را در دوره بعد از جنگ جهانی در ژاپن برای خود رقم می‌زند. انتظار می‌رود دو حزب اپوزیسیون اصلی ژاپن هر کدام حدود ۵۰ کرسی به دست آورند.

شینزو آبه تلاش دارد با این انتخابات موضع دولتش در دفاع از ژاپن علیه تهدید کره‌شمالی و نیز اجرای طرح افزایش مالیات بر مصرف مستحکم‌تر شود. با توجه به بحران هسته‌ای کره‌شمالی، آبه یکی از اهدافش را تغییر قوانین ژاپن در رابطه با تشکیل و گسترش نیروی نظامی این کشور قرار داده که از زمان جنگ جهانی دوم اصلاح نشده است.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 719582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =