روزنامه ایران نوشت: معاون وزیر نیرو می گوید در حال حاضر 4/1 میلیارد دلار تقاضای سرمایه‌گذاری از کشورهای اروپایی، آسیایی و ... در زمینه نیروگاهی در وزارت اقتصاد ثبت شده است.

بعد از اجرای برجام آلمان، انگلیس، ایتالیا، سوئد، اسپانیا، دانمارک، نروژ، کره‌جنوبی، ژاپن، چین و بسیاری از کشورهای توسعه یافته جهان برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدید پذیر در ایران ابراز تمایل و مذاکره کردند. به طوری که 40درصد درخواست‌های سرمایه‌گذاری در ایران طی یک سال اخیر فقط مربوط به این بخش بوده و بسیاری از این مذاکرات نیز به قرارداد منجر شده است.

معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق در این باره به «ایران» گفت: «در حال حاضر 4.1 میلیارد دلار تقاضای سرمایه‌گذاری خارجی دریافت در وزارت اقتصاد به ثبت رسیده است. این حجم از تقاضا بی‌نظیر و در نتیجه آن جهش عظیمی در ایجاد برق تجدیدپذیر کشور ایجاد خواهد شد.» در روزهای اخیر قراردادهایی نیز در این زمینه میان بخش خصوصی ایرانی و اروپایی به امضا رسیده است. از قرارداد ساخت یک نیروگاه خورشیدی انگلیسی به ارزش نیم میلیارد یورو گرفته تا قرارداد 2.5 میلیارد یورویی (2.94 میلیارد دلار) نروژ برای ساخت نیروگاه‌های خورشیدی در ایران که شامگاه سه‌شنبه توسط «جان اریک ویکاسا» مدیرعامل سگا انرژی نروژ و «مجید شهرستانی» مدیرعامل شرکت امین انرژی به امضا رسید تا واحدهای تولید انرژی خورشیدی در ایران تولید و راه‌اندازی شود. قرار است این طرح در قالب سه مرحله در استان‌های مختلف کشور که نور خورشید بیشتری وجود دارد اجرا شود.در فاز نخست این طرح 180مگاوات انرژی خورشیدی تولید خواهد شد. قرارداد خرید تضمینی تجهیزات فاز نخست که به معنای آغاز عملیات اجرایی این طرح است پیش از پایان امسال اجرایی می‌شود.پیش‌بینی می‌شود در کمتر از یک سال (اواخر سال 97) برق تولیدی این طرح به مدار بیاید. فاز نخست این طرح در 6 سایت در استان‌های مختلف از جمله خراسان رضوی، کرمان و یزد اجرا خواهد شد. در باره این قرارداد سیدمحمد صادق‌زاده می‌گوید: طرف نروژی علاوه بر انتقال دانش فنی، کارخانه تولید تجهیزات این طرح را در ایران احداث خواهد کرد که زمینه اشتغالزایی در کشور را نیز فراهم می‌کند و مصداق پایبندی اروپا به برجام است. اهمیت این قراردادها علاوه بر توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر ایران به نادیده گرفتن تهدیدهای رئیس جمهوری امریکا نیز بازمی گردد.

همکاری در 2 بخش نیروگاه‌سازی و تولید تجهیزات

صادق‌زاده با اشاره به اینکه حجم زیادی از فعالیت‌ها در زمینه ایجاد انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر در ایران شکل گرفته، اظهار کرد: این همکاری‌ها به احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر اعم از خورشیدی، بادی، زیست توده، بازیافت حرارتی و همین‌طور تولید تجهیزات مورد نیاز این نیروگاه‌ها مربوط می‌شود. راه‌اندازی خطوط تولید صفحات خورشیدی با همکاری بخش خصوصی ایرانی و آلمانی در شیراز از این دست است. او با اشاره به اینکه احداث نیروگاه تجدیدپذیر سرمایه‌بر است و این کار باید با کمک سرمایه‌گذار خارجی انجام شود، ادامه داد: از 4.1 میلیارد دلار تقاضای سرمایه‌گذاری دریافت شده 1.5 میلیارد دلار آن در قالب تولید تجهیزات و کارخانجات وارد شده و 400 میلیون دلار آن هم به بهره‌برداری نیروگاهی رسیده است.

ایجاد 300 هزار شغل طی 5 سال

به گفته صادق‌زاده این جذب سرمایه خارجی در کنار انتقال تکنولوژی رقم خواهد خورد و اشتغالزایی چشمگیری به همراه دارد. او در این باره توضیح داد: تاکنون 20 هزار شغل از بابت توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور ایجاد شده و با توجه به تکلیف مجلس شورای اسلامی به دولت مبنی بر ایجاد 5 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی تجدیدپذیر طی پنج سال بزودی شاهد ایجاد 300هزار شغل خواهیم بود.
رئیس ساتبا با اشاره به اینکه نیروگاه‌های کوچک مقیاس خورشیدی بیشترین اشتغالزایی را به همراه دارد، اظهار کرد: هرچه نیروگاه کوچک‌تر باشد تلفات آن کمتر، پایداری و اشتغالزایی بیشتری به همراه خواهد داشت. مانند اتفاقی که در روستاهای محروم خراسان، کرمان و هرمزگان رخ داد.

نیاز به 7 میلیارد دلار سرمایه خارجی برای تحقق قانون

مطابق با قانون طی پنج سال آینده باید 5 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی تجدیدپذیر در کشور ایجاد شود که در این باره صادق‌زاده می‌گوید: باید 7 میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کنیم که از این رقم 4.1 میلیارد دلار آن بزودی جذب خواهد شد. به گفته معاون وزیر نیرو ایجاد هر مگاوات انرژی تجدیدپذیر حدود 1.2 تا 1.5 میلیارد دلار سرمایه بسته به نوع نیروگاه نیاز دارد و 4.1 میلیارد دلار تقاضای سرمایه‌گذاری خارجی منجر به 3 هزار تا 3500 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر خواهد شد.

زیرساخت‌های جذاب انرژی‌های تجدیدپذیر

کل ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور به77 هزار مگاوات می‌رسد که از این میزان حدود 400 مگاوات آن مربوط به انرژی‌های نو بوده و بیش از 60 هزار مگاوات آن مربوط به نیروگاه‌های حرارتی است، با وجود آنکه کشور بیش از 300 روز آفتابی در طول یک سال و مناطق بادخیز فراوان دارد. این قابلیت‌های ایران را سرمایه‌گذاران خارجی بخوبی درک کرده‌اند و برای همین بشدت علاقه‌مند به حضور در این بخش هستند. صادق‌زاده با اشاره به این موضوع توضیح داد: ایران از نظر فنی یکی از مستعدترین کشورهاست. توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران با بازگشت سرمایه خوبی همراه است و این موضوع را سرمایه‌گذاران خارجی بخوبی می‌دانند. علاوه بر این ایران نیز از توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر استقبال می‌کند. چراکه این نوع انرژی پاک و مطمئن است و اشتغالزایی و توسعه پایدار به همراه دارد.
اروپایی‌ها بیشترین درخواست را داده‌اند

«اهم تفاضا‌های دریافت شده از کشور‌های آلمان، انگلیس، ایتالیا، سوئد، اسپانیا، دانمارک، نروژ، اسکاندیناوی، کره جنوبی، ژاپن، چین بوده و خطوط اعتباری خوبی نیز برای این موضوع ایجاد شده است.»

معاون وزیر نیرو با بیان این موضوع اظهار کرد: شرکت‌های امریکایی نیز از طریق سرمایه‌گذاری مشترک با بخش خصوصی داخلی و ثبت یک شرکت ایرانی وارد این عرصه شده‌اند و این موضوع نشان دهنده بی‌توجهی سرمایه‌گذاران به تهدیدهای دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکاست. او با اشاره به ثبت 110 قرارداد با سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق ادامه داد: بخشی از سرمایه گذاری‌ها صددرصد خارجی و برخی با مجوزهای شرکت‌های ایرانی در حال انجام است.

به گفته رئیس ساتبا کشورهای اروپایی رابطه گسترده‌ای با ایران برقرار کرده‌اند و این روابط برگشت‌پذیر نیست. او می‌گوید: در مذاکرات کوچک‌ترین نشانه از شک و تردید در طرف‌های خارجی مشاهده نکرده و سرمایه‌گذاران معتقدند که اظهارات ترامپ تأثیری بر همکاری‌های ایران با اروپا و آسیا ندارد. حتی بعداز سخنرانی ترامپ 2 درخواست جدید اروپایی دریافت کردیم.

جهش 500 درصدی  تولید برق  تجدیدپذیر تا پایان سال آتی

صادق‌زاده با اشاره به اینکه حداقل 300 مگاوات انرژی تجدیدپذیر تا پایان سال وارد شبکه خواهد شد، اظهار کرد: 700مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در دست ساخت وجود دارد که 400مگاوات آن سال آینده وارد مدار می‌شود. البته این موارد به غیر از قراردادهایی است که تا پایان سال بسته و سال آینده وارد مدار خواهد شد. برآورد ما این است که سال آینده با یک جهش مواجه خواهیم بود و در پایان سال میزان تولید انرژی‌های تجدیدپذیر ما به 2هزار مگاوات خواهد رسید. جهشی 500 درصدی که تا پایان سال آینده رخ خواهد داد.

 

39224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 718714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =