کشورهای خلیج فارس از دهه 1930 تاکنون در حوزه خطوط هوایی جهان فعال بوده اند؛اما در سالهای اخیر هواپیمایی امارات گوی سبقت را از فرودگاه پررفت و آمدی مثل هیتروی لندن ربوده اسـت.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از اکونومیست،توازن قدرت در میان خطوط هوایی دنیا در حال بر هم خوردن است؛ یک دهه پیش، امارات، قطر ایرویز و اتحاد ایرویز ابوظبی مهمترین شرکتها بودند، اما در سالهای اخیر ترکیش ایرلاین نیز به این سه «ابر پیوند دهنده» ملحق شده است و بیش از گذشته پروازهای طولانی بین اروپا و آسیا را انجام می دهد.

سال گذشته چهار شرکت هواپیمایی بزرگ یعنی امارات ایرلاینز،قطرایرویز؛الاتحاد و ترکیش ایرلاین حدود 120میلیون نفر را به پایانه های خود در خلیج فارس یا استانبول وارد یا از آن خارج کردند، که این رقم در سال 2008 معادل 50 میلیون نفر بود.

ناوگان آنها در مجموع شامل بیش از 800 هواپیما می شود و بیش از 1000هواپیمای دیگر نیز در مرحله سفارش هستند. خطوط هوایی سابقه دار غـرب باید نگران این ابر پیوند دهنده ها باشند. این شرکتها با سرعت قابل توجهی رشد کرده اند. امارات امروزه با اختلاف زیاد از رقبا، بزرگترین شرکت هواپیمایی جهان است.

 خطوط هوایی ملی اروپا، مانند لوفتانزا و ایر فرانس، جز اولین شرکت هایی بودند که سهم بازار خود را به این ابر پیوند دهنده ها واگذار کردند.

مدیران شرکت لوفت هانزا می گویند پایانه فرانکفورت این شرکت حدود یک سوم سهم بازار خود را در مسیرهای اروپا به آسیا از سال 2005 تاکنون از دست داده است و امروز بیش از 3 میلیون نفر سالانه با خطوط هواپیمایی خلیج فارس از آلمان به دیگر نقاط جهان سفر می کنند.

اکنون شرکتهای آمریکایی نیز احساس خطر کرده اند؛اوضاع برای شرکتهای غربی بدتر خواهد شد. شرکتهای هواپیمایی بزرگ و دولتی چین نیز به طور قطع قصد دارند سهم بازار خود را در مسیرهای آسیا به آمریکا ارتقا دهند.

سود زیادی که شرکتهای آمریکایی در سالهای اخیر در داخل به دست آورده اند، توجه شرکتهای هوایی ارزان قیمت را به خود جلب کرده است. روی هم رفته، آینده برای سرمایه گذاران در خطوط هوایی قدیمی غربی خوب به نظر نمی رسد. 

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 728890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =