تسنیم گزارش داد:وزیر راه و شهرسازی با اعلام این‌که روند قراردادهای خرید هواپیما در جریان است، گفت: سیستم امداد و نجات یکپارچه‌ای در کشور نداریم.

عباس آخوندی در حاشیه سمینار سیاست‌ها و برنامه‌های مدیریت ایمنی راه مجمع جهانی راه (پیارک)،در خصوص جدیدترین وضعیت خرید هواپیما اظهار کرد: اتفاق جدیدی در قراردادهای خرید هواپیما روی نداده و این روند در حال جریان است.

وی همچنین با اشاره به این‌که  در موقعیت سختی هستیم، تعداد زیادی از هموطنان ما در کرمانشاه درگیر فاجعه زلزله هستند ابراز امیدواری کرد از این آزمون الهی سربلند بیرون بیاییم و مردم بتوانند به بهترین وجه زندگی خود را بازآفرینی کنند.

وی با اشاره به ایمنی راه‌ها تصریح کرد: ایمنی راه‌ها موضوعی جهانی و در تمام دنیا مطرح است؛ در ایران هم با این مسئله درگیر هستیم. سالانه 1.3 میلیون کشته در سال رقم کوچکی در جهان نیست که بتوان به سادگی از آن عبور کرد.

وی بیان کرد: خوشبختانه در ایران به این موضوع به موقع توجه شده و راهبردهای ایمنی راه‌ها بر اساس یافته‌های جهانی تنظیم و به تصویب رسیده است. تمام دست‌اندرکاران در وزارتخانه‌های مختلف در 5 راهبرد اصلی مدیریت راه‌ها، خودروهای ایمنی، کاربران ایمن‌تر، اعمال قانون و اقدامات امدادی فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: کمیسیون راه‌ها به طور مرتب هر ماهه تشکیل می‌شود تا تصمیمات لازم اتخاذ شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به هماهنگی دستگاه‌های مختلف،‌اظهار کرد: داستان 5 راهبرد اساسی و سیاست‌های عملیاتی در کمیسیون ایمنی راه‌ها شامل 800 اقدام تنظیم و تصویب شده است.

آخوندی با بیان این‌که به نکته فراتری اشاره می‌کنم که بد نیست نقطه نظرات خودمان را درباره آن بگوییم، تصریح کرد: در هر کدام از راهبردهای اصلی در سطح ساختاری و رفتاری و اقدامات آیین‌نامه ای می‌توانیم صحبت کنیم. اما در حال حاضر نیاز داریم که ساختارها در ایران را مورد تجدیدنظر قرار دهیم و اگر موفق نشویم ایمنی راه‌ها تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به 250 هزار کیلومتر انواع راه در ایران، ادامه داد: مجبوریم به سمت جاده‌های هوشمند برویم و مدیریت مکانیکی را به مدیریت هوشمند تبدیل کنیم. این یک سطح دیگری از مدیریت است که گفتن آن ساده اما عمل کردن به آن بسیار بسیار پیچیده است.

«زمانی با دو میلیون خودرو و 50 هزار کیلومتر جاده سطحی از مدیریت را نیاز داشتیم و امروز با 20 میلیون خودرو سطح دیگری از مدیریت را نیاز داریم.» وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌ مطلب گفت: زمانی با دو میلیون خودرو یک درجه از ایمنی را انتظار داریم و امروز هم با 20 میلیون خودرو باید تحول جدید در سطح ایمنی روی دهد.

وزیر راه و شهرسازی با طرح این سئوال که برای افزایش ایمنی جاده چه سطحی از تغییر ساختار را نیاز داریم، اظهار کرد: هنوز نمی‌توانیم بگوییم سیستم امداد و نجات یکپارچه داریم که یک کار بسیار پیچیده ساختاری است.

آخوندی با تاکید براین که این کار پیچیده باید انجام شود، گفت: وقتی وارد بحث تحولات ساختاری می‌شویم داشتن راهبری ملی و پشتیبانی ملی کار بسیار مهمی است. این کار باید در سطح ملی، دولت، مجلس، قوه قضاییه و... در هماهنگی کامل تحول ساختاری را انجام دهند.

وی افزود: باید 5 راهبرد اساسی را پیگیری و برای آن برنامه اقدام تهیه کنیم؛ اینها باید در محیطی اقدام است که آن محیط حمل‌ونقل (موبیلیتی) در  ایران است. سهم حمل‌ونقل جاده‌ای و در این حمل‌ونقل سهم حمل‌ونقل شخصی به شدت فزاینده است. ایا یک راهبر اساسی این نیست که دو اقدام ملی کاهش سهم حمل‌ونقل جاده‌ای به نفع ریلی و کاهش سهم حمل‌ونقل شخصی به نفع حمل‌ونقل عمومی انجام شود.

وی این کاهش را در راستای کاهش تلفات جانی ناشی از تصادفات رانندگی ارزیابی کرد و افزود: اگر بخواهیم ریل 20 درصد حمل مسافر و 30 درصد حمل بار را  داشته باشد باید حداقل 28 میلیارد دلار در حوزه حمل‌ونقل ریلی سرمایه‌گذاری کنیم و باید این تصمیم را همگان (مجلس، دولت،‌قوه قضاییه) بگیرند.

وزیر راه و شهرسازی افزود: تامین این میزان سرمایه در سطح ایران و جهان کار بسیار بزرگی است.

آخوندی با طرح این پرسش که آیا بدون حمل‌ونقل عمومی می‌توانیم سطح ایمنی را ارتقا دهیم، اظهار کرد:  سالانه در ایران 1.7 میلیارد نفر سفر انجام می شود که 700 میلیون آن سفرهای حومه‌ای است. از سوی دیگر 30 درصد از تلفات جانی در 30 کیلومتری شهرها اتفاق می‌افتد. حال با این تفاسیر حمل‌ونقل حومه‌ای را چگونه می‌خواهیم انجام دهیم.

وی با بیان این‌که روزانه 2.5 میلیون نفر سفر با  550 هزار وسیله شخصی وارد تهران شده و از آن خارج می‌شوند، گفت: قاعدتا یک راهبرد اساسی این است که این سفر را به سمت ریل می‌بریم که مفهوم آن میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری است.

 وی با بیان این‌که نیازمند پلیس موثر برای کاهش تلفات جانی ناشی از تصادفات رانندگی هستیم، افزود: آیا حمل‌ونقل حومه‌ای با قیمت تمام شده سفر ارتباط دارد یا خیر؟ تا وقتی کشورتان دومین سوخت ارزان جهان را دارد قاعدتا حمل‌ونقل خودرو با حمل‌ونقل عمومی قابل رقابت بوده و برای مردم حمل‌ونقل عمومی مزیت ندانی ندارد. در حال حاضر حدود 750 هزار کامیون در ایران داریم؛ نوسازی ناوگان بیش از 20 سال است که نوسازی ناوگان مطرح شده امام موفقیت در این موضوع چندان نیست. دلیل این بسیار روشن است. وقتی می‌توانید با سوخت بسیار ارزان و کمتر از 10 درصد از قیمت جهانی سوخت دریافت کنید دلیلی برای نوسازی این ناوگان نمی ماند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که 20 درصد این ناوگان بسیار بسیار فرسوده هستند،‌ اظهار کرد: مطمئنم تبادل تجربه‌های جهانی برای ایران بسیار مهم است و دیگران هم می‌توانند از تجربه‌های ایران آموخته‌های خوبی داشته باشند.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 730813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۴
    2 1
    معمولا خبرهای مرتبط با آقای آخوندی را نمی خوانم چون به ایشان اعتماد کامل دارم. می دانم که دور از هیاهو یک کار منطقی و منطبق بر قانون و نه هیجان را پیش می برد.