۰ نفر
۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۱

میزان نوشت:مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران بر ضرورت برخورد تمام دستگاه های فعال در نوار ساحلی شمال با صیادان غیرمجاز تاکید کرد.

 مختار آخوندی با اشاره به کاهش صید ماهیان استخوانی در سال جاری گفت : یکی از مهم ترین دلایل کاهش میزان صید این گونه ماهیان در سالهای اخیر، حضور صیادان غیر مجاز است.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران با بیان اینکه همکاری فرابخشی در زمینه برخورد با صیادان غیرمجاز باید صورت گیرد، اظهار کرد: برخورد با صیادان غیرمجاز به معنای حفاظت از سهم صیادان مجازی است که در قالب شرکت های مختلف فعالیت می کنند.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران گفت : سرانه صید هر شرکت در سال گذشته 5.5 تن بوده است که اگر این مقدار بین تمام اعضای شرکت که بالغ بر 50 نفر هستند، تقسیم شود، مقدار بسیار ناچیزی است.

آخوندی گفت : صیادان فعال در شرق میانکاله، ضعیف ترین قشر صیادان محسوب می شوند، چرا که صید کمتری عاید صیادان می شود.

وی افزود: اگر در این منطقه شاهد حضور صیادان غیر مجاز نیز باشیم ، صیادان ضعیف فعال در این منطقه ضعیف تر خواهند شد.

آخوندی با تاکید بر اینکه باید متناسب با ظرفیت دریا از آن بهره برداری شود، گفت: جلوگیری از فعالیت صیادان غیرمجاز باعث به خطر افتادن نسل ماهیان استخوانی دریای خزر می شود.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران اظهار داشت : 140 هزار صیاد مجاز در کشور فعالیت دارند که با کنترل صید غیرمجاز باید از آنها حمایت شود.

رشد صید در دنیا طی 10 سال اخیر با کاهش نیم درصدی همراه بوده است اما در ایران در همین مدت شاهد رشد سه درصدی صید هستیم.

وی گفت : این رشد صید مدیون بازسازی ذخایر آبزیان و تدوین برنامه های جامع سازمان شیلات ایران برای صید گونه های برداشت نشده یا کمتر برداشت شده ؛ است.

آخوندی در ادامه به صید انبوه فانوس ماهیان در سالهای اخیر به عنوان گونه ای جدیدی که در گذشته صید نمی شد، اشاره کرد و یادآور شد: صید فانوس ماهیان هم اکنون جزو سه اولویت نخست سازمان شیلات ایران در کنار پروژه های پرورش ماهی در قفس و توسعه پرورش میگو تعیین شده است.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران بیان داشت: برنامه داریم تا پایان برنامه ششم توسعه صید این گونه ماهیان را سالانه به 100 هزار تن برسانیم.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران اضافه کرد: سال گذشته در مجموع 10 هزار تن فانوس ماهی صید شده که در مقایسه با میزان صید سال 93 از رشد 80 درصدی برخوردار بوده است.

وی میزان هدف گذاری تعیین شده برای صید فانوس ماهیان در سال جاری را 20 هزار تن اعلام کرد که در صورت تحقق آن شاهد رشد صد درصدی صید این گونه ماهی خواهیم بود.

آخوندی گفت : تا پایان سال جاری تعداد شناورهای فعال برای صید فانوس ماهیان در آبهای دریای به 70 فروند خواهد رسید.

وی افزود : افزایش تعداد شناورهای فعال در صید فانوس ماهیان در سالهای آینده نیز ادامه خواهد یافت تا بتوانیم تا پایان برنامه ششم توسعه به صید سالانه 100 هزار تن دست یابیم.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران یادآور شد: با توجه به ذخایر فراوان فانوس ماهیان در آب های عمان در نظر داریم طی برنامه طولانی مدت صید این گونه ماهیان را سالانه به 300 هزار تن افزایش دهیم.

وی اظهار کرد : فانوس ماهیان عمدتاً با تبدیل شدن به پودر ماهی در مصارف گوناگون استفاده می شود و قابلیت صادرات را نیز خواهد داشت.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 620459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =