انتقاد یک طنز پرداز از تنگناهای موجود در کشور

ایسنا نوشت: ابوالفضل زرویی در نشست اعلام برنامه‌های جشنواره طنز سوره از تنگناهایی که در کشور برای کار طنز وجود دارد، گفت.

این طنزپرداز و دبیر هنری نهمین جشنواره طنز سوره در نشست خبری این جشنواره که ۱۹ دی‌ماه در حوزه هنری برگزار شد، با بیان این‌که ماهیت طنز چیست و چه جایگاهی دارد گفت: «مردم نیازمند نشاط هستند، هم برای کارهای روزمره و هم این‌که زندگی بدون نشاط معنا ندارد. انسان به امید زنده‌ است و موتور محرک انسان امید است. انسان امیدوار نشاط دارد. غالبا ما نشاط را با خنده اشتباه می‌گیریم. نشاط امری قلبی است و طنز تلاش خود را به کار می‌گیرد تا احساس نشاط را به وجود بیاورد، حرف‌هایی را که نمی‌توان از مجاری رسمی زد با این زبان ملایم می‌توان بیان کرد و بار سنگین را از دوش مردم برداشت. به طور مثال زمانی که تنگنا و مشکلی در جامعه وجود دارد و مردم از آن آزرده‌خاطر هستند و نشریات رسمی جرات بیان آن را ندارند طنزپردازان دست به کار می‌شوند و آن را مایه طنز خود قرار می‌دهند.»

او با اشاره به این که برگزاری جشنواره‌ طنز سوره همزمان با سالگرد ستون دو کلمه حرف حساب در روزنامه اطلاعات است گفت: «کیومرث صابری فومنی (گل‌آقا) در سال ۱۳۶۳ که در دوره‌ جنگ بود و فضا به شدت بسته بود این کار را انجام داد. در آن زمان دولت توقع نداشت نشریات به نقدش دست بزنند و نقد یک شخصیت در نظام اداری به منزله زیر سوال بردن کل نظام بود. در آن زمان که دو کلمه حرف حساب راه‌ افتاد شوق و جذابیتی بین مردم ایجاد شد و با زبانی که مورد سوال واقع نمی‌شد طرح مشکل انجام می‌شد. در شرایط فعلی که جشنواره طنز را برگزار می‌کنیم این جشنواره باید راهنما و پاسخگو باشد.»

زرویی با اشاره به سابقه برگزاری جشنواره‌ طنز سوره گفت: «در سال ۷۹ نخستین جشنواره به صورت دانشجویی برگزار شد. در سال ۸۲ این جشنواره به صورت بین‌المللی برگزار شد که در آن زمان حدود ۱۵ شاخه داشت. اما بعد از آن‌که من از حوزه هنری رفتم فقط در دو حوزه نظم و نثر فعالیت می‌کرد.»

او با اشاره به اهداف جشنواره گفت: «از اهداف جشنواره کشف استعدادهای طنز و آموزش آن‌ها و معرفی‌شان به رسانه‌های مختلف است. مدیران جراید و رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها باید از این امکان که فراهم می‌آید و از این استعدادهای آموزش‌دیده که افراد باصلاحیت بر روی آن‌ها مهر تایید زده‌اند استفاده کنند.»

دبیر هنری جشنواره طنز سوره با بیان این‌که ما از جشنواره خیلی فاصله گرفته‌ایم اظهار کرد: «با توجه به تعریفی که از جشنواره وجود دارد در کشور ما چیزی به عنوان جشنواره به دلیل تنگناها برگزار نمی‌شود. اگر بگوییم مسابقه و مجموعه‌ای از استعدادها بر سر موضوعی ذوق‌آزمایی می‌کنند که باعث نشاط شود بهتر است.»

حامد رهنما مدیر عامل موسسه سپهر سوره هنر در بخش دیگری از این نشست درباره جشنواره طنز سوره گفت: «فراخوان این جشنواره در تاریخ ۲۹ اردیبهشت بود که افراد تا تاریخ ۱۵ آذر ۹۵ مهلت داشتند آثار خود را در بخش‌های نثر، داستان، نظم، مقاله‌ پژوهشی، عکس، کاریکاتور و استندآپ کمدی ارسال کنند. امسال ۲۰۶۷ اثر در این بخش‌ها از همه استان‌ها و همچنین در بخش آزاد ۱۸۴۰ اثر و در بخش اقتصاد مقاومتی ۲۲۷ اثر به دبیرخانه رسیده بود. آثار رسیده در بخش‌های داستان ۳۷۸ اثر،‌ عکس ۳۴۹ اثر، استندآپ ۳۴ اثر، کاریکاتور ۳۳۷ اثر،‌ مقاله پژوهشی ۳۷ اثر، نثر ۳۴۳ اثر و نظم ۵۸۹ اثر بود.»

مدیر عامل موسسه سپهر سوره هنر درباره آیین افتتاحیه و اختتامیه جشنواره نیز گفت: «افتتاحیه جشنواره روز شنبه ۲۵ دی‌ماه ساعت ۱۸ است که در این روز آثار عکس و کاریکاتور در گالری حوزه هنری به نمایش گذاشته می‌شود. بخش شعر، انیمیشن و کاریکاتور در تالار سوره حوزه هنری خواهد بود و عوامل برنامه «درین درین» در این روز حضور خواهند داشت. همچنین کارگاه‌های تخصصی طنز خواهیم داشت.»

رهنما افزود: «اختتامیه جشنواره روز ۲۶ دی‌ماه در تالار اندیشه حوزه هنری خواهد بود. همچنین پخش آنلاین افتتاحیه را خواهیم داشت تا کسانی که نتوانسته‌اند خود را به حوزه هنری برسانند از آن استفاده کنند.»

57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 621139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =