الکتریکی شدن خودروها مسیر جدیدی در صنعت خودرو است و با اینکه اکثر بزرگان این صنعت داخل بازی شده‌اند اما خودروهای الکتریکی راه درازی برای کسب محبوبیت در پیش دارند.

بله تسلا با صف خرید برای مدل 3 مواجه بود، خودرویی که تا اواخر سال 2017 تولید نخواهد شد. همان‌گونه که وال استریت ژورنال اشاره کرده صنعت خودرو باید با دو مشکل کنار بیاید. اولین مشکل اینکه خودروهای الکتریکی در زمان حاضر گران هستند. طبق گفته‌های Kelley Blue Book، بهای متوسط ماه نوامبر خودروهای الکتریکی 39104 دلار بوده که به بهای متوسط 40806 دلاری خودروهای لوکس سطح پایه کاملاً نزدیک بوده و از متوسط 34948 دلاری کل خودروها بیشتر است. بهای پایین سوخت نیز نقش مهمی در گرایش خریداران آمریکایی به شاسی بلندها و کراس اوورها بازی می‌کند. این سگمنت در حال حاضر طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است.

علاوه بر این خودروهای کنونی در حال حاضر بسته به مشوق‌های مالیاتی ارزان‌تر از بهای واقعی عرضه می‌شوند اما مشوق 7500 دلاری فدرال تنها به 200 هزار خودروی ابتدایی فروخته شده توسط سازنده تعلق می‌گیرد و با ریاست جمهوری دونالد ترامپ حتی ادامه‌ی این مشوق‌ها نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

دومین مشکل برد حرکتی محدود (در حد 320 کیلومتر) بسته به طرز رانندگی و شرایط است که به سادگی نمی‌تواند با هیچ خودروی بنزینی یا دیزلی مقایسه شود. بله شما می‌توانید 50 درصد باتری تسلا را با استفاده از سوپرشارژر در 20 دقیقه شارژ کنید اما همین زمان هم بیشتر از رسیدن به پمپ‌بنزین است و در ثانی در کل کشور آمریکا تنها 350 ایستگاه سوپرشارژر وجود دارد. همچنین در کل چندین هزار نقطه شارژ وجود دارد که در مقایسه با تعداد 100 هزار جایگاه سوخت ناچیز جلوه می‌کند.

تا زمانی که صنعت خودرو نتواند بهای این خودروها را کاهش دهد و محدوده‌ی حرکتی بیشتری و زیرساخت‌های ضروری را مهیا کند خودروهای الکتریکی محبوبیت فوق‌العاده‌ای را به دست نخواهند آورد.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 622581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =