۰ نفر
۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۴:۳۸

تماشاگران امروز نوشت:یک اعدام در زمین فوتبال واکنش های زیادی به همراه داشته‌است

اعتراض يك سايت فرانسوي و پيشنهاد

ابتدا يك سايت فرانسوي گزارشي مفصل از آنچه كه در ايران اتفاق افتاده بود منتشر كرد. اطلاعات آنها جزء به جزء و دقيق بود و حتي نام فردي كه اعدام شده بود و دليل مجازاتش را هم مي‌دانستند. در سايت «سوفوت» فرانسه درباره اين اتفاق آمده است: «فيفا يك‌بار ديگر و در سال 2013 به فدراسيون فوتبال ايران هشدار داده بود كه اگر اين اتفاق تكرار شود با محدوديت‌هاي زيادي روبه‌رو خواهد شد. اعدام در ملاءعام آن هم در زمين فوتبال. اعتراض ما به اين اتفاق است و فيفا از همان سال 2013 به ايران هشدار داده بود تا ديگر از اين اتفاق‌ها در زمين فوتبال نيفتد. با اين حال در 22 سپتامبر 2016 (اول مهر 1395) در استاديوم فوتبال شهر  ني‌ريز در استان فارس، مراسم اجراي اعدام در ملاء‌عام اجرا شده است. تعدادي از مردم در استاديوم تجمع كرده و شاهد اعدام فردي به نام سعيد بودند كه به اتهام تجاور جنسي و قتل محكوم شده بود. اين اعدام به وسيله يك جرثقيل انجام شد.» 

درخواست براي محروميت ايران و تماس با شركت ژاپني سازنده جرثقيل!

اعدام در ورزشگاه ني‌ريز بازتاب زيادي را در رسانه‌هاي خارجي داشته است. يك سازمان غيردولتي در فرانسه به نام «همه عليه حكم اعدام» اين ماجرا را به فيفا گزارش داده و خواستار اعتراض و فشار عليه ايران شده است. اين سازمان فرانسوي همچنين با شركت ژاپني سازنده جرثقيل هم تماس گرفته است. اين شركت هم از دولت ايران درخواست كرده از استفاده از جرثقيل‌هاي ساخت شركت در اين نوع فعاليت‌ها خودداري كند. در واكنش به اعتراض اين سازمان، فيفا در نامه‌اي به امضاي«فاطمه سموره» دبيركل فيفا اعلام كرده است كه از اين اتفاق در شهر ني‌ريز ايران آگاه شده و به شدت اين اقدام را محكوم مي‌كند. در اين نامه آمده است: «فيفا متعهد به پيگيري و طرح اين موضوع با فدراسيون فوتبال ايران در هر مناسبتي است. فيفا به احترام به حقوق بشر كه مورد توافق بين‌المللي است التزام دارد. فيفا تلاش مي‌كند از حقوق بشر حمايت كند.»  نكته اينجاست كه اين سازمان غيردولتيِ حامي حقوق بشر، از مسئولان فيفا درخواست كرده است تا با اعمال مجازات و تحريم‌هايي عليه فوتبال ايران از جمله محروميت مشاركت تيم‌هاي فوتبال ايراني از حضور در مسابقات بين‌المللي مانع از تكرار اين كار شوند. اين سازمان فرانسوي همچنين درخواست كرده است در صورتي كه فيفا اقدامات جدي را در برابر ايران نداشته باشد بازيكنان خارجي از امضاي قرارداد با تيم‌هاي فوتبال ايران خودداري كنند يا تيم‌هاي خارجي با تيم‌هاي ايراني مسابقه ندهند. 

 

بي‌اطلاعي فدراسيون فوتبال از هشدار فيفا

وقتي با مسئولان فدراسيون فوتبال تماس گرفتيم تا در اين مورد پاسخگو باشند هيچ‌كدام تلفن‌هايشان را جواب ندادند. جالب اينجاست كه وقتی يكي از مسئولان، جوابگوي تلفن همراهش بود و سؤال ما را در اين زمينه فهميد، گفت: «از من اسمي نمي‌بريد اما محض اطلاع شما بگويم كه از كدام نامه حرف مي‌زنيد؟ مگر فيفا به ما نامه‌اي زده است؟ البته من در كل جريان و اتفاق‌هايي كه افتاده، نيستم، اما شنيده‌ام كه يك نهادي شكايتي را عليه فوتبال ايران كرده است اما از نامه ارسالي فيفا به ايران و هشدار آنها اطلاعي ندارم.» اين مقام مسئول در پايان دوباره تأكيد كرد كه اسمي از او برده نشود.

 

هنرپيشه، رئيس هيأت فوتبال استان فارس: از اختیار ما خارج است

محمدعلي هنرپيشه، رئيس هيأت فوتبال استان فارس در واكنش به اعدام يك مجرم در زمين فوتبال ني‌ريز گفت: «من خبر ندارم. اصلاً اين‌گونه مسائل را با ما هماهنگ نمي‌كنند. اصلاً ما اطلاع نداشتيم كه اين اتفاق افتاده است و با انتشار عكس‌ها در فضاي مجازي متوجه شديم يك نفر در زمين فوتبال اعدام شده است.» هنرپيشه اين را گفت و ادامه داد: «به نظرم اداره ورزش و جوانان ني‌ريز بايد در اين زمينه پاسخگو باشد. بايد ببينيم چه اتفاقي افتاده و چه كسي اجازه چنين كاري را داده ست. اين مسئله زياد ارتباطي به ما پيدا نمي‌كند. بايد ببينيم مجموعه در اختيار چه كسي بوده است. البته شايد مسئولان اداره ورزش و جوانان هم نقشي در اين مورد نداشته باشند. احتمالاً اختيار از آنها هم سلب شده است. بحث اعدام بوده و بايد ديد كه از چه طريقي اين اتفاق افتاده است.» رئيس هيأت فوتبال شيراز با بيان اينكه درباره اين موضوع با ورزشي‌ها هم‌عقيده است، گفت: «ما در اين قضيه با همه ورزشي‌ها هم‌نظر هستيم. اين كار با روح ورزش هيچ سازگاري‌ای ندارد. به هر حال آنجا شوراي تأمين و مديران مختلفي بوده‌اند كه روي كار نظارت داشته باشند. افرادي بوده‌اند كه تصميم گرفته‌اند اين كار انجام شود. بايد پيگيري شود كه چرا اين اتفاق در زمين ورزشي افتاده، اما کلا از اختيار ما خارج است. ما هم خودمان ورزشي هستيم و بنده يك‌بار ديگر عرض مي‌كنم كه اعدام در زمين ورزشي با روح ورزش سازگار نيست و نبايد اين اتفاق‌ها بيفتد.»

 

41258

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 623128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =