حرکت اعتراضی برنده نوبل در مقابل انجمن قلم روسیه

سوتلانا الکسیویچ نویسنده برنده نوبل ادبیات انجمن قلم روسیه را در اعتراض به اخراج سرگئی پارخومنکو روزنامه‌نگار و فعال روس ترک کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، الکسویچ در بیانیه‌ای در این باره نوشت: «تنها واکنش من به اخراج پارخومنکو از انجمن قلم، ترک این نهاد است. این انجمن که روزگاری مایه افتخار ما بود، هم اکنون تنها مایه شرمساری است. نویسندگان روس تنها در دوران استالین این‌گونه رفتار کرده بودند. پوتین می‌رود اما این لکه ننگ در تاریخ انجمن قلم باقی خواهد ماند.»

تاکنون ۳۰ نفر از نویسندگان روس در اعتراض به اخراج پارخومنکو انجمن قلم این کشور را ترک کرده‌اند. بوریس آکونین یکی از این نویسندگان است که خود یکی از محبوب‌ترین نویسندگان معاصر روسیه به شمار می‌رود. او یک روز پیش از الکسیویچ انجمن قلم روسیه را ترک کرده بود. آکونین با اشاره به عدم حمایت انجمن قلم روسیه از آزادی بیان و دفاع نکردن از نویسندگان تحت تعقیب گفت: «انجمن قلم روسیه هیچ وجه مشترکی با دیگر شبکه جهانی مراکز قلم (پن) ندارد.»

انجمن قلم روسیه پارخومنکو را به دلیل «تلاش برای نابود کردن این نهاد از درون» و اقدامات تحریک‌آمیز اخراج کرد. پارخومنکو اعلام کرده که دلیل اخراج او نوشته‌ای در فیسبوک است که در آن از انجمن قلم به دلیل حمایت نکردن از اولگ سنتسوف فیلمساز اوکراینی انتقاد کرده بود. سنتسوف به اتهام فعالیت‌های تروریستی به ۲۰ سال زندان محکوم شده است. سنتسوف سال ۲۰۱۴ بازداشت و یک سال بعد به اتهام برنامه‌ریزی برای کارهای تروریستی در دادگاه محکوم شد.

انجمن جهانی قلم نیز بیانیه‌ای در این باره منتشر کرد. در این بیانیه‌ آمده است: «ما از اختلافات و درگیری میان نویسندگان در انجمن قلم روسیه آگاهیم. تمام مراکز قلم (پن) در سراسر جهان مستقل هستند اما باید از اصول این انجمن دفاع کنند. با در ذهن داشتن این نکته و توجه به تمام طرفین درگیر از نزدیک با این موضوع در تماس هستیم.»

منبع: گاردین / ۱۴ ژانویه

58241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 623339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =