ایرنا نوشت: وزیر امور خارجه سودان روز شنبه اعلام کرد که تصمیم دولت کنونی آمریکا در مورد لغو تحریم های اقتصادی سودان با موافقت کامل دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری منتخب آمریکا عملی می شود.

 

به گزارش خبرگزاری رویترز از خارطوم، آمریکا روز گذشته (جمعه) اعلام کرد که تحریم های اقتصادی علیه سودان را پس از 20 سال لغو و دارایی های این کشور را آزاد می کند و تحریم های مالی سودان را در پاسخ به همکاری خارطوم در روند مبارزه با داعش و دیگر گروه های افراطی برمی چیند.
اما قرار است این تصمیم به مدت 180 روز به تعویق افتد تا از تلاش مضاعف سودان در بهبود وضعیت حقوق بشر در این کشور و پایان دادن به درگیری های نظامی و مناقشات سیاسی به ویژه در منطقه دارفور اطمینان حاصل شود.
بدین ترتیب، تصمیم گیری نهایی در مورد لغو تحریم های سودان به ترامپ و وزیر خارجه دولت وی که به احتمال زیاد رکس تیلرسون است،‌ واگذار می شود.
در همین حال، ابراهیم غندور وزیر خارجه سودان با شرکت در یک کنفرانس خبری، لغو بالقوه تحریم ها را نتیجه شش ماه مذاکرات محرمانه در خارطوم در مورد موضوعات مختلفی چون صلح در سودان جنوبی و مناطق جنگی سودان همچون دارفور برشمرد.
وی این تصمیم را آغاز بهبود روابط کشورش با آمریکا دانست، امری که می تواند سرمایه های خارجی را جذب سودان کند.
مدیر دستگاه اطلاعاتی سودان نیز گفت که با جان برنان مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در مورد همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم و افراط گرایی مذاکره کرده است.
براساس اعلام سازمان ملل،‌ 300 هزار نفر از سال 2003 در جریان درگیری های منطقه دارفور کشته و میلیون ها تن بی خانمان شده اند.
مشکلات اقتصادی سودان در پی جدایی سودان جنوبی از این کشور در سال 2011 افزایش یافته است.
تولید نفت،‌ بزرگترین منبع ارز خارجی و درآمدهای دولت سودان محسوب می شود.
در همین حال،‌ انتظار می رود لغو تحریم های اقتصادی علیه سودان بر بخش کشاورزی، صادرات و واردات، حمل و نقل، فناوری،‌ تجهیزات پزشکی و نفت این کشور تاثیرگذار باشد.
سودان از سال 1997 به اتهام حمایت از گروه های افراط گرای مسلح، مشمول تحریم های تجاری آمریکا است.
سودان کشوری در شمال آفریقا است که با مصر در شمال، دریای سرخ، اریتره و اتیوپی در شرق،‌ سودان جنوبی در جنوب، جمهوری آفریقای مرکزی در جنوب غربی، چاد در غرب و لیبی در شمال غربی مرز مشترک دارد.
سودان سومین کشور بزرگ در آفریقا است و رود نیل این کشور را به دو نیمه شرقی و غربی تقسیم می کند.
49261

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 623501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =