یک پیشنهاد برای نجات صندوق‌های بازنشستگی

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران معتقد است: آنچه سبب عقبگرد صندوق‌های بازنشستگی در ایران شده، نگاه سیاسی به این صندوق‌ها بوده است.

فریال مستوفی در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین با ارزیابی وضعیت صندوق‌های بازنشستگی در کشور، گفت: متاسفانه صندوق‌ها در ایران به ورشکستگی رسیده‌اند و این وضعیت، بازپرداخت حقوق بازنشستگان را هم تحت‌تاثیر قرار داده است. با این وضعیت این سوال مطرح می‌شود که آیا می‌توانیم از آنها انتظار سرمایه‌گذاری داشته باشیم؟

مستوفی افزود: در حال حاضر صندوق‌های بازنشستگی با کمبود منابع مواجه هستند و خروجی و ورودی آن‌ها با یکدیگر برابر نیست و به همین دلیل، به بودجه‌های دولتی وابسته هستند.

وی ادامه داد: درواقع بخش عمده پرداخت‌های عمومی در کشور، صرف پرداخت به صندوق‌ها می‌شود و روز به روز وابستگی آن‌ها به منابع دولتی بیشتر و بیشتر می‌شود. این وضعیت برای صندوق‌ها قابل تحمل نیست.

مستوفی به بررسی راهکارهای خروج از این وضعیت پرداخت و گفت: به عقیده من راهکار خروج از این وضعیت، استقلال صندوق‌ها از وابستگی به دولت است. درحقیقت باید وضعیت دخل و خرج این صندوق‌ها مشخص شده و یک مدیریت قوی غیردولتی داشته باشند.

وی تاکید کرد: تجربه ثابت کرده است که مدیریت دولتی، تاجر خوبی نیست. درحقیقت صندوق‌ها درحالی موفق خواهند بود که به‌وسیله مدیران باتجربه و متخصص اداره و با حضور نهادهای نظارتی عمل کنند تا شفافیت در عملکرد آن‌ها وجود داشته باشد.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران همچنین تصریح کرد: ذکر این نکته خالی از لطف نیست که این واگذاری‌های مدیریتی باید به بخش خصوصی واقعی باشد نه به اصطلاح «خصولتی‌ها». سرمایه‌گذاری‌های آن‌ها باید با توجیه اقتصادی همراه باشد؛ نه اینکه به صورت دستوری فعالیت کنند.

مستوفی خاطرنشان کرد: این گونه فعالیت‌ها نه تنها سود ندارد، بلکه ضررهای قابل توجهی همراه دارد. جان مایه کلام اینکه از نگاه سیاسی به صندوق‌ها باید پرهیز شود.

 

35225

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 633056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ali IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
    5 0
    فقط زورتون به بازنشسته ها میرسه الکی فیلم بازی نکنید با این حقوق نمیشه زندگی کرد باید حقوق شما هم با بازنشسته ها برابر شود
  • بی نام RU ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
    1 0
    بله مدیریت صندوق ها اگر دست مدیرانتوانمند بخش خصوصی باشند مشکلات حل می شود.
    • داوود IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
      1 0
      مشکلات ما یا مشکلات خودشون