این ماهی ۱۱۶۰۰ کیلومتر را برای مهاجرت طی می‌کند!/ رکوردشکن آبزی

محققان دریافته‌اند در طولانی‌ترین مهاجرت آب شیرین در جهان،‌ سفر دوره‌ای گربه‌ماهی درخشان تقریبا به اندازه وسعت آفریقا است.

به گزارش همشهري آنلاين، گربه‌ماهي دورادو ماهي بومي رود آمازون است و در بزرگترين حالت ممكن 1.8 متر طول دارد، اما ابعاد بزرگ تنها وجه شگفتي‌آور اين جاندار نيست: تحقيقات جديد نشان مي‌دهند اين گربه‌ماهي طولاني‌ترين مهاجرت را در ميان تمامي آبزيان جهان دارد.

گربه‌ماهي درخشان در طول زندگي خود در رودخانه آمازون زندگي مي‌كند، رودي كه در فضايي به بزرگي ايالات متحده امتداد يافته‌است. اين ماهي‌ها در محوطه‌اي به وسعت 5786 كيلومتر در مدخل رود آمازون تخم‌ريزي مي‌كنند و در همين منطقه نيز بالغ مي‌شوند و در طول زندگي 11600 كيلومتر سفر مي‌كنند و اين طولاني‌ترين مسافتي است كه تاكنون در ميان آبزيان مهاجر ثبت شده‌است.

از آنجايي كه اين گربه‌ماهي‌ها در آب‌هاي گل‌آلود زندگي مي‌كنند، رديابي آنها به هيچ‌وجه كار ساده‌اي نيست، علاوه بر اين، برخي از اين ماهي‌ها بسيار بزرگتر از حد عادي شده و ممكن است طول آنها به 2.8 متر نيز برسد. ماهيگيران مي‌توانند اين ماهي‌ها را از هر نقطه‌اي از رودخانه شكار كنند و همين نشان مي‌دهد اين جانداران مسافت‌هايي طولاني را شنا مي‌كنند، اما هنوز فاصله دقيق اين سفر مشخص نيست.

از اين رو محققان به جاي تعقيب كردن ماهي‌ها،‌الگوي توزيع ماهي‌هاي بالغ، لارو و ماهي‌هاي نوزاد را در ميان چهار گونه مختلف از آنها بررسي كردند. در نهايت داده‌هاي مربوط به حوزه مادرياي رود آمازون،‌منطقه‌اي كه درحدود 1.3 ميليون كيلومتر مربع را پوشش داده‌است را در كنار داده‌هاي موجود از حوزه آمازون، با وسعتي برابر 7.5 ميليون كيلومتر در طول يكسال گردآوري كردند.

بزرگ‌ترين ركورد‌شكن در ميان ماهي‌هاي رود آمازون گربه‌ماهي درخشان بوده‌است. اين گونه در دورترين نقطه رود در بخش غربي آن در نزديكي آندس تخم‌ريزي مي‌كند، و لاروها در جريان آب قرار گرفته و به مرور بالغ‌تر مي‌شوند و پس از آن سفري يك‌ماهه براي پيمودن مسافتي برابر 5786 كيلومتر به سوي مدخل رود را آغاز مي‌كنند تا در آنجا تغذيه كرده و رشد كنند.

گربه‌ماهي‌هاي دو تا سه ساله سپس به آندس باز مي‌گردند تا تخم‌ريزي كنند و پس از آن دوباره به سمت غرب رود شنا مي‌كنند كه اين خود مسافتي برابر هزار تا دو هزار كيلومتر است. اين سفر هرسال براي تخم‌ريزي دوباره تكرار مي‌شود.

5454

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 634185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =