آیا می‌شود مهریه را بدهیم، حق طلاق را بگیریم؟

نظر چند وکیل دادگستری و کارشناس خانواده در پاسخ به این سوال رایج که آیا «زنان با گرفتن وکالت طلاق باید مهریه را ببخشند؟» را می‌خوانید؛

فهیمه حسن‌میری: پای حرف خيلي از آنها كه در آستانه ازدواجند بنشينيم، اين نگراني را دارند كه چطور باید با موضوعي مثل مهریه از یك طرف و شروط ضمن عقد مخصوصا وكالت زنان در طلاق از طرف ديگر مواجه شوند. آنها كه طرفدار گرفتن مهریه زنان هستند، به این اشاره می‌كنند كه این تنها سلاحی است كه در شرایط فعلی زنان از آن برخوردارند و به عنوان پشتوانه‌ای مالی می‌توانند برای زندگی بعد از طلاق احتمالی روی آن حساب كنند.

از طرف دیگر، طرفداران وكالت زنان در طلاق یا همان كه در فرهنگ عموم به عنوان حق طلاق شناخته می‌شود، تاكید می‌كنند انتخاب افراد برای وارد و خارج شدن از یك زندگی، از هر چیزی مهمتر است و انتخاب مهریه به جای حق طلاق، می‌تواند مشكلات زیادی در رضایت از زندگی مشترك ایجاد كند.

عده دیگری هم هستند كه معتقدند می‌توان بین این دو راه‌حل، تنها یكی را انتخاب نكرد و جمع مهریه و حق طلاق را داشت. اما در عين حال، این موضوعی است كه نگرانی مردان را سبب می‌شود و می‌گویند اگر قرار باشد هم مهریه را به زنان اختصاص بدهیم و هم حق طلاق را، چه تضمینی هست كه ازدواج‌ها با انگیزه مالی انجام نشود و زنانی نباشند كه بلافاصله بعد از عقد ازدواج، برای جدایی و در عین حال گرفتن مهریه اقدام كنند؟

مهریه؛ ابزار دفاعی برای زنان

فریده غیرت، وكیل دادگستری در این زمینه با اشاره به این كه «طبق مقررات قانونی كه برگرفته از شرع مقدس اسلام است، برای ازدواج حتما باید مهریه‌ای كه مالیت داشته باشد برای زن در نظر گرفته شود»، به خبرآنلاین می‌گوید: این مهریه انواع مختلفی دارد و می‌تواند مبالغ گوناگونی را شامل شود. اما در شرایط فعلی آنچه می‌بینیم این است كه شرایط موجود سبب شده به عنوان مهریه، مبالغ زیادی تعیین شود كه به تبع آن مردان زیادی را در زندان‌ها ببینیم. درواقع آنچه به عنوان یك هدیه قرار بوده برای زن در نظر گرفته شود، به دلایل گوناگون به یك ابزار دفاعی برای زنان تبدیل شده كه جای بحث و بررسی دارد.

او در این زمینه توضیح می‌دهد: یكی از دلایلی كه باعث شده مهریه‌های گزاف در نظر گرفته شود، یكطرفه بودن حق طلاق برای مردان است. در برابر حق مطلقی كه برای مردان در نظر گرفته شده، زن امروزی وقتی می‌بیند مجبور است قید زوجیت را حتی وقتی از زندگی‌اش رضایت ندارد تحمل كند و با اجبار در زندگی خانوادگی‌اش باقی بماند، تصمیم گرفته مهریه‌ سنگینی در نظر بگیرد كه با استفاده از آن بتواند در صورت نیاز مرد را تحت فشار قرار دهد و از او جدا شود.

غیرت تاكید می‌كند: این در حالی است كه ایجاد شرایط مساوی برای زنان و مردان می‌تواند تعادلی در میزان مهریه و ایجاد رضایت خانوادگی ایجاد كند بنابراین یكی از راهكارهایی كه می‌تواند در این زمینه موثر باشد، وكالت زنان در طلاق است كه از نظر قانون و شرع هم پذیرفته شده و مشكلی در اجرای آن نیست.

شرعی هست اما مفید نیست

اما حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی واعظ موسوی، نظر دیگری در این زمینه دارد. او دراین‌باره به خبرآنلاین می‌گوید: بر اساس قواعد مختلفی مانند اراده طرفین در عقد قرارداد، شوهر می‌تواند به همسرش برای طلاق وکالت دهد و این کار غیرشرعی و غیرقانونی نیست، اما مساله‌ای که از آن غفلت می‌شود، آثار ضررباری است که چنین کاری به همراه دارد. 

این مشاور ازدواج ادامه می‌دهد: چرا باید در کار خداوند دست ببریم؟ چرا دقت نمی‌کنیم که وقتی خداوند این حق را به مردان داده، حتما حکمتی در این کار وجود داشته؟ حکمت این که مردان حق طلاق دارند و زنان نه، این است که زنان احساساتی‌تر هستند و ممکن است با کوچکترین بحث و جدل، کار خانواده به طلاق کشیده شود، البته درست است که بعضی از مردان احساساتی هستند و برخی زنان عقلانی‌تر رفتار می‌کنند، اما باید نسبت را در نظر گرفت و همانطور که می‌بینیم، عموم زنان احساساتی‌تر هستند. 

او در پاسخ به وضعیت فعلی زنان تحصیلکرده و شاغل معتقد است: این که زنان تحصیلکرده یا شاغل باشند دلیل نمی‌شود که احساساتی نباشند، این چیزی است که در نهاد آنهاست و قرار نیست با شاغل شدن از بین برود. من خودم مراجعانی دارم که دچار این شرایط شده‎‌اند یعنی وکالت طلاق به زن داده شده بوده، او احساساتی شده و طلاق گرفته و حالا نمی‌داند باید چه کار کند!

حجت‌الاسلام واعظ موسوی تاکید می‌کند: همانطور که اشاره کردم، اگرچه وکالت زنان در طلاق اشکالی ندارد اما من پیشنهاد می‌کنم همان مسیر دین را برویم و اجازه دهیم گره ازدواج به دست مردان باشد که دیرتر از هم باز شود. درواقع وکالت زنان در طلاق، اشکال فقهی و حقوقی ندارد اما اشکال حقیقی دارد و بر اساس تجاربی که دارم باید بگویم تبعاتی را به بار می‌آورد که برای جامعه زیانبار است.

او درباره کاهش مهریه در ازای وکالت زنان در طلاق هم می‌گوید: افزایش مهریه هم کار غلطی است. خداوند اینطور دستور داده که شرایط ازدواج آسان باشد و مهریه برای زنان ساده و قابل وصول باشد اما الان می‌بینیم که مهریه‌های بسیار زیادی تعیین می‌شود که به صلاح خانواده‌ها و جامعه نیست. البته این مساله را باید کمی عمیقتر دید و به شیوه‌های تربیتی در رشد و پرورش پسران مرتبط دانست. وقتی پسری برای خواستگاری می‌رود و خانواده دختر نسبت به آینده دخترشان با او اطمینان ندارند، ناچارا مهریه زیاد را تعیین می‌کنند که به نوعی تمهیدی داشته باشند. در حالی که اگر پسرانمان را مسئولیت‌پذیر تربیت کنیم، این نگرانی برای خانواده دکتر کمتر می‌شود و نیازی به مهریه سنگین وجود ندارد.

حق طلاق به شرط بذل مهریه

در عین حال، بهمن كشاورز، حقوقدان و وكیل دادگستری در پاسخ به این سوال خبرآنلاین كه می‌توان مهریه و حق طلاق را در مقابل هم قرار داد، می‌گوید: مهریه و حق طلاق هیچ ارتباطی با همدیگر ندارند. مهریه در مبنای نظریات مختلف، هدیه‌ای است كه مرد به همسرش در آغاز ازدواج می‌دهد و این تعبیر زیباتر و شاید درست‌تر قضیه است. تعبیر دیگری نیز وجود دارد كه بهتر است درمورد آن زیاد بحث نكنیم و به هر حال نتیجه یكی است یعنی مهریه حق زن است و حتی می‌تواند تا زمانی كه آن را نگرفته، از انجام وظایف زناشویی در قبال شوهر خودداری كند و در این حالت هم نفقه او به عهده شوهر خواهد بود.

او ادامه می‌دهد: حق طلاق، حقی است مقرر برای مرد كه زن در موارد خاص از آن برخوردار است. مواردی كه در قانون مدنی شمرده شده و در قانون حمایت از خانواده هم تصریح شده و در تعبیر نهایی به وجود عسروحرج برای زن تعبیر می‌شود. با این حال، ممكن است زنی از خواستگارش بخواهد كه این حق خود را ضمن وكالتی خارج از عقدنامه به طور جداگانه به او منتقل كند. مرد می‌تواند این پیشنهاد را قبول كند یا نكند و زن هم می‌تواند همسر مردی كه چنین پیشنهادی را قبول نمی‌كند بشود یا نشود. باید توجه كرد كه واگذاری حق طلاق به این ترتیب به زنان فقط باعث ایجاد تعادل و تساوی بین طرفین می‌شود و درواقع دادن امتیازی به زوجه نیست.

كشاورز در پاسخ به كسانی كه فكر می‌كنند «دادن حق وكالت به زنان برای طلاق، حق طلاق را از مردان سلب می‌كند»  می‌گوید: تفویض این وكالت، به این معنا نیست كه شوهر از اعمال این حق ممنوع خواهد بود. او از خود سلب اختیار نمی‌كند بلكه این حق را به صورت نیابتی و البته غیرقابل بازگشت به همسرش نیز می‌دهد.

او درباره نگرانی بعضی مردان از داشتن مهریه و در عین حال حق طلاق برای زنان و امكان سوءاستفاده در چنین شرایطی هم پاسخ می‌دهد: یكی از راه‌هایی كه برای برطرف شدن این نگرانی مطرح می‌شود این است كه شرط شود زن در صورتی كه از حق طلاق استفاده كند، از مهریه برخوردار نشود. به نظر من، درج این كه زوجه می‌تواند فقط با بذل مهریه، خود را مطلقه كند، بلامانع است و این قید را می‌توان ضمن تفویض وكالت درج كرد.

این وكیل دادگستری در ادامه به این اشاره می‌كند كه: به گمان من زنانی كه هنر و تخصصی دارند و می‌توانند استقلال مالی داشته باشند، بهتر است به جای تعیین مهریه سنگین، حقوقی مثل حق طلاق، حق سفر مكرر به خارج از كشور، حق ادامه تحصیل تا هر سطحی كه باشد و حق اشتغال به كار را در شروط ضمن عقد از همسرشان بگیرند و بدیهی است وقتی مردی در مقابل درج این شروط در عقد مقاومت می‌كند، باید گوش زنان بلافاصله زنگ بزند.

بهمن كشاورز همچنين تاكید می‌كند: هرچند گاهی تعارف و رودربایستی و گاه شدت عشق و علاقه مانع از طرح این مسائل می‌شود اما به نظر می‌رسد اگر واقعا عشق و علاقه‌ای وجود داشته باشد، احتمالا مرد منتظر پیشنهاد برای درج این شروط در عقد نخواهد شد بلكه خودش نسبت به درج آنها اقدام می‌كند. باید گفت وقتی بین زن و مردی در آغاز رابطه زناشویی، اینگونه مسائل باعث چانه‌زنی می‌شود، بهتر است از این ازدواج صرف‌نظر كنند و هریك به دنبال شخصی بگردند كه در این موارد با او توافق داشته باشند.

حقوق مساوی، شرايط را بهتر می‌كند

علی نجفی‌توانا، وكیل دادگستری نیز درباره موضوع مهریه و حق طلاق به خبرآنلاین می‌گوید: در كشور ما مهریه نوعی تعهد مالی است و پذیرش دین عندالمطالبه‌ای است كه نه مشروط و معلق و نه موجل است. مهریه درواقع نوعی تضمین برای زنانی است كه با ازدواج، در شرایطی قرار می‌گیرند كه مرد هروقت بخواهد می‌تواند او را طلاق دهد. در چنین شرایطی، زن می‌ماند و مشكلات زیادی كه در جامعه برای او وجود دارد. درواقع مهریه، سرمایه‌ای است كه زوجه بتواند با آن یك زندگی متعارف داشته باشد و در شرایطی كه فرصت‌های شغلی برای زنان كمتر است، این امكان را داشته باشد كه نیازهای ضروری مادی زندگی‌اش را برطرف كند. هرچند در این زمینه متاسفانه افراط وجود دارد و زیاده‌روی‌هایی به چشم می‌خورد كه باعث می‌شود به جای این كه زنان مورد احترام قرار بگیرند، تعیین بالای مبلغ مهریه، شاخص ارزیابی ارزش اجتماعی و فردی آنها شود. درواقع باید این موضوع فرهنگ‌سازی شود كه مبلغ مهریه، میزان علاقه و اعتباری نیست كه یك مرد برای همسرش قائل است.

این مدرس دانشگاه تاكید می‌كند: در سال‌های اخیر، در مقابل دادخواست طلاق زنی كه به دلایلی نمی‌تواند با شوهرش زندگی كند، به طور عرفی رویه‌ای حاكم شده مبنی بر این كه زنان با بذل مهریه، موافقت مرد را برای طلاق جلب كنند، به نظر می‌رسد این نوعی اعمال تبعیض علیه زنان است كه زن از تنها امتیاز ازدواج بگذرد و با دست خالی، خانه شوهر بی‌وفایش را ترك كند و به آینده‌ای مبهم قدم بگذارد.

رییس سابق كانون وكلای دادگستری مركز همچنین می‌گوید: معتقدم اگر به گونه‌ای ساختار قوانین تغییر پیدا كند كه حقوق مساوی برای زن و شوهر در نظر گرفته شود، مهریه به عنوان ابزار فشار مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. فقه پویا و اختیارات ثانویه‌ای كه در فقه وجود دارد، این امكان را به وجود می‌آورد كه حق طلاق برای زنان به رسمیت شناخته شود و در چنین شرایطی، تدابیر تقنینی هم در نظر گرفته شود كه مهریه بالا موجب سوءاستفاده و مورد ظلم واقع شدن مردان نشود. در هر حال آنچه باید به آن بیندیشیم این است كه اجازه ندهیم ازدواج وسیله‌ای برای كسب درآمد یا اعمال اجحاف شود.

نجفی‌توانا در پاسخ به این كه عده‌ای معتقدند مهریه نباید حذف شود چون به نوعی جبران سهم‌الارث كمتر است و اگر زنی مهریه كافی نداشته باشد و همسرش فوت كند، دستش خالی می‌ماند، تاكید می‌كند: با توجه به این كه ارث زن كمتر از مرد است و از آنجا كه مهریه یك دین مسلم است كه به گردن متوفی است و حتما باید از اموال او پرداخت شود، این موضوع می‌تواند نوعی حاشیه امنیت برای زنان به وجود بیاورد با این حال فكر می‌كنم هر مشكلی را باید در جای خودش حل كرد، با تسری دادن و جبران كردن بعضی مشكلات در بعضی موارد دیگر، نمی‌توان به نتیجه مطلوب رسید.

47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 638647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 116
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
    مهریه ام به زودی به خاطرها خواهد پیوست من الان جو جدیدی رو در پسر ها میبینم که حاظر به قبولی مهریه نیستند.
    • بهاره A1 ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
      نه خیر باید هم مهریه باشه هم حق طلاق....چونکه پسرهای امروزی قابل اعتماد نیستن. در ضمن باید قانونی وضع بشه که پسرها به گذشته ما دخترها هم کاری نداشته باشن.همه جوره حق ما دخترها و زنها داره خورده میشه
    • بی نام A1 ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
      12 48
      مهمترین علت طلاق تو جامعه امروزی تبدیل ضوابط قانونی به ضوابط سلیقه ایه.این مساله حتی تو ساده ترین امور روزمره زندگی مشترک دیده میشه حتی در تغذیه زوجین،جایی که مردها بدون توجه به زحمت آشپزی بانوان مثلا یک دسر نامربوط فرنگی رو با یه غذای سنتی مخلوط میکنن و این خوشایند اکثر خانوم ها نیست
    • میثم A1 ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
      دختران امروزی هم اکثرا قابل اعتماد نیستن. دادن مهریه و حق طلاق در زندگی مشترک دقیقا مثل دادن چک بانکی امضا شده و در وجه حامل به کسی هست که نمیدونی ممکنه چه برخوردی باهات داشته باشه هرلحظه ممکنه کل سرمایه ات و پس اندازت بره رو هوا و البته مهریه برای زمانی بود که زنان حق کار در جامعه نداشتند وبه قول معروف آفتاب مهتاب ندیده بودند و مهریه به عنوان پشتوانه مالی بوده براشون، الان که دیگه هرجا میریم همه چی دست خانمهاست و ماشالله خیلی هاشون خیلی کارها قبل از زندگی مشترک کردنداگه برید اینستا و تلگرام متوجا منظورم میشید. دیگه دادن مهریه توجیهی نداره.
    • بی نام A1 ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
      90 14
      خدمت بهاره خانم: ما پسرها دیگه زیر بار مهریه نخواهیم رفت خود من بالای ده بار خواستگاری رفتم و سر مهربه بهم زدم به نطرم دختری که اهل زندگی است اول زندگی پا شو تو یه کفش نمیکنه که مهریه من انقدر باشد تازه این در حالی است که ادعا میکنن قصد گرفتن آن را ندارندخوب در این صورت چیزی هم در سند ازدواج درج نکنند
    • فاطمه A1 ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
      آفرین بهاره حرف دل همه ما دخترها رو زدی. به ویژه با بخش دوم حرفت در مورد گذشته خیلی موافقم. به پسرا چه ارتباطی داره که ما دخترها قبلا با کی بودیم و چیکار کردیم
    • بی نام RO ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
      91 21
      بلهههههههههههههه چی گفتی بهاره ؟پسرها به گذشته دخترها کاری نداشته باشن ؟خوبه والله؟واقعا دیگه حرفی ندارم
    • دختر A1 ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
      89 4
      ایشالا همینطور بشه. مهریه حذف بشه و حقوق زن و مرد برابر بشه
    • دختر A1 ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
      74 6
      به بهاره: مگه دخترها قابل اعتماد هستند؟ اعتماد باید دو طرفه باشه. اگه شما سندی برای اعتماد کردن به طرف مقابلت میخوای، طرف مقابلت هم همین حق رو داره. در ضمن بهاره خسته نشدی از نوشتن کامنت های جنجالی که حرص بقیه رو دربیاری و واکنش شونو ببینی؟ یه بار با اسم مهرنوش مینویسی، یه بار سمانه، و حالا هم بهاره. من در مورد جنسیت شما شدیدا شک دارم.
    • بی نام A1 ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
      44 4
      این نظر خیلی غیر منطقی هست. به نظر من که یه نفر آقا یا خانم نوشته تا لج آقایون رو در بیاره. به این نظر نمیشه خیلی اعتماد کرد
    • بهداد IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
      43 2
      چایی نوشابه ای چیزی نمی خوای؟
    • ایرانی IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
      54 8
      مهریه یکی از حقوق اسلامی خانوماست ولی آیا خانوما حقوق اسلامی مردها رو به رسمیت میشناسن که توقع دارن پسری مهریه رو قبول کنه ؟؟؟ اما در جواب خانم بهاره باید بگم اونی که از گذشتش نگرانه قابل اعتماد نیست
    • بی نام A1 ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
      8 2
      ان شااله
    • بی نام IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
      51 7
      خب منتظر باش یه ابلهی پیدا شه و بگیرتت مطمئن باش هر کسی که تو رو بخواد و حاضر باشه این شرایط رو بپذیره فقط و فقط یه احمقه
    • سعییییییید A1 ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
      38 9
      بهاره خانم اون وقت دخترا خیلی قابل اعتمادن؟ در ضمن جمله بعدی شما توهین به بقیه بانوان سرزمینم هست
    • بی نام IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
      52 8
      همین امثال بهاره خانم تو جامعه زیاد شدن که آمار ازدواج داره با کله سقوط میکنه و از اونور صف دادگاه های خانواده جا نیست سوزن بندازیدخترها چون از کودکی تا زمان تشکیل خونواده و حتی بعد از اون سختی آنچنانی نمی کشند از زندگی مشترک تصور غلطی دارند که البته بزعم من اگر دو سال پاشن بیان خدمت و امورات زنانه در پادگان مثل پخت و پز و شست و شور رو در کنار سخت گیریهای موجود تجربه کنند آبدیده میشن
    • بی نام A1 ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
      35 4
      نه دخترهای امروزی خیلی قابل اعتمادن
    • بی نام GB ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
      10 16
      دنبال یک راه حل باید بود که ازدواج راحت تر بشه و پایداری خانواده بیشتر. بیشتر باید در موارد مهمی مثل این موضوع ها فکر بشه. مهریه سنگین درست نیست، حق طلاق هم به خانم ها داده بشه ثبات خانواده به خطر می افتد: سر هر دعوایی میخوان طلاق بگیرن ومثل اسلحه ازش استفاده میکنن.
    • بی نام A1 ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
      27 5
      مهریه زن و قیومت مرد بر زن و خانواده باید برداشته شود و قوانین جدید بر مبنای شان و شعور جامعه باید وضع شود. دخترها باید خودشان برای به دست آوردن آرزوها و لذت های زندگی شان قبل از ازدواج تلاش کنند و بدانند که ازدواج فقط و فقط مسئولیت بیشتر است. برای حق طلاق هم اگر بنا بر استدلالات قرون وسطایی و عامیانه باشد، پس باید بگوییم از آنجایی که اکثر مردها هم هوسباز هستند و ممکن است دیر و زود بنیاد خانواده را به باد بدهند، باید از هر حقی نسبت به خانواده محروم شوند
    • رها IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
      29 3
      خوب خانم یا آقایی که از اسم خانمانه استفاده می کنی؟ شما نباید با کسی که "قابل اعتماد" نیست اصلا ازدواج کنید این به نظر بدیهی می آد. اگه کسی غیر قابل اعتماده با هزارتا شرط هم قابل اعتماد نمیشه
    • بی نام IT ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
      46 10
      بهاره توی گذشته با کیا شیطونی کردی که حالا از بوی گندش وحشت کردی؟ چه تضمینی هست بعد از ازدواج بجز شوهرت با بقیه دوبراه شیطونی نکنی؟
    • بی نام A1 ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
      15 19
      مهريه بايد سالي يك سكه باشد يعني هر سال كه از ازدواج بگذرد يك سكه نقداً دريافت و يا هر وقت خواست بگيرد . مثل پاداش خدمت . سنوات خدمت 12 ماه مردان كار مي كنند يك ماه حوق و پايه سنوات همان پاداش مي گيرند پس مهريه سالي يك سكه منتقي است براي عموم براي وزراء يا مديركل از دو سكه تا 5 سكه
    • بی نام A1 ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
      13 7
      بنظر من انتخاب باید اگاهانه وعاقلانه و درست باشه ک بعد بحث طلاق عاطفی وحقیقی پیش نیاد و لازمه آن اشنایی و شناخت قبل از ازدواج است که بیشتر در دختران فایل اشنایان و همسایه ها دیده میشود امان از رزه زنان و دختران جوان وزیبا و بدحجاب در خیابانها و دلهای لرزان مردان و پسران جوان و...
    • بی نام A1 ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
      29 7
      بهاره خانم مهریه و حق طلاق باهم سردیتون میکنه یک وقت خدای ناکرده. در جامعه امروز همه چیز دو طرفه است اگر قابل اعتماد نبودن مطرح است از هر دو طرف است. مثلا چندتا از دوستام رو بگم دخترهایی رو که باهاشون تا دم ازدواج و عقد جلو رفتن بعدا معلوم شده بود با چند نفر رابطه داشتن و باکره نبودن ولی دوستان احمق من حواسشون نبود پیگیری کنن و مجبور شدن دوبل مهریه و ... بدن بهشون.
    • بی نام IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
      30 7
      بهاره خانم به نظر من برای اینکه حق شما خانمها ضایع نشه باید حق انتخاب شوهر رو هم بهتون بدهند که به محض اینکه رو هر پسری دست گذاشتید به اندازه تاریخ تولد شما به میلادی اون پسره باید مهریه پرداخت کنه و همه حقوق رو هم شما داشته باشید و پسره هم نتونه به خواستگاری شما نه بگویید قانونش باید بیاد چه معنی داره اصلا پسرها حق خواستگاری رفتن داشته باشند خواستگاری باید به شما خانمها داده بشه و حداقل 1900 سکه هم اتوماتیک مهریه تون بشه و پسره هم بعد عقد اگر نتونه پرداخت کنه باید بره زندان. معنا نداره که پسرها ول بچرخن و پول و سکه به شما پرداخت نکنن شهر هرت که نیست. حیف نیست خیلی از شما بدون شوهر بمانید؟ ازدواج باید طوری باشه که کلا مرد بصورت برده کار کنه و خرجی و مهریه به شما بدهد
    • بهزاد IR ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
      55 4
      خداييش اين بهاره دختر نيس، تابلويه داره مسخره ميكنه
    • حامد A1 ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
      17 2
      اینکه گفتن با گذشته ما دخترها کاری نداشته باشن، کاملا مشخص میکنه مشکل از کجاست. بعضیا میخوان اول خوش بگذرونن و بعد یه پسر یا دختر سربزیر رو گیر بیارن و باهاش ازدواج کنن. به نظرم امثال اینها باید مشغول همون کارهاشون باشن چون کسی که اینطور گذشته ای داره کمترین مسئولیتی رو قبول نمیکنه. چرا که توی اون رابطه ها هم مسئولیتی نبوده.
    • بی نام IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
      21 1
      بهاره ای در کارنیست ماشااله همه هم سرکار رفتن . این متن فقط برای جوسازی نوشته شده . قانون باید طوری باشه که عدالت بین زن و مرد برقرار باشه . اونهایی که خواهر مجرد دارن آیا حاضرند که بدون هیچ تضمین و قید و شرطی خواهرشون ازدواج بکنه . ویا بالعکس اونهایی که برادر مجرد دارن ؟
    • بی نام A1 ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۸
      6 1
      سلام یه سوال چرا ما پسرها باید ازدواج کنیم؟؟؟ الان که همه چی هست و کمبودی هم نداریم ... چرا باید ازدواج کنیم و این همه دردسر رو واسه خودمون بخریم؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
    لابد بهاره خانوم گذشته خوبی ندارند که از اون هراس دارند.
    • ایرانی هستم A1 ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
      37 7
      کاری به کار امثال بهاره خانوم نداشته باشیم تا هر کاری دلشون خواست بکنن به این اسم که حقشون یه وقت خدایی ناکرده خورده نشه.عزیزم دختر زیاده کسی مجبور نیست بیاد تورو با اون گذشته ی تاریکی که داری بگیره.
    • علی A1 ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
      21 4
      آفررررین
    • بی نام A1 ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
      5 23
      پس معلدمه شما از اونایی که به گذشته ی همه کار داری بفرما آفتاب آمد دلیل آفتاب.....شما حتی نسبت به گذشته ی کسی که نمیشناسیش هم حساس و کنجکاوی
    • بی نام IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
      35 4
      اقا به خودتون رحم کنید و ازدواج نکنید هر کسی رو میبینم از ازدواچ پشیمونه رحم کنید و در مجردی بمونید دوره گذشته نیست الان گرفتاریش اینقدر زیاده که حد نداره صرف نمیکنه. برید یک محاسبه بکنید ببینید وضعیت چگونه است
  • م.خ A1 ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
    58 4
    حق طلاق به شرط بذل مهریه رو خوب اومدی. طرف مقابل ِ من، در طول زندگی حق طلاق میخواست، حاضر نبود حتی 1 سکه هم ببخشه. نقشه زیاد میکشن بین خودشون.
    • بی نام IR ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
      44 7
      این ازدواج در ایران از بردگی هم بدتره من تعجب میکنم چطور ممکنه یک عده پسر در این دام بیفتن واقعا اسف باره. یک مقداری بشینید فکر کنید قبل اینکه خودتون رو وارد این خفت بکنید. ادمیزاد باید حداقل برا خودش ارزش قائل باشه یعنی چی این مسخره بازی ها؟ خواری و خفت تا چه حد اخه؟
  • زینال A1 ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
    32 60
    تنبیه زن دربرخی مواقع حق مرده بایددراین زمینه حق روبه مرد دادتادربربعضی موارد اززوراستفاده کنه.
    • بی نام IR ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
      34 44
      کتک کاری زنها باید هر روز انجام بشه تا قدر عافیت رو بدونن بدون بهانه هر روز یک کتک باید بخورن
    • بی نام A1 ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۸
      3 2
      بی نمک
    • سمانه A1 ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۸
      7 9
      خدا الهی شفاتون بده شما انگتر هنوز تو زمان جاهلیت زندگی میکنید. حتما فکر کردید ما دخنراهم خیلی راحت نشستیم که از شما کتک بخوریم
  • رضا A1 ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
    65 55
    نه تنهامهریه نمی دهیم بلکه علاوه برجهیزیه کامل. خانواده عروس بایدیک کمک نقدی هم به ماپسران بکنندتابادخترشان ازدواج کنیم .چیزی که واقعیته عرضه وتقاضاست .عرضه دختردم بخت زیادولی تقاضاازطرف پسران روزبه روزکمتر.....
    • بی نام A1 ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
      6 8
      معلومه خیلی جواب رد شنیدی که با این بغض حرف میزنی
    • بی نام IR ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
      28 28
      افرین دقیقا همینه معلومه اقتصاد خرد رو نخونده خوب درک کردی من هم نظرم همینه که باید علاوه بر جهیزیه یک کمک نقدی ماهانه هم به پسرا بکنن و ریسک ازدواج رو هم کم کنن تا شاید پسرا ترغیب بشن دختراشون رو که داره تاریخ انقضاشون میرسه بگیرن گذشت اون دوره زمونه قدیم ضمن اینکه مرتب هم مطلقه هاشون به بازار سرازیر میشن و عرضه ایجاد میکنن ولی مردها بعد یبار ازذواج دیگه دنبالش نیستن از دید من پدر و مادر دختره باید حتما خرج کنن و مسئولیت به عهده بگیرن مهریه هم نباید وجود داشته باشه بی معنی است هدیه اجباری نیست الان هم گرونه همه چی نهایت یک شاخه گل کافیه اگر طرف دنبال هدیه است. اگر دنبال بهانه است که دیگه باید پدر و مادر خودش پولش رو پرداخت کنن اگر میخاد چلو دوستاش کلاس بی مورد بذاره
    • بی نام IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
      45 18
      متاسفم که ازدواج رو با عرضه و تقاضا یکی می کنی. شما هنوز پختگی عقلت به ازدواج و تشکیل زندگی دونفره نرسیده.
  • بی نام A1 ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
    متاسفانه دخترهای ایرانی هنوز فلسفه زندگی مشترک رو درک نکرده اند.از طرفی میخوان همه جوره آزاد باشن.پولی که از کار کردن خارج از خانه به دست میارن هم فقط برای خودشون.تمام مخارجشون هم که باید همسرشون پرداخت کنه.کارهای خونه هم که از زیر بارش درمیرن.حاضر نیستن در هفته دومرتبه آشپزی کنن.دخترای ایرانی همسر نمیخوان فقط یک پسر میخوان واسه اینکه به عنوان یک ابزار ازش استفاده کنن برای خوشگذرونی.کلا" این نوع نگرش داره بنیان خانواده ایرانی رو متلاشی میکنه و متاسفانه پدرو مادرها هم جایگاه قدیم خودشون رو از دست دادن و حتی حاضر به نصیحت کردن دخترای در دونشون نیستن
    • بی نام IR ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
      7 2
      میدونی اشکال اینجاست که اینا هنوز بین سبک زندگی سنتی و مدرن نمی تونن انتخاب کنن و از متد یکی به نعل و یکی به میخ استفاده میکننیعنی اینکه پول زن مال خودشه و لزومی به خرجش تو خونه نداره رو از قوانین سنتی استخراج میکنن اما از اونور حق طلاق و تمکین و تعدد زوجات و... رو که قوانین سنتی به مردها میده با قوانین مدرن در تعارض میدونن و بهش تن نمیدن
    • بی نام A1 ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
      48 6
      کامنت پر مغزی بود درود به شرفت هموطن
    • م.ح IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
      5 3
      نمیگم همه ولی بیشترشون همینطوری هستند. برا خودم که پیش اومد طرف انتظار داشت که هزینه زندگی رو من بدم خانم هم پولشو بذاره جیب خودش. مشکل اینجا بود که طرف حتی ظاهر چندان خوبی هم نداشت. متاسفانه الان یکسری از دختر ها به ازدواج و زندگی مشترک به چشم معامله نگا می کنن. باز هم می گم همه دختر ها هم اینجور نیستند.
  • بی نام RO ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
    28 6
    زن اگه زن زندگی باشه مهریه واسش مهم نیس ولی اگه بخواد قلدری کنهحرف فقط حرف خودش باش،ارباب و بردهمهریه رو با با تاریخ تولد میزنن که جیک مرد در نیاد
  • بی نام A1 ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
    58 3
    با سلام به نظر من باید مهریه برداشته شود وحق طلاق هم به زنها داده شود تا هر دوطرف برای دوام زندگی تلاش کنند.
  • غلام IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
    50 30
    با سلام خدمت همه دوستان عزیز این حق طلاق چیه دیگه؟ بسه دیگه اینقدر چرت و پرت نگیدلطفا ما همینجوری کلی مشکل داریم با خانمها حالا اینوهم اضافه کنید دیگه وا مصیبتا کجا پناه ببیریم از دست این دختر خانمها لوس و زنهای زبون نفهم پر مدعا که فقط به فکر ارایش و لباس و طلا و جواهر و ماشین مدل بالا هستن واصلا به فکر شوهر نیستن که از کجا و چطوری پول در میاره فقط میخوان خرج کنن و فیس کنن جلو دوست و اشنا و.....
    • بی نام A1 ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۳
      1 0
      داش غلام درست گفتی،واقعا" درست گفتی اما افسوس کاری نمیشه کرد الا اینکه کلا" قید ازدواج رو بزنیم
  • بی نام A1 ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
    29 5
    خیلی دلم میخواد بدونم این آقای "بهمن كشاورز " که گفته شده وکیل هست خودش چطوری ازدواج کرده احتمال با هزاران سکه مهریه، حق طلاق برای خانم و شروط متنوع ضمن عقد. باید ببینیم در عمل میشه چند سال چنین زندگی را به صورت زن و شوهر داشت یا فقط حرفش رو میزنه
  • رعنا A1 ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
    23 7
    مهریه در حد یک هدیه معمول عروسی باشد و همه حقوق زنان ثبت شود و ضمنا حتما حتما بحث تقسیم اموال بعد ازدواج هم ثبت شدود. جدا از اون جهیزیه هم باید بین زوج تقسیم شود. در واقع، دو انسان با گفتگو و تعامل با همدیگر ازدواج کنند تا هر دو طرف با خوشحالی و آرامش وارد مرحله جدیدی از زندگی شون بشوند. امیدوارم همه مون خوشبخت بشیم.
  • محمد RO ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
    14 31
    به نظر من هرچیزی باید در حد معقول خودش باشه ، حق طلاق بهتره که برای مرد باشه چون زنها ممکنه بعضی وقتا احساسی تصمیم بگیرن ، البته مهریه هم حقه و وظیفه ی مرد هست که پرداختش کنه ، البته در صورتی که خانواده ی دختر مهریه های نامتعارف نگن اگر رسم بر سکه دارن همون عرف قانون یعنی 110 سکه کفایت میکنه ، ارقام نجومی مثل 1000 سکه و 800 سکه واقعا داره ازدواج رو سخت می کنه . مهریه زیاد ضامن خوشبختی هیچکسی نیست ، اونایی که ادعا میکنن ، دخترشون خیلی خوبه و این حرفها خب از حضرت فاطمه که بالاتر نیستن ، اگر یه پسر خوب اومد خواستگاری دخترتون با مهریه زیاد اون رو فراری ندید لطفا
  • reza A1 ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
    23 27
    میشه حق طلاق و‌بدیم و‌حق کشتن رو‌بگیریم؟
    • بی نام A1 ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
      8 1
      برو به صفحه حوادث سر بزن عزیزم، فعلا این اقایونن که دارن کشته میشن.
  • آرش A1 ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
    19 18
    حق طلاق قانون الهي وداراي منطق است ولي مهريه به شكلي كه الان رواج داره هيچ منطق واصول صحيحي نداره . مهريه صرفا يك هديه از طرف مرد به زن است . متاسفانه اونهايي كه درك صحيحي از قوانين ندارند به اشتباه فكر مبي كنند قانون به نفع مردهاست. در حالي كه دقيقا برعكسه. اينو بعنوان يك وكيل مي گم. نه بعنوان يك فرد عادي.
  • بی نام IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
    35 2
    حق طلاق یه حق طبیعیه باید هم به زن و هم به مرد داده بشه. اما مهریه کاملا غیرانسانیه. البته مقصر خود ما آقایون هستیم که زیر بار این مهریه های کمر شکن میریم. کسی که خودش برای خودش دردسر درست میکنه مقصره. من که حاضر نیستم تمام اندوخته ی مالیم رو دو دستی تقدیم شخص دیگه ای بکنم و یه عمر به خاک سیاه بشینم. هیچ موجودی ارزشش رو نداره که به خاطرش خودتون رو بدبخت کنید
  • بی نام A1 ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
    29 5
    چرا مهریه؟ همین که میخوایم کنار یکی باشیم باید هر حرفی را قبول کنیم؟ مگه ما پسرا از دخترا چی میخوایم؟ میخواهیم آینده اونا را بسازیم؟ پسر بودن بزرگترین گناه عصر حاضره. دو سال بالای برجک ها موندن بخاطر رسیدن به یکی که هزار خواسته طلب داره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ پسری که بخاطر طلا و اجاره خونه و هزار مصیبت دیگه میاد با دل یکی میسازه تا بهش نگند خانم ناخن هات اینطوری شد.
  • ایلیا A1 ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
    32 5
    چقدر تصور دوری از ازدواج دارین همه چی رو یه قرارداد می بینین ازدواج همزیستی دو تا آدمه نه همکاربودن یا موجر مستاجر یا شریک کاری یا هر نوع قرارداد دیگه ازدواجی که بخواد با مهریه نگه داشته بشه دیگه ازدواج نیست همخونه بودنه
  • هومن US ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
    29 3
    بهاره خانم ماشالا چقدر توپش پره بهاره خانم دخترهای این دوره زمانه هم غیر قابل اعتماد هستند مثل جنابعالی .
  • بی نام A1 ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
    32 3
    تخواستیم بابا کسی که اندازه دیه 6 نفر مهریشه اهل زندگی نیست
  • بی نام IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
    35 6
    حبرآنلاین عزیز،جسارت داشته باش و این کامنت رو بذار.واقعیت اینه که در 99 درصد ازدواجها عشق واقعی جایگاهی نداره و در واقع ازدواج نوعی معامله س.یک طرف خدمات آشپزخانه و بچه داری وسایر خدمات زناشویی ارائه میده،طرف دیگه هم مخارج زندگی رو تامین میکنه و در ازاش از خدمات زناشویی همسرش بهره میبره و از آنجا که اغلب زن به تنهایی قادر به تامین تمام هزینه هاش نیستاما مرد هست از این قانون صد در صد ناعادلانه و ضد مرد یعنی مهریه همیشه بعنوان یه حربه استفاده میکنه تا از مرد تا حد امکان بهره کشی کنه و زمانی به خرخره مرد رسید زندگیش رو بذاره وبره امیدوارم روزی برسه که ازدواج یه قرارداد تجاری نباشه و در صورتی که هر یک از طرفین راضی به ادامه نبودند با یک خداحاقظی بتوانند خودشان را رها کنند.
  • امیر A1 ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
    18 5
    سلام ، این ها همش کشکه متاسفانه راههای فراری هست که زن می تونه هم مهریه بگیره، هم بچه و هم طلاق.... البته اگر کسی کمی شرافت داشته باشد از این راهها نمی رود
  • بی نام IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
    24 7
    زندگی ای که بخواد از روز اولش با این تفکر که حق طلاق دست کیه شروع بشه همون بهتر که اصلا تشکیل نشهخداییش تو این دوره زمونه زن گرفتن با توجه به تغییر مزاج خانم ها و بدنبال ریاست بودن اونها تو زندگی بمعنای واقعی کلمه اشتباه است
  • حقیقت 123456 IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
    25 8
    حق اشتغال به تحصیل و کار حقوق اولیه و مسلم انسان ها هستند و نباید داشتن شان به عنوان امتیاز تلقی شود که با چیز دیگری معامله بشه. اگر مردی نمی خواد این حقوق ابتدایی رو به همسرش بده اصلا ازدواج نکنه بهتره. ضمن اینکه در این شرایط اقتصادی اکثر آقایان در صورت وجود شغل مناسب و در شان خانم، مخالف شاغل بودن شان نیستند.
    • بی نام IR ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
      6 15
      شما ازدواج نکن که اذیت نشی
  • ناشناس DE ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
    41 15
    بهاره خانم خواب دیدی خیر باشه دیگه ازاین خبرانیست پسرا گول شما دخترا رو نمیخورن،همین الان جمعیت دختر مجردا ۴برابر پسراست چند وقت دیگه باید مهریه هم بدن که بیان خواستگاریشون.
    • بی نام IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
      33 3
      شما یه مقدار اطلاعات جمعیت شناختی تون رو کامل کنید بعد نظر بذارید. نسبت تولد مردان به زنان 105 به 100 هست و چون مردان در معرض خطرات بیشتری هستند این رابطه تعدیل شده و به صورت تقریبی 100 به 100 می رسه. علت به هم خوردن این نسبت سیاست های غلط افزایش جمعیت در دهه 60 بوده و این مساله در بین جوانان دهه 70 وجود نداره. متاسفانه مسئولین ما برای بالا بردن نرخ ازدواج دچار خطا شدند. استفاده از ترفند بشتر بودن تعداد دختران برای این که نرخ ازدواج افزایش پیدا کنه .متاسفانه نه تنها راه حلی نشد بلکه تبدیل به یک معضل شده و افراد ناآگاه از اون به عنوان یک ابزار استفاده میکنند. قطعا افراد تنها بمونند بهتر از اونه که با افرادی با این طرز تفکر ازدواج کنند. لطفا انتشار بدید
  • بی نام A1 ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
    11 3
    حالا دخترای اکروزیم همچین قابل اعتماد نیستن
  • بی نام IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
    8 5
    زن احساساتی با داشتن حق طلاق و حق مهریه . بدا به حال ما مردا. یکیش باید در مقابل اونیکی حذف بشه . یا حق طلاق یا مهریه.
  • بی نام A1 ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
    24 2
    هر کس قراردادی میبندد، حق مسلم در فسخ آن دارد. به خصوص در زمینه ازدواج که یک قرارداد عاطفی است و اگر دلت با همسرت نباشد، ادامه رابطه برای هر دو طرف و فرزندان فقط فرسایشی و نابود کننده است. اگر هر کسی از طرفین ازدواج حق فسخ رابطه بد را نداشته باشد، اصولا بستن آن قرارداد احمقانه می شود. و این یکی از مهمترین دلایل جوان پسند بودن ازدواج سفید نسبت به ازدواج سیاه قرارداد رسمی با قوانین حال حاضر است.
    • بی نام IR ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
      26 7
      شوهر کمه میخان طوری قرار داد ببندن که پسره نتونه در بره
    • بی نام A1 ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
      26 3
      درسته ازدواج سفید بهتره.خیال هر دو طرف راحت راحت
    • بی نام A1 ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
      16 2
      ازدواج سفید در کشور عقب مونده جهان سومی مثل ما معلومه چی ازش در میاد
  • بی نام A1 ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
    21 14
    باز شروع شد. جر و بحث‌های بیهوده و الکی و کلیک خوردن برای خبرآنلاین
    • بی نام IR ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
      12 2
      تو چرا کامنت میذاری و کلیک میکنی؟ این خبرها رو باید قصاب محله ما منتشر کنه؟
  • محمد A1 ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
    55 7
    من که هیچ رقمه تو کتم نمیره اینهمه خرج رو برای ی دختر انجام بدم ؛ مهریه که تازه به قولی کی داده کی گرفته ، اونقدر خرج مسخره باید انجام بشه که کلا من عطاش رو به لقاش میبخشم ؛ نه دارم که خرج کنم داشته باشمم خرج نمیکنم ... اونم برا کی ؟ برا این دخترای الان ؟ جالبه میگن پسرها براشون قابل اعتماد نیستن ، رو که نیست ...
    • بی نام IR ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
      34 5
      بنده پول داشته باشم پول رو قربونی خودم میکنم بدون تعارف هم میگم در این پولی که براش زحمت کشیدم دختر مردم رو شریک نمیکنم بره کار کنه پول دربیاره کسانی که ازدواج میکنن هم اشتباه میکنن ولی دیر متوجه میشن که حقشونه هر بلایی سرشون میاد ادم تفکر و تعقل داره باید فسفر بسوزونه یه کم
  • جعفر A1 ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
    29 10
    به جای این آموزش های فمینیستی ضد شوهر یه مطلبی بنویسید به درد جامعه بخوره.
  • فاطمه A1 ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
    21 25
    اين ادعاى نخ نماى "احساساتى بودن" زنها را بايد در دادگاههاى كشورهايى ببينيد كه قضات زن دارند و وضع دادگاه هايشان اگر از ما بهتر نباشد، بدتر نيست. يك روز آن آقايان غير احساساتى تشريف ببرند پزشكى قانونى و بدون اينكه از ديدن آنهمه جنازه متأثر شود، در كنارشان و در سالن تشريح بماند؛ در حاليكه زنان شاغل در پزشكى قانونى هر روز با اين صحنه ها سر و كار دارند. جالب است كه حق طلاق در همان "قوانين اسلامى" آمده و حضرات ادعا دارند به قوانين دينى عمل كنيد و حق طلاق نگيريد البته مهريه نبايد از سقفى كه مجلس تصويب كرده ١١٠ سكه بيشتر باشد و دليلش هم صرفا تبعيض اقتصادى مانند ارث بين زن و مرد است نه چيز ديگر ... تا زمانى كه بازار كار در كشور ما عادلانه شود و زنها حتى در استخدام مورد تبعيض نباشند.
  • مقیمی RO ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
    31 3
    حق طلاق را به زنها بدید فقط بخاطر اینکه نقشه قتل مردان را نکشند.
  • آرش IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
    62 4
    خلاصه می گم. 31 سال سن من هست. از 17 سالگی کار کردم و درس خوندم. ارث پدر هم نداشتم. پارتی و آشنا هم نداشتم. الان یک خونه در شهرستان و مدرک فوق لیسانس و یک ماشین دارم. کار می کنم و خرج خودم رو درمی آرم. به پیشنهاد اطرافیان 8 بار به خواستگاری رفتم. گفتم حق طلاق می دم و باقی حقوق مغفول یک زن در قوانین ایران. اما از مهریه و نفقه و مزایای قوانین سنتی دیگر خبری نیست. نصف اموال بعد از ازدواج هم در هنگام جدایی. به شرافتم قسم هیچ یک از دختر هایی که به خواستگاریشان رفتم جواب مثبت ندادند. هم مزایای قوانین سنتی را می خواستند و هم مدرن. از دختران خواهش می کنم بدون نگاه جنسیتی پاسخ مرا بدهند. چرا باید ثمره تمام جوانی ام را دودستی تقدیم شما بکنم؟ منطق این کار کجاست؟ یا مدرن باشید یا سنتی.امیدوارم چاپ شود.
    • بی نام A1 ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
      8 1
      چه جالب. ما به خواستگارمون همین رو گفتیم و ایشون رفت و گفتند اینجوری دیگه من قدرت مردانه ندارم. چون من هم به عنوان دختری که زحمت کشیدم و پول در آوردم، حاضر نیستم کل جهیزیه رو بیارم و باید نصف نصف باشد. اما آقا پسر فرمودند جهیزیه بر عهده دختر هست و اینا. مشکل دو طرفه است، چون هر دو طرف دنبال کسب سود هستند و مزایای سنتی و مدرن بودن رو میخوان. خواهش می کنم این قدر در کامنت ها به هم توهین نکنید. ما زن ها رو کلا در حد یک حیوان نفهم که عقلی در حد جلبک دارد پایین آورید. واقعا زشته
    • بی نام A1 ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
      3 1
      فدای سرت مگه دنبال دردسر میگردی
  • حسین A1 ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
    29 8
    آقایان اگه همه با هم متفق القول مهریه قبول نکنیم وضع درست می شه. مگه زن های ایران با همه دنیا چه فرقی دارن که باید ی امتیاز اضافه داشته باشن
    • بی نام IR ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۸
      8 5
      یعنمی شما برای ازدواج خواهر ودختر خودتون هم پیشنهاد میدید مرد زیر بار مهریه نره////
  • علیرضا DK ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
    35 14
    مهریه در اسلام هدیه مرد به زن بوده نه ابزار اعمال فشار. در قرآن گفته نشده که با مهریه های نجومی شوهرتون رو نقره داغ کنید. ضمنا در اسلام هم گفته شده دختر باید از هر لحاظ باکره باشه و گذشتش مهمه. نمیشه قبل ازدواج اروپایی زندگی کرده باشه موقع ازدواج قرآنی مهریه بگیره. بنابراین گذشته ی دختر از بدو تولد مهمه و مو به مو باید قبل از عقد بررسی بشه
    • بی نام A1 ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
      6 5
      آهان اون وقت شما آقا پسرها اشکال نداره قبل ازدواج با چند نفر باشید. گویا انتظار دارید خانم ها ازدواج مدل غربی رو اجرا کنند و شما آقا پسرها مدل سنتی. وقتی خودت قبل ازدواج دوست بودی، انتظار نداشته باش طرفت آفتاب مهتاب ندیده باشه. اگر خودت دوستی نداشتی، اون وقت انتظار داشته باش. ضمنا وقتی مدل غربی رو برای ازدواج می پسندید، از هر لحاظش رو بپسندید. گویا فقط دخترها نیستند که تکلیف شون با خودشون مشخص نیست، شما آقا پسرها هم همین طورید، فقط الکی سر و صدا می کنید. در جامعه مدرن، نوع زندگی هر آدمی به خودش ارتباط دارد. اگر قرار است سنتی باشید، پس در همه جوانب زندگی همان گونه باشید.
  • بی نام A1 ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
    5 26
    حق طلاق زماني خوبه كه عروس خانم پول نصف خانه و خرج زندگي و هزينه عروسي رو بده اون وقت زندگي بنظرم بدون عشق شروع ميشه ما فرهنگ غربي حق طلاق رو نداريم كدوم از ماها تونستيم مثل غربي ها زندگي كنيم كه الگوي بد اونها رو بايد دنبال كنيم و اينكه برويد ببينيد آمار حق طلاق خانمها چقدر متضرر كرده اون جامعه رو من با شرع دين اسلام موافقم چونكه من تجربه اش رو داشتم و خيلي بده حق طلاق .
  • ایرانی IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
    18 21
    اخه شما اقایون از قدیم سابقه خوبی داشتین حالا ما از شما یاد گرفتیم من نمیدونم این اقایون هیچ وقت به چهره مادر دختر و خواهر خودشون یه نگاه کردن اگر یک زندگی بر مبنای صداقت و احترام و ... خیلی فاکتور های دیگه باشه نه هیچ زنی خیانت میکنه و نه تیشه به ریشه زندگبش میزنه به نظر من همه چیز مساویه ممکنه توی یه زندگی مرد ناجور باشه و توی یه زندگی دیگه زن مقصر باشه پس نمیشه بگی زنان همه دنبال پول و چاپیدن مردان هستند و مردها هم همه بدن و خیانت میکنن
    • بی نام IR ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
      22 8
      حانم اصلا مجبورت نکردن ازدواج کنی با این تفکراتت ازدواج نکن خیلی ظلم در حق شما خانمها میشه ادم دلش به حالتون کباب میشه مخصوصا وقتی که شوهره بخاطر مهریه در زندانه ادم با خودش فکر میکنه که چرا اعدامش نمیکنن که به شما این همه ستم روا داشته یا وقتی داره ماهی یک سکه مهریه میپردازه ادم با خودش فکر میکنه با این همه هزینه ای که زندگی داره چرا 5 تا سکه پرداخت نمیکنه و تازه چرا وقتی همه مهریه رو به شما پرداخت کرد اعدامش نمیکنن؟ خیلی سخته بمیرم براتون باید قانون جدید بیاد که حق کشتن شوهر رو هم بهتون بدن که زندگیتون مشکلاتش کمتر بشه علاوه بر این به نظر من باید شما خانمها رو بعد ازدواج مسلح کنن به هفت تیر کالیبر بالا که راحت همونجا حکم رو اجرا کنید درکتون میکنم زندگی پر خرج شده و جیب مفت پسرها هم هس
  • بی نام IR ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
    28 0
    به نظر من وقتی که بحث مادیات و این حرفا همون ابتدا مطرح میشه این ازدواج هنوز شروع نشده و قبل از عقد تمام شده و بی ارزش و بی اعتباره. شما اگر به همدیگه علاقمند هستید و همدیگه رو 100 درصد قبول دارید که دیگه این داستانها برا چیه؟ اگر برا مخکم کاری و اینکه شک دارید به همدیگه دنبال این داستانها هستید هم که مشخصه عشقتون واقعی نیست کسی که به فرد دیگری شک داشته باشه بهتره ازدواج نکنه دیگه فقط یک حالت میماند اون هم اینه که بنده برام خواستگار نمیاد و عاشق این فردی که الان اومده هم نیستم و تنها گزینه منه و باید کاری کنم که هر طور شده با شخصیت منفی من بسازه و دنبال جدا شدن نباشه یعنی به خودت مطمئن نیستی اگر هم طرف مقابل مشکل داره که چرا ازدواج میکنی؟ کلا از دید من این بحث بسیار اسف باره در ایران
  • بی نام IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
    24 0
    مهریه هم تاجایی که من میدونم یک هدیه بوده که مرد باید به زن میداده عامل بازدارنده و اینا نبوده در واقع ما ایرانی ها این داستان رو ازش ساختیم و ازدواج رو پیچیده کردیم ضمن اینکه شما باید تکلیفت رو با خودت کاملا مشخص کنی در ریاضی 3 تا مختصات داریم دکارتی و استوانه ای و کروی وقتی میخای مساله ای رو حل کنی باید با یک روش جلو بری شما نمیتونی بگی طبق سیستم سنتی میخام پولها رو بگیرم و خرجی و نفقه و...هم طبق سیستم سنتی بر عهده مرد باشه ولی میخام طبق سیستم غربی زندگی کنم چون در فلان فیلم دیدم طرف غربی زندگی میکرد و خوب بود و..شما اگر سیستم غربی میخای باید از اولش غربی باشه و برا طرف مقابلت هم همون رو بخای دو سیستمه کار کردن یک ابداعی است که شما خانمها انجام داده اید و مردوده هیچ کشوری اینجور نیست
  • بی نام IR ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
    9 3
    ﻋﺸﻖ ﭼﯿﺴﺖ ؟ ﺟﺰ ﺁﻧﮑﻪ ﺯﻥ ﻫﻤﺪﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺮﺩ ﻭ ﻣﺮﺩ ﺗﮑﯿﻪ ﮔﺎﻫﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺯﻥ ؟ﯾﻌﻨﯽ ﻓﻬﻢ ﻭ ﺍﺟﺮﺍﯼ ﺍﯾﻦ ﻧﯿﻢ ﺧﻂ ﺁﻧﻘﺪﺭ ﺳﺨﺘﻪ ﮐﻪ ﻫﻤﻪ ﺗﻨﻬﺎﯾﻨﺪ جایی دیگر/ گلی ترقی واقعا باید برای جامعه ای که این طرز تفکرها در اون هست متاسف بود. به جای دادن نظر در مورد موضوع این صفحه تبدیل شده به محلی برای توهین به هم. جالبه که عمده خوانندگان باید از افراد تحصیلکرده و بالاتر از سطح عوام باشند. گم شده زندگی امروز آرامشه و ما با رفتارها و طرز تفکرمون به اون دامن میزنیم
  • بی نام A1 ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
    3 1
    مشکل خانمهای امروز اینه که در مورد حقوق خودشون سنتی فکر و رفتار میکنن و وقتی به حقوق مردان میرسه کلا مدرن میشن
  • خانوم A1 ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
    30 29
    جهان سومی بودن که شاخ ودم نداره فقط طرز فکر آقایون رو درباره خانوما ببینید به عنوان یک وکیل می بینم که زن هیچ حقی در ازدواج نداره به جز مهریه که اکثرا هم پرداخت نمیشه من با برابری موافقم ارث ديه حق طلاق عدم تعدد زوجات برای مرد حضانت تقسیم امور خانه و بچه داری حق برابر اشتغال و تحصیل در عوض مهریه ونفقه نباشه در ضمن آقایون در ازدواج بجای توجه به ظاهر به قدرت تفکر و هوش و توانایی خانوما نگاه کنند
  • حامد A1 ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
    3 3
    نه تو رو خدا حق طلاق رو هم بدید زنها دیگه کار تموم شه. واقعا غرض از این بحثها چیه؟ مردها باید اندازه دارایی نداشته کل فامیل طرف مهریه بدن، در طول زندگی همه خرج و مخارج رو بدن، اگر هم دختر کار کنه نباید بهش بالا چشت ابروهه، اول زندگی هم باید خونه و ماشین داشته باشن. دختر خانومها یه لحظه فک کنن که باباشون وقتی با مادرشون ازدواج کرد، همچین شرایطی داشت؟؟؟؟؟؟؟ همونطور که پدر خود من نداشت. همین خانومها اگه برای برادرشون برن خواستگاری هیچوقت زیربار همچین شروطی نمیرن ولی از طرف مقابل انتظار همینها رو دارن.
  • فرزین A1 ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
    27 5
    بنظر من اگر کسی مهریه میخواد باید حداقل به اندازه نصف مهریه درخواستیش جهاز بیاره ... یعنی اگر کسی مثلا 1370 سکه خواست که میشه حدودا یک میلیارد و ششتصد میلیون تومان ، باید نزدیک به هشتصد میلیون تومان جهیزیه بیاره نمیشه که مهریه حق زن باشه بعد موقع جهیزیه هم که میشه بگن چهار پنج قلم جنس هم داماد باید بیاره و ما رسم جهیزیه کامل و سنگین نداریم و ... توقعات که یکطرفه نمیشه
    • بی نام A1 ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
      4 2
      باشه من مهریه 1 سکه میخوام و جهیزیه هم آقا داماد بیاره:دی
  • بی نام IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
    25 3
    یک پیشنهاد بسیار عالی دارم که راهگشا است از انجائیکه طبق معمول ایرانیان عزیز یک مساله ساده مثل ازدواج را به بحران تبدیل کرده اند که تعجب هم نداره چون کلا این کاره و متخصص بحران ایجاد کردن از هیچ هستند و با توجه به اینکه مساله تبدیل شده به یک مساله مالی و نگرانی برای خانمها ایجاد شده بخصوص که پول هم ندارند و دنبال ایجاد درامد از طریق ازدواج یا کارافرینی در ازدواج هستند پیشنهاد می کنم پسرها به معادن یا مراکز انجام اعمال شاقه برده شوند و به کار گرفته شوند و هر چه از این کار کردن دراوردند مستقیما به حساب همه دخترها در ایران ریخته شود تا این مشکل حل شود هر ماه هم میتوان از طریق سامانه ای مثل برنامه نود قرعه کشی انجام داد و عده ای از خانمهای محترم رو به مسافرت به جزایر خوش اب و هوا فرستاد.
  • بهراد A1 ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
    10 3
    دوستان عزیز ،به نظرم اگر دقت کنیم در قضیه مهریه هم بیشتر از همه پای هم جنس های خودمون یعنی مردها در میونه.مهریه سنگین رو پدر دختر معلوم می کنه ،البته چشم و هم چشمی خانم ها هم موثره ولی خیلی از هزینه های سنگین که در جلسه خواستگاری پرسیده می شه توسط پدر عروس است.
  • امیرعلی A1 ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
    5 35
    من مشکلی ندارم بابام پولشو میده
  • بی نام A1 ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
    35 19
    اگر زنها اینقدر بد و پلید هستند ازدواج نکنید از 40 متریشونم رد نشید. خلاص چرا بحث میکنید؟
    • بی نام A1 ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
      21 9
      دخترها هموطنامون هستن چرا از ۴۰ متریشون رد نشیم؟ تا وقتی اسم ازدواج نیارید به راحتی از کنارتون رد میشیم
  • بی نام IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
    20 5
    اگر قوانين جامعه ما در مورد ارث ، بنيادخانواده ،طلاق ، حضانت و ... درست شود من خودم به شخصه حتي يك سكه هم مهريه نمي خواهم.
  • میثم A1 ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
    30 23
    من کاملا به زنها احترام میزارم. همیشه با زنهای خانواده ام با بهترین شکل رفتار کردم. ولی بشدت معتقدم در ایران اگر حق طلاق به دست خانمها داده بشه آمار طلاق چندین برابر خواهد شد. خواهشا انصاف داشته باشید. این چه جویه بر علیه مردا راه افتاده؟ خانمهای محترمی که خواهان حقوق برابر هستید آیا حاضرید در سربازی، مسئولیت نفقه، کار سخت، ... هم برابر باشید یا فقط مزایای برابر میخواهید؟ بعضیها با اظهارنظرهای بچه گانشون دوام زندگی بقیه رو هم تحت تاثیر قرار میدن.
  • بی نام A1 ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
    49 5
    آقا پسرای عزیز داداشای گلم از من به شما نصیحت ازدواج نکنیییییییید.بخدا بدبخت میشید.بیچاره میشید.من تجربه کردم.اولش خیلی با من خوب اومدن اما بعد از عقد 180درجه تغییر رویه دادند.ماحصل 14سال زندگی کارگری و پس انداز ریال ریال همش فنا شد رفت.دخترای ایرانی تا وقتی خوبن که ازدواج نکردن.بعد از ازدواج چهره واقعی خودشونو نشون میدن.این نصیحت رو به عنوان یک برادر کوچکتر از من بشنوید.آرامش و اعصاب سالمتون رو به هیچ چیزی توی دنیا عوض نکنید.
  • بی نام A1 ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
    5 1
    مطلب خوبی بود ولی کامنت ها رو که خوندم متاسف شدم. واقعا دیگه خسته شدم از اینهمه نگاه منفی و تنفر که دخترها و پسرهای این مملکت به جنس مخالف دارن. چقدر دخترها و پسرها با هم دعوا دارن. چقدر همه میخوان جنس مخالف رو بکوبن. با این طرز فکرها اگه ازدواج کنید، فکر نمیکنم زندگی مشترکتون زیاد دوامی داشته باشه. خبرآنلاین شما هم مطلب به این خوبی رو با تایید یک کامنت غیر منطقی و احمقانه از یک فرد مردم آزار که جنسیت واقعیش معلوم نیست و هدفی جز دعوا درست کردن نداره، خراب کردید. به نظر من بهاره همه رو سر کار گذاشته و متاسفانه به هدفش هم رسیده. لطفا چاپ کنید.
  • بی نام A1 ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
    6 0
    حقوق برابر وظایف برابرم میخواد در اون صورت دیگه مهریه در کار نیست خرید خونه 50 50 با دوطرفه بقیه چیزا هم همینطور نفقه و اینها هم در کار نیست
  • بی نام IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
    9 2
    پسر عاقل دیگه دنبال ازدواج نیس ... گذشت زمانیکه دختر جماعت هدفش از ازدواج خانه داری همسرداری و ... بود الان دختر رو از دروازه غار میاری ‌نیاوران میخواد کل اموالتو بالا بکشه
  • بی نام A1 ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
    6 3
    بهتره حق طلاق به زن داده بشه ولی مهریه هم در حد صفر باشه .الان زنها همه تحصیل کرده هستند .میشنن حساب کتاب می کنن اگه به نفعشون به راحتی طلاق می گیرن می رن بدون ایجاد خسارت به مرد .لازم نیست کسی که علاقه ای به ادامه زندگی ندارد بخوای به زور نگهش داری .در مورد احساسی بودن زن باید گفت در این شرایط که پلهای پشت سرشو خراب نکرده امکان برگشتش خواهد بود.
  • جلال A1 ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
    3 2
    تو جامعه ما هم پسر بعد هست هم دختر بعد و برعكس مثل همه جوامع ولي ما ي تفاوتي داريم..اونم اينه كه توي شكافي هستيم بين سنت و مدرنيته شدن...همه ي اينها هم عواقب همين شكافه..داريم به سمت مدرنيته ميريم ولي هنوز به سنت هم دل بستيم واسه همين كارهاي متضاد هم انجام ميديم...خانوما از حق طلاق حرف ميزنن ولي مهريم مي خوان...آقايون خانومايي مي خوان كه چشم و گوش بسته باشن و آفتاب مهتاب نديده ولي دلشون با هزار نفر ديگم هست و دليلشو بپرسي ميگه خانومم بي عرضس و ابله تو اين زمينه ها و...تا وقتي تكليف خودمونو مشخص نكنيم ن پسرا به دخترا اعتماد مي كنند نه دخترا به پسرا...
    • بی نام A1 ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۱
      6 2
      الکی خودتو با بقیه قاطی نکن دوست عزیز. کی گفته آقایون دلشون با صد نفر هست؟ من خودم 25 سالمه کارشناسی و ارشد رو توی بهترین دانشگاه های کشور خوندم، ولی هنوز هم نمیتونم چشم تو چشم یه دختر بیشتر از چند ثانیه نگاه کنم. این حرفها چیه میزنید؟
  • بی نام A1 ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
    8 1
    یه ضرب المثل چینی هست میگه: دخترای ایرانی خیلی خوبن، ماهن، گلن، خانومن ولی فقط تا قبل از ازدواج