در جلسه علنی امروز موافقان و مخالفان به بیان نظرات خود در مورد کلیات بودجه 96 پرداختند. موافق بودجه توجه به بازنشستگان و کارخانه‌های مادر را از نکات مثبت دانست و مخالف کلیات پرسید بودجه چیست؟سند تشریفاتی یا سند اعتباری و ابتکاری دولت؟

به گزارش خبرآنلاين، جلسه علني امروز-سه شنبه،‌3 اسفند- به ادامه بررسي كليات بودجه 96 اختصاص يافت و طبق روال قانوني مخالف و موافق براي اظهار نظر پشت تريبون رفتند.

عباسعلي پوربافراني نماينده مردم نائين در قامت موافق كليات بودجه، گفت: موافقت با كليات، موافقت با جزئيات نيست و قطعا مواردي هست كه بايد در صحن مجلس به آن پرداخت، ممكن است مواردي فراموش شده باشد، در بررسي برنامه ششم حادثه پلاسكو يك نكته عبرت شد، براي آنكه آتش نشان ها هم ديده شوند.

وي افزود: ‌امروز ما به يك وضعيت موجود رو به رو هستيم كه ميخواهيم براساس منابع موجود و برنامه ريزي كه انجام داده ايم به وضعيت مطلوب برسيم، دسترسي به وضعيت ايده آل نيازمند منابع كلاني است كه بايد در سايه اقتصاد مقاومتي و سياست هاي كلي ابلاغي رهبري به دست آيد. تحقق بودجه ارائه شده يكي از مهم ترين شاخص هايي است كه مجلس بايد در نظارت به آن كه جز لاينفك اين بودجه است، نقش خود را نشان دهد،‌نظارت هم از حيث وظيفه مجلس و ساير قوا مهم است.

اين نماينده موافق كليات بودجه در ادامه به بيان ويژگي هاي مثبت بودجه پرداخت و تشريح كرد: پيش بيني منطقي نرخ دلار و ارز از جمله ويژگي هاي بودجه است. نبايد نسبت به مسائل تخصصي بي تفاوت باشيم كه چوب آن را يكبار خورده ايم. توجه ويژه به مديريت منابع آب‌ در بودجه 96 نكته اي است كه در مورد آن بايد بايد بگويم اصفهان به عنوان چهارمين استان خشك كشور،‌با مشكل آب رساني در حوزه آب آشاميدني، مصرفي و كشاورزي دست و پنجه نرم مي كند و توجه به اين مقوله مهم است.

پوربافراني پرسيد:«چرا قنات كه در رگه حياتي كشور جاري بود امروز به دليل بی توجهي بايد با اشك چشم كشاورز خيس شود؟ اين نكاتي است كه در بودجه سال آينده به آن توجه شده است. »

وي تأكيد كرد: حمايت از پروژه هاي دانش بنيان، افزايش بودجه دانشگاه ها ، افزايش سقف معافيت مالياتي بازنشستگان از جمله مواردي كه در بودجه مورد توجه است. اگر امروز اين بودجه اي كه سال هاي گذشته براي اشتغال اختصاص داده شد،‌درست هزينه شد،‌درست اختصاص داده شده بود،‌ ميزان بيكاري كمتر بود. حوادث جاده اي يكي از معضلاتي است كه ما همه با آن روبرو هستيم،‌توسعه حمل و نقل ريلي ميتواند اين مشكل را كم كند. افزايش سهم ماليات،‌نكته اي است كه در مورد آن بايد بگويم رهبري در راهكارهاي اقتصادي همين موضوع را فرمودند اما افزايش سهم ماليات نبايد موجب فشار بر كوچك ترين ها شود.

اين نماينده موافق كليات بودجه با اشاره به اين نكته كه « افزايش سهم صندوق توسعه ملي از درآمدهاي نفتي و توجه ويژه به افراد تحت پوشش نهادهاي حمايتي،  در بودجه 96 مورد اهميت است.»، افزود: ساماندهي حاشيه شهرها،‌ثبات نسبي در تعرفه خدمات دولتي، حوزه ورزش و جوانان و توجه به حقوق بازنشستگان نيز ساير مواردي است كه بايد به آنها نگاه ويژه اي داشت. افزايش ماليات دخانيات بايد اجرا شود، سهم اموزش و پروش بايد از بودجه افزايش يابد، توجه به كارخانه هاي مادر و پرداخت به موقع حقوق و جلوگيري از تعديل و اخراج كارگران قطعي و لازم الاجراست.

پس از اين نماينده موافق نوبت به محمودي شاه نشين نماينده مردم ملارد، قدس در مجلس دهم  رسيد كه به عنوان مخالف پشت تريبون مجلس رفت و در مخالف گفت:تدوين بودجه يك تلاش فكري است و آنچه ما تصويب ميكنيم دولت بايد آن را اجرا كند. در بودجه سال 96 عدالت در توزيع متوازن امكانات مانند سال گذشته رعايت نشده است و ما بايد به صورت شفاف شاخص هاي علمي و عملياتي بودجه براي استان هاي مختلف را تهيه كنيم.

وي افزود: راه نجات كشور عمل به قانون اساسي به ويژه اصل سوم و 48 كه تاكيد بر عدالت در توسعه كشور است. با گسترش هزينه هاي جاري در بودجه 96 نميتوان به رشد 8 درصدي رسيد و بودجه با برنامه هماهنگي ندارد. كسري بودجه باعث مي شد كه دولت از طرق مختلف از جمله افزايش نرخ ارز اقدام كند كه نياز است تا چاره اي انديشيد.چرا در سالهاي اخير دولت نياز به متمم و اصلاحيه ندارد زيرا ضمن بودجه اين مجوزهايي را از مجلس كه برخلاف اصول بودجه ريزي است را مي گيرد. بودجه دولت در حال ورود به مسيري است كه به سرعت بدهي هاي دولت را افزايش داده و در كنار وابستگي به نفت،‌اقتصاد به انتشار اوراق هم وابسته شود.

اين نماينده مخالف كليات بودجه 96 ادامه داد: از 320 هزار ميليارد تومان منابع عمومي دولت 26.5 درصد آن منابع استاني و باقي منابع ملي است.  بحث تمركززدايي كجا رفته است؟ اين امر حاكي از تمركز نظام اداره كشور است و اين خودش عامل اصلي براي شروع لابي گري است.58 هزار ميليارد ازمنابع عمومي در رديف هاي متفرقه پخش شده است در اين صورت احتمال بروز رفتار مبتني بر صلاح ديد به جاي رفتار مبتني بر قواعد  بيشتر خواهد شد.30 درصد بودجه در رديف هاي متفرقه است كه شفافيت بودجه را از بين برده است.

شاه نشين تأكيد كرد: افسوس كه نسبت به اعتبارات عمراني يك روند كاهنده داشته است، از 75 درصد در سال 76 به حدود 15 درصد در سال 96 رسيده است،‌ اين امر در كنار آغاز صدها طرح عمراني جديد باعث شده است تا مشكلات طرح هاي عمراني بيشتر شود. از سال 89 تاكنون بيش از 270 هزار ميليارد تومان يارانه داده شده است كه  هزار190 ميليارد از محل اصلاح قيمت ها پرداخت شده است، كشوري كه برنامه توسعه دارد تلاش ميكند از محل ماليات و پس انداز سرمايه گذاري كند اما قانون هدفمندي به انحراف رفته است و منابع كشور را تلف نموده ايم كه در بودجه 96 هم اين روش قرار استمرار دارد.

وي معتقد است :«اگر 50درصد ازاين منابع به راه آهن اختصاص داده شده بود، اكنون همه استان ها به شبكه راه آهن متصل شده بودند.»

«بودجه چيست؟سند تشريفاتي يا سند اعتباري و ابتكاري دولت؟»، سئوالي بود كه شاه نشين با بيان آن،‌بر اهميت توجه به بودجه از سوي دولت اشاره كرد و به بيان مصداق پرداخت: در سال گذشته مجلس برزيل رئيس جمهورش را به خاطر بي توجهي به بودجه بركنار كرد و يا مجلس افغانستان در ماه هاي گذشته 6 وزير را بركنار كرد دليل اين موضوع فساد و اختلاس نبود، بلكه به توجهي به بودجه و به ويژه بودجه عمراني بود. ‌بودجه شوخي بردار نيست،‌ نه اينكه قانون است بلكه به دليل تاثير بر اقتصاد، اجتماع و فرهنگ است. لايحه 96 از قناع كافي برخوردار نبوده است و حتي در تهيه آن ميزان توفيق و تحقق سال هاي پيش مورد توجه قرار نگرفته است.

 29217

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 639056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =