سخنرانان بین‌المللی نمایشگاه محیط زیست؛ یک سیاره داریم، همه‌ باهم باید مسایل آن را حل کنیم

سولهایم رئیس برنامه محیط زیست سازمان ملل گفت: در نهایت چطور می توانیم این مسائل را در جهان و کشور حل کنیم؟ فقط یک لغت جواب این سوال است؛ باهمدیگر، بخش خصوصی و دولت باید باهم کار کنند، جدا از هم هرگز.

نیو صدر: نمایشگاه محیط زیست امسال، با مهمان‌های متفاوتی شروع به کار کرد. این نمایشگاه با شعار "اقتصاد سبز اقتصاد مقاومتی" با حضور جواد ظریف وزیر امور خارجه، معصومه ابتكار رئیس سازمان محیط زیست برگزار شد و آنها میزبان مهمانان بین المللی همچون، اریك سولهایم رئیس برنامه محیط زیست سازمان ملل، گالتی وزیر محیط زیست ایتالیا، كالخت مدیركل محیط زیست اتحادیه اروپا, گری لوئیس نماینده سازمان ملل در ایران بودند.

معصومه ابتكار در ابتدا این مراسم با اشاره به شعار نمایشگاه گفت: من خیلی خوشبختم كه با برگزاری شانزدهمین دوره این نمایشگاه ضمینه ای را برای حضور بخش خصوصی كه روز به روز فعال تو می شوند فراهم كردیم و همچنین از همه كسانی كه فكر و اندیشه خود را برای حل مسائل زیست محیطی ایران آورده تشكر می كنم.

او با اشاره به نقش بخش خصوصی در محیط زیست بیان كرد: حضور بخش خصوصی و مردم كلید پیروزی است و دولت موظف است كه فضا را برای حضور مردم برای حل بحران هایی مثل آلودگی هوا و بحران هایی مثل گرد و غبار و آب كه به آنها ابر بحران می گویند آماده كند.

رئیس سازمان محیط زیست ادامه داد: سازمان های مردم نهاد همواره در نمایشگاه ها همراه و پرچمدار ما هستند.

معاون رئیس جمهور بیان كرد: كشور ما در عرصه هایی مثل حفاظت از تنوع زیستی جزو٢٠ كشور اول است؛ از جنگل و دریا تا یوزپلنگ ها و گونه های با ارزش گیاهان،حفاظت این تنوع زیستی نیازمند حمایت و تلاش است.

ابتكار سپس از نقش محیط زیست در ایران گفت: اما خداراشكر می‌كنیم كه در كشوری هستیم كه در آن مقام معظم رهبری سیاست كلی محیط زیست را ابلاغ كرده و دولتی داریم كه با وجود همه مسائل آقای روحانی اولویت خود را محیط زیست گذاشته و دولت خود را دولت محیط زیست نامیده است.

او در رابطه با نمایشگاه بین المللی محیط زیست گفت: حدود ٣٥ كشور در اینجا وجود دارد و ٥٠ درصد غرفه ها هم بین المللی هستند؛ اینجا به معنای واقعی نمایشگاه بین المللی است.

رئیس سازمان محیط زیست در ادامه با اشاره به حضور جواد طریف در این مراسم عنوان كرد: امروز مهمان ویژه ای داریم، آقای ظریف دست شما درد نكند كه با توافق برجام ضمینه را برای همكاری بیشتر محیط زیست آماده كرده اید، چراکه مسائل محیط زیست ملی نیست و باید برای آن همكاری جهانی صورت بگیرد.

ابتكار در رابطه با مسئله گرد و غبار گفت: امیدواریم سازمان ملل هم مسئله گرد و غبار كه عامل آن تغییر اقلیم و ناامنی در منطقه است همكاری كند.

رئیس برنامه محیط زیست سازمان ملل: همه‌ باهم باید مسایل را حل کنیم
سولهایم رئیس برنامه محیط زیست سازمان ملل در ابتدا حرف هایش گفت: می توانیم مشكل محیط زیستی را حل كنیم چون این كار را كردیم.

او ادامه داد: در سال ١٩٧٠ دانشمندان آمریكایی از مسئله لایه اوزون گفتند و در سال ١٩٧٨ پروتوكول های خوبی تنظیم شد و ما تولید گازهای گلخانه ای را كاهش دادیم.

سولهایم بیان كرد: اینكه ایران توانست به توافقاتی برسد یعنی قطعا می تواند در زمینه محیط زیست كارهای خوبی انجام بدهد و برجام هم می تواند به انجام این توافقات كمك كند.

رئیس برنامه محیط زیست سازمان ملل درباره میزان امیدبه زندگی مردم گفت:میزان امید به زندگی باید افزایش كند البته هم اکنون اوضاع نسبت به گذشته تغییر كرده میزان امید زندگی حتی در برخی كشورها به 90 می رسد و باید این پیشرفت را جشن بگیرم.

او ادامه داد: در هند افراد زیادی با سن های بالا حضور داشتند. ایران هم پیشرفت زیادی در این زمینه داشته و ما باید این را جشن بگیریم.

سولهایم افزود: در حال حاضر برای اقتصاد سبز در مقطع مهمی هستیم و باید بین پیشرفت و اقتصاد سبز انتخاب كنیم.او عنوان كرد: در یك نقطه عطف و تاریخی هستیم، هم اکنون سرمایه گذاری زیادی در دنیا در زمینه انرژی تجدید پذیر وجود دارد.

سولهایم با اشاره به اینكه در كشورهای مختلف نیروگاه های خورشیدی زیادی وجود دارد گفت: امیدوارم بزرگترین نیروگاه خورشیدی را در ایران داشته باشیم.

او گفت: پس بگذارید اقتصاد مبتنی بر نفت را به اقتصاد مبتنی بر انرژی باد و خورشید تغییر دهیم.

رئیس برنامه محیط زیست سازمان ملل ادامه داد: باید سرعتمان را در این زمینه افزایش دهیم، ایران هم می تواند نقش زیادی در انرژی های تجدید پذیر در آینده داشته باشد و فرصت های شغلی زیادی در این زمینه تولید كند.

او از نقش گرمایش جهانی در ایران هم گفت: انتظار می رود كشور شما گرمتر شود و این یعنی باید از جامعه بین المللی كمك بگیرید.
سولهایم گفت: ما می دانیم كه دولت ایران می خواهد تغییر كند همانطور كه اقای روحانی پیام درست فرستاده باید برای تغییر از بخش خصوصی و تجاری سازی استفاده كنید.

او از نقش گرد و غبار در ایران هم گفت: دیدیم معاون رئیس جمهور به آن منطقه سفر كردند، برای پیدا كردن راه حل قطعنامه ای باید در این زمینه صادر شود تا اجازه ندهد این مشكل بزرگتر شود. او ادامه داد: بسیاری از این طوفان ها باید كاهش پیدا كند و همچنین باید سیستم های درست كشاورزی اجرا شود.

سولهایم سپس سوالی مطرح كرد: در نهایت چطور می توانیم این مسائل را در جهان و كشور حل كنیم؟ فقط یك لغت جواب این سوال است؛ باهمدیگر، بخش خصوصی و دولت باید باهم كار كنند جدا از هم هرگز.او گفت: تنهایی نمی توانیم مسئله ای را حل كنیم و برای حل كردن باید با یك دیگر باشیم.

ابعاد دینی توجه به محیط زیست
حجت الاسلام انصاری معاون حقوقی رئیس جمهور هم در این مراسم گفت: مسئله محیط زیست دغدغه كسانی است كه می خواهند در این دنیا سالم تر زندگی كنند برای ما مسلمانان اهمیت محیط زیست دو چندان است؛هم حقوقی هم دینی.

او ادامه داد: ١٤٠٠ سال پیش قران كریم بیش از ١٠٠ آیه درباره محیط زیست آورده چندین سوره درموود عوامل طبیعی است و جالب است خداوند بر این اشیا سوگند خورده است و درباره برهم‌زگان محیط زیست مسئله افساد فی لارض را مطرح كرده.

انصاری گفت: اگر قران و نهج البلاغه را كتاب محیط زیست ندانیم حرف اغراق آمیری نگفته ایم.

او از توجه دولت به محیط زیست هم گفت: دولت از ابتدا به محیط زیست توجه خاصی داشته اولین مصوبه رئیس جمهور مربوط به احیا دریاچه ارومیه بود و خوشبختانه امروز این دریاچه احیا شده است.

انصاری با یاد كردن از هاشمی رفسنجانی گفت: سیاست های محیط زیست با همت های آقای هاشمی و دید دقیق او نوشته شد و در نهایت پیش نویس سیاست های كلی توسط رهبر ابلاغ شد.

او افزود:در این دولت تاكنون ٩ لایحه به مجلس فرستاده شده است، لایحه همایت از محیط بانان، ارزیابی محیط زیستی، لایحه مربوط به حقوق حیوانات و... .

معاون حقوقی رئیس جمهور بیان كرد: از نماینده های مجلس درخواست دارم بررسی این لوایح را در اولویت قرار دهند.

انصاری توضیح داد: ما كشوری در حال توسعه هستیم و توسعه همه جانبه را تجربه می كنیم، اگر آشتی بین توسعه و این سیاست ها صورت نگیرد سیاست های محیط زیست دور می خورد. او ادامه داد: پس از سازمان محیط زیست می خواهم خلاء های قانونی كه درباره محیط زیست وجود دارد را شناسایی كنند.

ما فقط یک کره زمین داریم
گالتی رئیس سازمان محیط زیست ایتالیا هم در این نشست گفت: خوشحالم كه در این نمایشگاه هستم، این چهارمین بار است كه با خانم ابتكار ملاقات می كنم و این نشان از شكوفا شدن ارتباطات است.

او از مسائل محیط زیستی كه در جهان وجود دارد گفت:ابعاد جهانی بحران زیست محیطی كه الان در حال وقوع است بسیار پر اهمیت است و به امكانات بزرگی مثل نشستن دور یك میز مشترك نیاز دارد. گالتی گفت: گاهی چیره شدن بر این بحران ها سخت است، ولی بهتر است برای حل این موضوعات همكاری انجام دهیم.

او افزود: مثلا مواجه با گرمایش جهانی نمونه خوبی از این اتفاق است، حضور امروز من در اینجا هم تاكید بر ارزش محیط زیست در كشور ما است. رئیس محیط زیست ایتالیا با اشاره به پروژه مشترك بین ایران و ایتالیا برای مدیریت پسماند ها و آلودگی هوا گفت: سخن از انتقال منابع مالی ٣ میلیون یورویی وجود دارد.

او در پایان حرف هایش گفت: توسعه پایدار نمی تواند بدون همكاری كشورها محقق شود، من اعتقاد دارم كه نمایشگاه امروز تهران فراهم آورنده پروژه های نوینی برای ما است.

كالخا مدیركل محیط زیست اتحادیه اروپا هم عنوان كرد: ما فقط یك سیاره داریم وباید از آن مراقبت كنیم. ما باید با هم كار كنیم كه موضوع محیط زیست در اولویت های ما باقی بماند.

او از نقش ایران در محیط زیست گفت: می دانم كه محیط زیست در قانون اساسی ایران وجود دارد، ایران شریك خوبی برای اتحادیه اروپا است.

مدیر كل محیط زیست اتحاده اروپا افزود: محیط زیست می تواند موتور رشد توسعه باشد و هیچ راه دیگری برای اقتصاد وجود ندارد. كالخا از بحران های زیست محیطی گفت: ما چالش های داریم، آلودگی هوا، جنگل زدایی، تغییراقلییم و ... این ها مسئله ای است كه محدود به كشورها نیستند. او در پایان حرف هایش بیان كرد: ما الان ١٧ هدف توسعه پایدار داریم و می توانیم به این اهداف برسیم؛اگر با هم باشیم، پس ما چالش هایی پیشرو داریم ولی می توانیم هم موافق شویم.

یوخن فلاس بارت سفی قائم مقام وزیر محیط زیست آلمان هم در این مراسم بیان كرد: مردم ایران اهمیت محیط زیست را خوب فهمیدند از سویی مسئله آلودگی هوا در همه جا وجود دارد. او در رابطه با توسعه محیط زیست در آلمان هم گفت:وقتی جوانی بودم لباس های من بعد از پهن كردن كثیف می شد ولی الان كشور من سبز شده است.

او درباره راه حل مسائل زیست محیطی گفت: فقط یك راه حل نداریم باید حوزه های مختلفی را مورد بررسی قرار دهیم، نباید اجازه دهیم خاك ما وارد هوا شود.

او از ارتباط ایران و آلمان گفت: ایران و آلمان سال ها همكاری كردند و باید از فرصت جدیدی كه وزیر امور خارجه ایران آن را ایجاد كرده استفاده كنیم.

كوبایاشی سفیر ژاپن در ایران هم پیام وزیر محیط زیست ژاپن كه نتوانست در این نشست حضور پیدا كند را قرائت كرد: خانم ها آقایان، می خواهم به خانم ابتكار به علت گشایش این نمایشكاه تبریك بگویم، من تصور می كنم تكنولوژی های جدیدی در این نمایشگاه
ارائه شده، ژاپن متعهد است بتواند این همكاری ها را ادامه دهد.

سفیر فرانسه در ایران هم بخشی از پیام وزیر محیط فرانسه را خواند: فرانسه تعهد های بسیار قوی برای كاهش گازهای گلخانه ای داده ما سهم انرژی های تجدیدپذیر را افزایش می دهیم ولی اینكار را به تنهایی نمی توانیم انجام دهیم.

4242

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 639987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =