فراخوان جشنواره موسیقی نواحی منتشر شد

فراخوان دهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران با رویکرد منظومه‌خوانی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، فراخوان جشنواره دهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی با رویکرد منظومه‌خوانی در دو بخش راویان اصالت (رقابتی)  و اجرای پیشکسوتان (غیررقابتی) به شرح زیر منتشر شد:

«منظومه‌خوانی یکی از شکل‌های رایج در موسیقی اقوام مختلف ایران است. مضامین این منظومه‌ها دربرگیرنده متون کهن ادب فارسی و منظومه‌های شفاهی موسیقایی مناطق مختلف ایران است.  

راویان این منظومه‌ها که در نواحی مختلف ایران با نام‌هایی هم چون عاشیق، باخشی، بخشی، پهلوان، شائر و... نامیده می‌شوند، به عنوان ناقلان فرهنگ گفتاری در انتقال فرهنگ بومی نقش بسزایی دارند. منظومه‌خوانی در مناطق مختلف ایران با توجه به بافت فرهنگی هر منطقه، واجد خصوصیات و ویژگی‌های منحصر به فرد و حاوی ودایع فرهنگی اقوام مختلف است.

برخی از مضامین این منظومه‌ها  فراتر از حیطه قومی است مانند منظومه‌خوانی ادبیات کهن ایرانی نظیر  شاهنامه‌خوانی در اغلب مناطق ایران، خیام‌خوانی در بوشهر،  نظامی‌خوانی در لرستان و برخی در حیطه قومی است مانند منظومه‌های کوراوغلو، اصلی و کرم و... که با الحان بومی با ساز و آواز روایت می‌شده است.

از آن جا که این نوع از موسیقی حاوی مهمترین رپرتوار سازی و آوازی موسیقی مناطق مختلف ایران است؛ دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با محوریت منظومه‌خوانی و اهداف زیر از سه‌شنبه ششم تا جمعه نهم تیر 1396  در کرمان برگزار خواهد شد.»

اهداف جشنواره :        

- حفظ و انتقال ویژگی‌های آیینی موسیقی نواحی ایران به آیندگان

- پاسداری از نغمات قدیمی و مواریث معنوی و سجایای نهفته در این موسیقی

- فراهم‌سازی بستر مناسب برای به دست آوردن بازمانده‌های موجود و احیا انواع فرم‌های اجرایی موسیقی نواحی ایران

بخش‌های جشنواره:

این دوره از جشنواره، شامل دو بخش راویان اصالت (رقابتی) و اجرای پیشکسوتان (غیررقابتی) خواهد بود.

 

راویان اصالت (رقابتی )

- موضوع این بخش، منظومه‌خوانی و الحان مرتبط با آن است.

در این بخش گروه‌ها و نفرات شرکت‌کننده در جشنواره، به اجرای منظومه‌های  خاص موسیقایی منطقه خود و در ارتباط با موضوع جشنواره می‌پردازند.

- لازم است شخص منظومه‌خوان متقاضی شرکت در جشنواره،  نوازنده بوده یا نوازنده همراه داشته باشد.

- تعداد  اعضای گروه، باید حداکثر دو نفر باشند  به استثناء برخی از مناطق (بنا به نظر هیئت انتخاب  دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران)

- هر نوازنده یا خواننده می‌تواند فقط در قالب یک گروه یا یک فرد در جشنواره اجرا داشته باشد.

- نمونه اجرای تصویری گروه  یا فرد متقاضی، باید بر روی لوح فشرده با کیفیت مطلوب به مدت پنج تا 20 دقیقه، بدون ویرایش و ضبط استودیویی، به همراه فرم درخواست شرکت در جشنواره و متن اشعار با ترجمه آن به صورت پستی به آدرس دبیرخانه جشنواره ارسال یا به طور حضوری تحویل شود.

- مدت زمان اجرای گروه‌ها و نفرات راه یافته به مرحله نهایی بخش رقابتی، 20 دقیقه خواهد بود.

جوایز:

- افراد و گروه‌ها به صورت برگزیده و بدون رتبه‌بندی، با توجه به ویژگی‌های خاص اجرایی هر منطقه، توسط هیئت داوران انتخاب و معرفی می‌شوند.

- به نفرات برگزیده جشنواره علاوه بر لوح تقدیر، یک سکه  تمام بهار آزادی و به نوازنده همراه،  یک نیم سکه بهار آزادی اعطا خواهد شد.

- به تمامی شرکت‌کنندگان در جشنواره، گواهی شرکت اعطا خواهد شد.

اجرای پیشکسوتان (غیررقابتی)

- اجرای موسیقی پیشکسوتان موسیقی نواحی ایران در سالن‌های شهر کرمان و شهرستان‌های تابعه، مطابق جدول زمان‌بندی مشخص شده توسط دبیرخانه جشنواره خواهد بود. شرکت کنندگان این بخش، توسط ستاد جشنواره انتخاب و دعوت خواهند شد.

مهلت ارسال آثار به دبیر خانه جشنواره  تا 31 اردیبهشت  1396 است. دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با محوریت منظومه‌خوانی از ششم تا نهم تیر 1396  به دبیری احمد صدری در کرمان برگزار خواهد شد.

57242

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 640430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =