تسنیم نوشت: مقامات اتحادیه اروپا و خصوصا اعضای اروپایی ناتو، نگران رویکرد جدید دونالد ترامپ در قبال مسکو هستند.

 

«نیکی هیلی» نماینده ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد اخیرا اظهاراتی را در خصوص بهبود روابط واشنگتن و مسکو در دوران ریاست جمهوری ترامپ مطرح کرده است. وی در این خصوص عنوان کرده است:

«آمریکا فکر می کند امکان برقرار رابطه بهتر با روسیه وجود دارد،‌ به هر حال ما با تهدیدهای مشترکی مواجهیم. اما همکاری بیشتر با روسیه نمی‌تواند به بهای امنیت دوستان اروپایی و متحدان ما تمام شود.»

هیلی در حالی این مواضع را مطرح کرده است که واشنگتن پس از حضور ترامپ در مسند ریاست جمهوری سیگنالهای سلبی و ناامید کننده ای را به اتحادیه اروپا و ناتو مخابره کرده است: حمایت ترامپ از برگزیت و چراغ سبز وی به جریانهای راست افراطی و ملی گرا برای بر هم زدن ساختار اتحادیه اروپا از یک سو و تحت فشار قرار دادن اعضای پیمان آتلانتیک شمالی برای پرداخت هزینه های نظامی و مالی بیشتر در این مجموعه، موجبات نارضایتی و خشم سران اروپایی از کاخ سفید را فراهم آورده است. در چنین شرایطی نیکی هیلی از تعهد قوی و تمام عیار آمریکا برای حمایت از اروپای واحد وو ناتو سخن می گوید! میان مواضع اخیر نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد و رفتارها و اظهارات عینی رئیس جمهور ایالات متحده، تناقضی آشکار وجود دارد، تناقضی که سران اروپایی را در قبال دولت جدید آمریکا سردرگم ساخته است.

هم اکنون مقامات اتحادیه اروپا و خصوصا اعضای اروپایی ناتو، نگران رویکرد جدید دونالد ترامپ در قبال مسکو هستند. آنها معتقدند که شکل گیری پیوند استراتژیک یا حتی تاکتیکی جدید واشنگتن-مسکو در دوران ریاست جمهوری ترامپ، منجر به تضعیف اروپا در قبال کاخ کرملین خواهد شد. همچنین سران اروپایی نسبت به سیگنالهای مثبتی که از سوی واشنگتن در خصوص بهبود روابط با مسکو مخابره می شود نگران هستند.

نکته قابل تامل دیگر اینکه ایالات متحده آمریکا به صورت همزمان بر روی گسترش ناتو تاکید دارد! موضوعی که یکی از خطوط قرمز روسیه محسوب می شود. نیکی هیلی در این خصوص می گوید:

"آمریکا خواهان عمیق‌تر شدن همکاری با ناتو است. در حالی که می‌خواهد در برای ورود متحدان جدید باز باشد.کسی نباید از پاره‌ای اختلاف‌ها و بحث‌ها بر سر سیاست‌ها و خط مشی‌ها برداشت اشتباهی بکند، اینها همه نشانه تعهد کامل به ائتلاف ما در اروپا است. این تعهد قوی است."

بدیهی است که هرگونه گسترش ناتو به شرق، منجر به تقابل عمیق روسیه و اعضای پیمان اتلانتیک شمالی می شود. از این رو به نظر می رسد در برهه زمانی فعلی، مقامات دولت ترامپ در صددند با ارائه عامدانه سیگنالهای چندگانه و پارادوکسیکال ،شرایط موجود را به خیال خود مدیریت نمایند! ترامپ از یک سو از فروپاشی اتحادیه اروپا و خروج اعضای آن استقبال می کند و از سوی دیگر، نماینده وی در سازمان ملل متحد از تعهد قوی واشنگتن نسبت به اروپا سن می گوید! این قاعده در خصوص روسیه نیز صادق است. دونالد ترامپ از یک سو سیگنالهای مثبتی را برای برقراری روابط دوستانه با مسکو مخابره می کند و از سوی دیگر، نماینده وی در سازمان ملل متحد سخن از گسترش ناتو به میان می‌آورد.

مهم ترین نکته ای که در خصوص مواضع اخیر مقامات دولت آمریکا در قبال اروپا، ناتو و روسیه باید مدنظر قرار داد،عامدانه و هدفمند بودن این بازی است. بدون شک در ماورای این پارادوکسها، دولت ترامپ به هدف بزرگ تری به نام مدیریت همزمان اروپا و روسیه با استفاده همزمان از روشهای هشدار آمیز و ایجابی می اندیشد. ترامپ در این معادله کماکان به مثابه یک تاجر عمل می کند نه سیاستمدار! به نظر می رسد رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا هنوز پیچیدگی های موجود در مناسبات جهانی و بین المللی را درک نکرده است.

52312

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 640785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =