ایسنا نوشت: ارتش پاکستان به ژنرال‌های جدید دولت ترامپ هشدار داد که اگر آمریکا و انگلیس نتوانند جلوی داعش و طالبان را بگیرند، با "اغتشاش کامل" در افغانستان مواجه خواهند شد.

یک منبع ارشد ارتش پاکستان در مصاحبه با تلگراف گفت: فقدان امنیت از زمان کاهش نیروهای غربی در افغانستان اکنون بدین معناست که غرب کنترل از دستش خارج شده است.

وی گفت: اگر داعش و طالبان همچنان قدرت بگیرند، ممکن است روسیه تمایل پیدا کند به بهانه محافظت از "حیاط خلوت" خود در آسیای میانه، مداخله‌ای به سبک سوریه انجام دهد.

این منبع مطلع در ارتش پاکستان گفت، در هفته‌های اخیر گفت‌وگوهایی در سطح عالی با ژنرال جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا و ژنرال جان نیکلسون، فرمانده نیروهای بین‌المللی ناتو در افغانستان انجام شده است.

طبق گزارش‌ها، ژنرال نیکلسون ماه پیش شخصا اذعان کرده است که نیروهای افغان در برابر فعالیت‌های طالبان به بن‌بست خورده‌اند.

این منبع آگاه گفت: حتی بن‌بست هم به نفع طالبان است. ما هم به ژنرال ماتیس گفتیم که افغانستان دارد از کنترل خارج می‌شود و اگر اوضاع درست پیش نرود، آمریکا در افغانستان با بحران مواجه می‌شود. داعش هم در حال قدرت گرفتن در افغانستان است و اگر آنها از عراق و سوریه خارج شوند، محل بعدی تجمع آنها افغانستان خواهد بود.

پاکستان از کم کاری دولت کابل در تشدید تدابیر مرزی انتقاد می‌کند. به گفته اسلام‌آباد، شبه‌نظامیان از نقاط آسیب‌پذیر مرزی حملاتی را علیه دو طرف مرز انجام می‌دهند. با این حال، اسلام‌آباد اذعان دارد که کابل به ظرفیت‌های ارتش ملی افغانستان محدود شده است. این مقام ارتش پاکستان گفت: ارتش افغانستان ۳۵۰ هزار نیرو دارد اما تنها حدود ۲۰ هزار تن از آنان قادرند در عملیات‌های جنگی شرکت کنند. آنها همچنین حدود ۱۰۰۰ ژنرال دارند که اکثر آنها به دلیل وابستگی‌های قبیله‌ای به این درجه رسیدند. مشکل این است که "شما نمی‌توانید به یک خر، چهار نعل رفتن بیاموزید."

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 643492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =