۰ نفر
۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۶

شرکت اپل طی چند سال گذشته رفتارهای مختلفی در مورد کاربران و توسعه دهندگان ایرانی اتخاذ کرده که با تغییرات گسترده در طول سالیان نه چندان طولانی همراه بوده است.

احسان رفیعی-  در سال‌های اخیر شاهد این بودیم که اخباری مبنی بر رفع تحریم‌های نرم افزاری ایران در وب سایت رسمی شرکت اپل منتشر شده است که کاربران و توسعه دهندگان ایرانی می توانند از اپ استور (فروشگاه رسمی دانلود اپلیکیشن اپل) استفاده کنند اما هم‌چنان کاربران ایرانی با عدم دسترسی به اپ استور مواجه می شوند و در عمل امکان استفاده از اپ استور از ‌آن‌ها سلب شده است.
تحلیل رفتار اپل بسیار پیچیده شده است چرا که اپل خلاف آن‌چه در بخش قوانین وب سایت خودش منتشر می کند عمل می کند و میزان پایبندی خود اپل به قوانینش مشخص نیست و این نشان دهنده تناقض در تصمیم گیری این شرکت است.


زمانی که اپل درمورد کاربران و توسعه دهندگان ایرانی رفتار شفاف و مشخصی اعمال نمی کند، افراد نمی دانند در مقابل چه قوانینی هستند که طبق آن، از خود واکنش نشان دهند.
توسعه دهندگان آی او اس در ایران با مشکل عدم ثبات اپل در نظریات و قوانین نامشخص مواجه هستند و اپل هم هیچ گونه توضیحی در خصوص رفتارش اعلام نمی کند.


انتشار اپلیکیشن در اپ استور را می توان یکی دیگر از مشکلات اصلی توسعه دهندگان ایرانی دانست. در واقع توسعه دهنده ایرانی برای برنامه نویسی اپلیکیشن خود زمان صرف می کند اما هنگامی که کارش به اتمام می رسد تازه با مشکلات جدی جهت انتشار آن مواجه می گردد و باید دقیقا به همان میزان، برای انتشار اپلیکیشن خود زمان اختصاص دهد. به طوری که با حجم زیادی از سوالات در مورد انتشار اپلیکیشن در اپ استور مواجه می گردد که هیچ جوابی برای آن‌ها ندارد؛ زیراکه اپل هیچ وقت جواب مشخص به سوالات نمی دهد و به کلی گویی اکتفا می کند البته حتی کلی گویی هایی که در اکثر مواقع به آنها هم پایبند نیست. در واقع می توان گفت توسعه دهندگان و کاربران اپل در ایران در یک هزارتو گرفتار شده اند .
شرکت اپل در مهرماه سال 95 در وب سایتش اعلام کرد که تحریم هایش علیه کاربران ایرانی کاهش یافته و تحریم های نرم افزاری علیه ایران رفع شده است. هم‌چنین اسم ایران را از لیست تحریم های خود خارج کرده است ولی در بهمن ماه امسال شاهد این هستیم که اپلیکیشن پرطرفدار ایرانی توسط اپل از اپ استور حذف شد و در خصوص حذف شدن این اپلیکیشن هیچ گونه توضیح مشخصی ارائه نشده و مثل همیشه به کلی گویی اکتفا شده است.

برخی دلیل حذف شدن این اپلیکیشن پرطرفدار ایرانی را به خاطر استفاده از سیستم شاپرک (درگاه اینترنتی برای انتقال وجه) عنوان کرده اند. این افراد معتقدند که باید اپلیکیشن ‌هایی که در اپ استور منتشر می شوند از درگاه انتقال وجه خود شرکت اپل استفاده کنند و همین دلیل باعث حذف این اپلیکیشن شده است. هم‌چنین خود شرکت اپل دلیل حذف این اپلیکیشن را سیستم مالی عنوان کرده است ولی این تحلیل را چندان نمی توان منطقی دانست چرا که هنگام بارگذاری هر اپلیکیشن در اپ استور، اپل معمولا زمان 7 روزه ای برای بررسی اپلیکیشن ها قرار می دهد و با دقت کامل جزییات اپلیکیشن ها را بررسی می کند و در صورت نقص یا مشکل به توسعه دهنده اطلاع می دهد ولی این اپلیکیشن در زمان بررسی اپل با موفقیت منتشر شده است.


همان گونه که قبلا گفته شد، اپل در قبال رفتارهایش هیچ گونه دلیل تخصصی و حرفه ای ارائه نمی کند و مشخص نیست که روند حذف اپلیکیشن های ایرانی از روی اپ استور تنها به نرم افزارهای دارای پرداخت درون برنامه ای محصور خواهد بود یا تمام محصولات استارتاپ ها و ناشران به مرور پاکسازی خواهند شد؛ ولی آنچه که اپل تا امروز از خود نشان داده این است که ترجیح می دهد سکوت کند و هیچ گونه پاسخی ارائه ندهد.


این نوع سکوت را باید به مسائلی خارج از دنیای آی تی مرتبط دانست. ممکن است برخی از این گونه رفتارهای غیرحرفه ای به درخواست دولت ترامپ رخ داده باشد یا این که سیاست های جدیدی از سوی اپل در جهت مطابقت خود با دولت ترامپ اعمال شده است.


5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 645684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =