مشخصات فنی پ‍ژو ۲۰۰۸ که ایران خودرو تولید آن را آغاز کرد/ اولین محصول مونتاژ داخل پس از برجام

با تجهیز خطوط پژو 2008 تولید این محصول در شرکت ایران خودرو آغاز شده و روی خط تولید قرار گرفته است .این مدل خودرو 2008، نمونه محصولی است که تولید آن کمتر از شش ماه گذشته در اروپا شروع شده است. اما پژو 2008 چه مشخصات فنی دارد؟

به گزارش خبرآنلاين،پژو 2008 به عنوان اولین محصول مونتاژ شده در شرکت سرمایه‌گذاری مشترک ایران‌خودرو و پژو یا همان شرکت ایکاپ است. این خودرو به‌عنوان اولین کراس اوور شرکت پژو در ایران شناخته مي‌شود. پژو ۲۰۰۸ را می‌توان اولین محصول مونتاژ داخلی بعد از برجام دانست که حاصل قرارداد ایران‌خودرو و پژو است.

پژو ۲۰۰۸ مدل ۲۰۱۷ در ۸ نسخه‌ مختلف تولید می‌شود که به دو دسته‌ بنزینی و دیزلی تقسیم می‌شوند. ۳ نسخه از پژو ۲۰۰۸ دیزلی و ۵ نسخه‌ی دیگر بنزینی هستند. نسخه‌های دیزلی پژو ۲۰۰۸ توان خروجی ۷۵ تا ۱۲۰ اسب بخار دارند؛ اما انواع بنزینی پژو ۲۰۰۸ همگی از پیشرانه‌های PureTech با حجم ۱۲۰۰ سی‌سی بهره می‌برند و دیگر اثری از نمونه‌ی VTi در این خودرو نیست.

در ایران طبق روال بازار، انواع خودروی سواری (سدان، هاچ بک و شاسی‌بلندها) بنزین یا گازسوز هستند.خودروهای بنزینی پژو ۲۰۰۸ در سه نسخه‌ی مجهز به پیشرانه‌های سه سیلندر و ۱۲ سوپاپ Puretech تولید و عرضه می‌شوند که در تجهیز به توربوشارژر و توان خروجی تفاوت دارند.

نسخه‌ی پایه‌ پژو ۲۰۰۸، دارای پیشرانه‌‌ی تنفس طبیعی با توان خروجی ۸۲ اسب بخار در ۵۷۵۰ دور در دقیقه است. این خودرو دارای دو جعبه‌ دنده‌ی خودکار و دستی است که هر دو ۵ سرعته‌ هستند. برای افرادی که به دنبال خودرویی با مصرف سوخت اندک هستند، نسخه‌ی پایه‌ی ۲۰۰۸ یکی از گزینه‌های مطلوب در بازارهای جهان است. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو در هر نسخه‌ی مجهز به جعبه‌دنده‌ی دستی و خودکار کمتر از ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است که آمار فوق‌العاده‌ای است و با باک پر می‌توانید مسافتی نزدیک ۱۰۰۰ کیلومتر طی کنید.

نسخه‌ی ۱۱۰ اسب بخاری پژو ۲۰۰۸ از پیشرانه‌ی مجهز به توربوشارژ استفاده می‌کند و به همین دلیل توان خروجی بیشتری از نمونه‌ی قبلی دارد. نهایت توان خروجی ۱۱۰ اسب بخاری این خودرو در ۵۵۰۰ دور در دقیقه به دست می‌آید. گشتاور این نسخه ۲۰۵ نیوتن‌متر در دور ۱۵۰۰ دور در دقیقه است. در این نسخه از کراس‌اوور ۲۰۰۸ نیز امکان استفاده از جعبه‌دنده‌های خودکار و دستی موجود است. اما نکته‌ی جالب در خصوص پیشرانه‌ی مذکور، مصرف سوخت پایین‌تر آن نسبت به نمونه‌ی مجهز به پیشرانه‌ی ۸۲ اسب بخاری است. مصرف سوخت کمتر از ۴.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر در سیکل ترکیبی، خبر از تبحر بالای گروه خودروسازی پژو سیتروئن در ساخت خودروهای بهینه می‌دهد.

اما پژو نسخه‌ی دیگری از ۲۰۰۸ نیز عرضه می‌کند که از پیشرانه‌ی ۱۲۰۰ سی‌سی مجهز به توربوشارژر (همانند نسخه‌ی ۱۱ اسب‌ بخاری) بهره می‌برد که اکنون به‌واسطه‌ی بهینه‌سازی‌های در سیستم توربوشارژ، گشتاور و توان خروجی بیشتری نسبت به سایر مدل‌های این خودرو دارد. این نسخه از پژو ۲۰۰۸ با گشتاور ۲۳۰ نیوتن متر در ۱۷۵۰ دور در دقیقه و توان خروجی ۱۳۰ اسب بخار می‌تواند در ۹.۳ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. با این حال برخلاف سایر مدل‌های ۲۰۰۸، قدرتمندترین نسخه‌ی کراس‌اوور پژو تنها با جعبه‌دنده‌ی دستی عرضه می‌شود. مصرف سوخت شهر ۶، بزرگراه ۴.۱ و سیکل ترکیبی ۴.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر از دیگر ویژ‌گی‌های این نسخه است.

پژو ۲۰۰۸ از المان‌های طراحی برادر کوچک‌تر خود، پژو ۲۰۸ بهره گرفته است. البته این خودرو با این که در کلاس بدنه‌ی کراس اوور قرار دارد، اما تفاوت چندانی در وزن بدنه با هاچبک ۲۰۸ ندارد. بدنه‌ی سبک ۲۰۰۸، استفاده از پیشرانه‌ی ۱.۲ لیتری PureTech را منطقی ساخته است.

هر چند پژو ۲۰۰۸ در کلاس بدنه‌ی کراس‌اوورها قرار می‌گیرد؛ اما طراحی عضلانی آن باعث شده است خود را خودروی شاسی‌بلند و جاداری معرفی کند؛ این نشان از طراحی هوشمندانه‌ی پژو دارد. پژو در سال‌های اخیر تغییرات عمده‌ای در بخش طراحی خودروهای خود ایجاد کرده است که ۲۰۰۸ مدل ۲۰۱۷ نیز از همین روند پیروی می‌کند.

پژو ۲۰۰۸ از خطوط طراحی قوسی و عضلانی بهره می‌برد تا خود را به‌عنوان محصولی جذاب و اسپرت معرفی کند. جلو پنجره‌ی این خودرو نسبت به طراحی قبلی افزایش اندازه تجربه کرده و ظاهر زیبایی در بخش جلوی خودرو به ارمغان آورده است. این تغییر در طراحی‌های جدید هیوندای کیا و در محصولات ۲۰۱۶ این شرکت‌ها نیز مشاهده شده است. برجستگی‌هایی کاپوت، به همراه فرورفتگی درب پشت این خودرو نمای بسیار زیبایی به آن می‌دهد. چراغ‌های قوسی به همراه فرورفتگی در بخش میانی آن‌ها، اکنون به امضای استودیو‌ی طراحی پژو تبدیل شده است. زه‌های مشکی دور تا دور خودرو به‌خصوص در زیر درها، سپر و گلگیر نمای خارجی را جذاب‌تر کرده است. سپر جلو به همراه ورودی عظیم هوا نیز بخش جلوی خودرو را بیش از پیش جذاب‌تر کرده است.

در کابین خودرو اولین چیزی که توجه افراد را به خود جلب می‌کند، طراحی زیبای داشبورد است. نورپردازی آبی‌رنگ دور نشانگر‌‌های وضعیت سرعت و دور موتور، فرمان حجیم و طراحی ساده‌ی داشبورد و کنسول وسط باعث می‌شوند تلاش پژو برای اسپرت نشان دادن ۲۰۰۸ بیش از پیش مشهود باشد.
کابین
در داخل، طرح صاف و افقی داشبورد، این حس را که در کابینی جادارتر جای گرفته‌اید تقویت می‌کند. کابین این خودرو با پوششی از چرم آراسته شده و تریم مشکی پیانو و یک صفحه نمایشگر اطلاعات (برجسته) در آن خودنمایی می‌کنند. البته اینها تنها موارد ناشی از طراحی این کابین نیستند، بلکه این کابین از فضایی کافی برای سرنشینان جلو و عقب خود برخوردار است که همین امر تضمین‌کننده یک محیط راحت و کاربردی در آن می‌باشد.

مهندسی

نکته کلیدی که در پژو 2008 به چشم می‌آید راحتی این خودروست و این امر با نوآوری‌هایی که در کابین آن صورت گرفته کاملاً مشهود است؛ از جمله این موارد هم می‌توان به موقعیت مناسب راننده در پشت فرمان و نیز دسترسی آسان او به ابزار و ادوات موجود در داشبورد اشاره نمود و یا وجود یک صفحه نمایشگر لمسی در بخش میانی کنسول، که به شما این امکان را می‌دهد که به راحتی به اطلاعات موجود در آن دسترسی یابید بدون آنکه حواستان از آنچه در پیشروی‌تان ست، پرت شود.


آنچه در این خودرو ارائه می‌شود

این خودرو از یک پیشرانه 4 سیلندر به حجم 1.6 لیتر و با تنفس طبیعی نیرو می‌گیرد که توان خروجی آن معادل 120 اسب بخار و گشتاور تولیدی آن برابر با 160 نیوتن متر است. نیروی حاصل از این پیشرانه به‌وسیله یک جعبه‌دنده 4 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلوی آن منتقل می‌گردد. شتاب اعلام شده برای این خودرو، از صفر تا صد معادل 11.5 ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز معادل 190 کیلومتر بر ساعت است. فضای کابین از لحاظ حجم برای سرنشینان مناسب است و فضای خوبی برای آن‌ها تعبیه شده است. پژو ۲۰۰۸ را از لحاظ فضای داخلی می‌توان مناسب برای جوانان و خانواده‌های کم‌جمعیت دانست. بخش عقبی خودرو نیز برای حمل بار در مسافرت مناسب است و حدود ۴۱۰ لیتر حجم دارد که با خواباندن صندلی سرنشینان عقب این حجم را تا ۹۱۷ لیتر افزایش می‌یابد. پژو ۲۰۰۸ در ۹ رنگ متفاوت عرضه می‌شود. طراحی جذاب و هیجانی در بخش بدنه و کابین باعث شده است با خودرویی به‌روز و مناسب برای اقشار جوان روبرو باشیم. ۲۰۰۸ در بازار داخلی مملو از خودروهای چینی و با طراحی‌های کسل‌کننده و نامتناسب، می‌تواند به‌خوبی بدرخشد.

امکانات رفاهی پژو 2008
پژو ۲۰۰۸ مدل ۲۰۱۷ از امکانات رفاهی نسبتا مناسبی استفاده می‌کند. این امکانات به دو بخش تقسیم می‌شوند؛ برخی از آن‌ها در تمامی تیپ‌های پژو ۲۰۰۸ ارائه می‌شود. این امکانات عبارتند از کروز کنترل، صندلی الکترونیکی راننده، کنترل ارتفاع صندلی راننده، سوکت برق ۱۲ ولتی، پورت‌های USB و ۳.۵ میلی‌متری، بلوتوث، ۶ اسپیکر (۲ عدد جلو، ۲ عدد عقب و ۲ توییتر)، کامپیوتر سفری، باربند، قفل مرکزی، نمایشگر وضعیت دنده، دماسنج، سانروف و چراغ رانندگی در روز.

اما دیگر امکانات رفاهی ۲۰۰۸ که برای برخی از تیپ‌های این خودرو به‌صورت سفارشی ارائه می‌شوند، عبارتند از دوربین عقب، سیستم تهویه اتوماتیک، آینه با گرمکن برقی، شیشه‌ی دودی، سیستم ناوبری، صفحه نمایش لمسی، صندلی‌های تمام چرم، سیستم کمکی پارک، بالابر خودکار پنجره‌ها، نورپردازی ال‌ای‌دی‌ کابین و تنظیم ارتفاع صندلی سرنشین.

ایمنی پژو 2008
موسسه تست تصادف اتحادیه اروپا هنوز اطلاعاتی در مورد ایمنی پژو ۲۰۰۸ مدل ۲۰۱۷ اعلام نکرده است؛ اما نسخه‌ی قبلی این خودرو در سال ۲۰۱۳ توانست ۵ ستاره ایمنی از این مؤسسه دریافت کند. کراس‌اوور پژو ۲۰۰۸ در تجهیزات ایمنی از سیستم‌های کمکی راننده ABS، EBFD،EBA استفاده کرده است و می‌توان در این بخش به فقدان TCS اشاره کرد که می‌تواند از نقاط ضعف یک کراس اوور به شمار برود.

پژو ۲۰۰۸ امکانات ایمنی دیگری اعم از ایربگ‌های کنسول جلو، ایربگ‌های کناری برای سرنشینان جلو و عقب، قلاب ISOFIX، سنسور نشانگر فشار باد لاستیک، نشانگر اخطار کمربند ایمنی و ایموبلایزر دارد.

تجربه رانندگی پژو 2008
پژو ۲۰۰۸ را می‌توان کراس اوور چابک دانست که البته این موضوع تنها در انواع مجهز به پیشرانه‌های توربوشارژ ۱۱۰ و ۱۳۰ احساس می‌شود. ۲۰۰۸ از فرمان نرمی برخوردار است؛ اما عملکرد این بخش در مسیرهای ناهموار و آفرود افت محسوسی خواهد داشت. سیستم تعلیق این خودروی شاسی‌بلند شهری را نمی‌توان با انواع مطرح SUV بازار اعم از سانتا‌فه مقایسه کرد، اما این بدین معنا نیست که با سواری خشک و خسته‌‌کننده‌ای روبرو هستید. پژو ۲۰۰۸ با توجه به ذات اسپرت خود به سیستم تعلیق بهینه‌شده برای بهبود فرمان‌ پذیری و رانندگی شهری مجهز شده است که این موضوع باعث می‌شود در جاده‌های ناهموار تا حدودی از راحتی سرنشینان کاسته شود. با این حال در کاربری اصلی این خودرو (رانندگی شهری) تجربه‌ی خوب و راحتی برای سرنشینان به ارمغان خواهد آمد.

هر چند استفاده از بدنه‌ی سبک این ذهنیت را به‌ وجود می‌آورد که ۲۰۰۸ از چسبندگی نامناسبی برخوردار است؛ اما پس از رانندگی با این خودرو عملکرد حرکتی و فرمان‌ پذیری آن شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

در نهایت باید گفت تجربه‌ی سواری با پژو ۲۰۰۸ شباهت زیادی به نیسان جوک و ذات اسپرت این خودرو دارد.اگر برای رفت‌وآمدهای درون‌شهری به همراه چند سفر در سال به دنبال خودرویی جادار و جذاب هستید، ۲۰۰۸ محصولی مناسب است که نمی‌توان روی قابلیت‌های آفرود آن در خارج شهر و مناطق کوهستانی، حساب باز کرد.

5454

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 646358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام US ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
    59 27
    سلام پس ثبت نام کی آغاز میشه گفتند اسفند ولی خبری نشد
    • بی نام DE ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
      36 0
      برازجان گیری از دلال بازی و این که محصول دست مصرف کننده واقعی،برسه با هر کد ملی تنها امکان ثبت نام یک ماشین وجود داشته باشه
    • داریوش A1 ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
      78 0
      آغاز هم بشه ، ثبت نامش مثل استپ وی رنو است. به من و شما نمیرسه.
    • بی نام A1 ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
      54 3
      خوشبحال پولدارها
    • بی نام A1 ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۷
      5 2
      خوش به حالت که تنها دغدغه‌ات فارسی یا انگلیسی نوشتن شماره پلاک ماشیناست.
    • بی نام IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
      0 0
      پول داری؟
  • بی نام IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
    71 2
    اینو بدن دست مشتری برای هر آپشن معمولیش سه میلیون پول میگیرن تا صرف نکنه بخری
  • بی نام A1 ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
    29 3
    داره تولید میشه، ولی تولید انبوه میفته توی سال 96
    • بی نام A1 ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
      0 1
      شاسی بلند با 110 اسب قدرت و موتور 1.2 لیتری برای جاده های ایران خیلی خیلی ضعیف است. کاش ایران خودرو برای انتخاب محصول علاوه بر صرفه اقتصادی و منافع خودش از نظر کارشناسان فنی هم استفاده میکرد.
  • بی نام A1 ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
    51 3
    همه این توضیحات به کنار اصل قیمتشه اگه مناسب قیمتگذاری نشه موفق نمیشه کافیه پژو 407 رو بیاد بیارید.
  • بی نام A1 ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
    91 2
    ایران خودرو تیپ حداقل این خودرو را با قیمت تیپ حداکثر در بازارهای جهانی خواهد فروخت میگی نه وایسا تماشا کن
  • سعید A1 ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
    12 1
    ایران خودرو باید عاقلانه حرکت کند برای اینکه بازار را از هیوندایی وکیا وسنگ یانگ بگیره راهی نداره جز ورود به بازار باقیمت پایین وحجم زیاد عرضه
  • عبدی IR ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۵
    25 2
    ماشین به این گندگی و سنگینی 110 اسب بخار؟ تو سربالایی باید بکسل بشه
  • بی نام IR ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۵
    9 1
    مثل رنو کپچر وارداتی در نیاد صلوات
  • داود A1 ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۵
    6 1
    فعلا که تو این عکس از سانروف خبری نیست
  • بی نام IR ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۵
    17 7
    مال پولدارهاست. من کارمند فقط پراید و تیبا به زور میتونم بخرم
    • بی نام A1 ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۷
      17 0
      بازم خوش بحال تو من بیکار همون پرایدم نمتونم بخرم
  • بی نام US ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۵
    18 3
    اگرقرسوده ها بیرون نرن تولید اینها خیانت به سلامت مردم چون تهران دیگه جا نداره
  • بی نام IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۵
    10 0
    ای کاش قیمت رو هم اعلامی میکردند
  • مزدا نسب IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۵
    32 2
    وانتش کی در میاد ما ثبت نام کنیم؟