ایسنا نوشت: ایام تعطیلات نوروز معمولا فرصتی برای زمین‌خواران فراهم می‌کند تا اقدام به تصرف زمین‌ها، ‌جنگل‌ها، کوه‌ها، سواحل و به طور کلی اراضی ملی و محیط زیستی کنند که شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده تخلف، موارد را از طریق پلیس ۱۱۰ به ادارات راه و شهرسازی، منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و دادسراها اطلاع دهند.

زمین‌خواران تابلودار و بدون تابلو معمولا از سکوت و بی‌خبری ایام نوروز بهترین سوءاستفاده را می‌برند. با این‌که مسوولان می‌گویند سال گذشته زمین‌خواری در برخی استان‌ها به صفر رسیده، اما به هیچ عنوان نباید سودجویانی را که در این روزها به دنبال تصرف ثروت‌های عمومی هستند دست کم گرفت. زمین‌خواران معمولا در روزهای ابتدایی کارهایی همچون کاشت درخت، ایجاد پوشش از طریق چادر، فنس‌کشی یا موارد مشابه صورت می‌دهند و سپس تا قبل از پایان تعطیلات، مکان مورد نظر را تصرف می‌کنند. البته به جز این افراد کسانی هم هستند که کاملا قانونی و از طریق همدستی با برخی مسوولان محلی، جعل سند و اقدامات پیچیده حقوقی، سند می‌گیرند.

با این وجود مردم می‌توانند با هوشیاری، تخلفاتی را که مشاهده می‌کنند از طریق پلیس ۱۱۰ به ادارات راه و شهرسازی، منابع‌ طبیعی، جهادکشاورزی و همچنین دادسراها گزارش کنند.

درخصوص زمین‌هایی که متعلق به دولت است  که البته شامل جنگل‌ها نمی‌شود، سازمان ملی زمین و مسکن، یگانی را تحت عنوان یگان حفاظت اراضی دولتی تشکیل داده که در صورت دریافت گزارش با موارد تخلف برخورد می‌کند. البته قرار است در آینده شماره تماس سه‌رقمی برای ارتباط مردم با یگان راه‌اندازی شود؛ اما تا راه‌اندازی این شماره، هموطنان می‌توانند با ۱۱۰ تماس بگیرند.

در این خصوص نماینده تام‌الاختیار وزیر راه و شهرسازی در شورای حفظ حقوق بیت‌المال با اعلام آماده‌باش کامل یگان‌های حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن و منابع‌طبیعی در اراضی ملی و محیط‌زیست از آمادگی دادسرها برای دریافت گزارش‌های مردمی در موضوع اراضی ملی و طبیعی خبر داد و گفت: مردم مطمئن باشند هر گزارشی که برسد ما آن را دنبال می‌کنیم و برخورد قضایی با تخلفات در اسرع وقت انجام می‌گیرد.

حسین معصوم درباره احتمال افزایش تخلفات و تعرضات به زمین‌های ملی در ایام تعطیلات نوروز و لزوم نگه‌داری از سرمایه‌های ملی توسط مردم گفت: در بخشنامه‌ای که هر ساله توسط دادستان کل کشور صادر می‌شود بر لزوم ورود دادسراها به موضوع پرونده‌های زمین‌خواری تاکید می‌شود و برای رسیدگی به آن نیز در نقاط مختلف، کشیک‌های لازم برای حفاظت، مستقر می‌شوند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه در حال‌ حاضر هماهنگی بسیار موثری بین دستگاه‌های اجرایی و قضایی برای موضوع تصرفات اراضی منابع طبیعی و محیط‌ زیست ایجاد شده، افزود: یگان‌های حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن و همچنین یگان‌های حفاظت منابع طبیعی آماده‌باش هستند و مردم می‌توانند اطلاعاتشان درباره تصرفات، تغییر کاربری و یا تخلفاتی را که مشاهده می‌کنند به یگان‌های مستقر و سامانه‌هایی که برای این منظور آماده شده، گزارش کنند. دادسراها نیز آمادگی کامل پذیرش گزارش‌های مردمی را در رابطه با تخلفات دارند.

معصوم عنوان کرد: یقینا وقتی مردم و شهروندان در موضوعات ورود می‌کنند نتایج خیلی بهتری به دست خواهد آمد. آمارها در چندین سال گذشته نشان می‌دهد که حتی در برخی از استان‌های کشور تصرف اراضی در ایام تعطیلات به دلیل حفاظت کامل به صفر رسیده است.

وی با تاکید بر نقش موثر گزارش‌های مردمی در کاهش تخلفات زمین‌خواری و تعرض به اراضی ملی و منابع طبیعی، گفت: با توجه به آنکه وسعت بسیار زیادی در اراضی منابع طبیعی و اراضی ملی در کشور وجود دارد ممکن است در نقاطی با مشکلاتی مواجه شویم که یقینا اگر مردم همکاری لازم را با ما داشته باشند و همانطور که در گذشته نیز همکاری مردمی وجود داشت این همکاری تداوم پیدا کند مطمئنا موردی نخواهد بود که گزارش شود و اقدام قضایی مناسب صورت نگیرد.

معصوم ادامه داد: همکاری مردم در شهرها و روستاها بسیار مناسب بوده است. انتظار داریم تا در نقاطی که نظارت دستگاه‌های اجرایی کاهش پیدا می‌کند نظارت مردمی کارساز باشد و بتواند در کاهش میزان تخلفات موثر عمل کند.

وی با اشاره به اینکه مردم، روستاییان و گردشگران در ایام نوروز در نقاط مختلف حضور دارند تاکید کرد: گزارش‌های مردمی و همچنین همکاری مردم، موثرترین راهی است که می‌تواند به ما در برخورد با پدیده شوم زمین‌خواری و تخلف کمک برساند. هرجا که مردم حضور داشته‌اند و ارتباط با مردم تسهیل شده و حضور مردمی را تقویت کرده‌ایم، نتایج بسیار موثری را گرفته‌ایم که آمار هم این روش را تایید و تاکید می‌کند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: خواهش من این است که مردم در ایام نوروز نسبت به محیطی که در آن حضور پیدا می‌کنند، حساسیت لازم را داشته باشند و تخلفاتی را که مشاهده می‌کنند حتما به ادارات راه و شهرسازی، منابع‌ طبیعی و جهادکشاورزی و همچنین دادسراها گزارش کنند.

معصوم گفت: مردم مطمئن باشند هر گزارشی که برسد ما آن را دنبال می‌کنیم و برخورد قضایی با تخلفات در اسرع وقت انجام می‌گیرد.

42237

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 648129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =