امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین گفت:خطر مهم تری که بعد از حمله موشکی امریکا به روسیه وجود دارد احتمال برخورد نظامی بین ایالات متحده و روسیه است.

محمد اکبری: روند جدیدی در سیاست خاورمیانه ای امریکا و همچنین در بحران پیچیده سوریه با حمله موشکی این کشور به پایگاه شعیرات در سوریه ایجاد شده است. خبر حمله موشکی آمریکا به سوریه در حالی منتشر می شد که جلسه روز پنجشنبه شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی حادثه شیمیایی ادلب بدون رای گیری درباره پیش نویس قطعنامه های پیشنهادی پایان یافته بود. نخستین تجاوز مستقیم آمریکا در دوره ترامپ به مواضع ارتش سوریه بامداد جمعه با شلیک 59 موشک به پایگاه هوایی شعیرات در استان حمص آغاز شد. این حمله موشکی بدون مجوز شورای امنیت سازمان ملل و کنگره آمریکا و از ناوهای آمریکایی مستقر در دریای مدیترانه و به بهانه حمله شیمیایی به خان شیخون در استان ادلب انجام شده است. پرسش اینجاست که آیا این حمله تغییر یکباره در سیاست خارجی امریکا در سوریه محسوب می شود یا احتمال آن از قبل می رفت؟ در این باره با امیر علی ابوالفتح کارشناس مسائل امریکا گفت و گو کرده ایم که در ادامه می‌خوانید:

به نظرتان حمله موشکی امریکا به پایگاه هوایی سوریه تصمیمی جدید و چرخش در سیاست خارجی امریکا محسوب می شود؟


اتفاقی که در روز جمعه افتاد نقطه عطفی در سیاست خارجی امریکا و دولت ترامپ در ایالات متحده است. تا پیش از حمله شیمیایی به ادلب در سوریه که معلوم نیست مسئول آن چه کسی است، سیاست دولت امریکا به نوعی تاکید بر سیاست مشارکتی و پیش بردن سیاستهای خود از طریق جلب حمایت جامعه جهانی و اجماع سازی علیه دولت سوریه بود که البته با انتقاد ترامپ در دوران رقابتهای انتخاباتی همراه بود. اما به نظر می رسید که شخص دونالد ترامپ و نه هیات حاکمه ایالات متحده مایل است که مبارزه با داعش را در اولویت قرار بدهد و دغدغه چندانی برای تغییر نظام سیاسی سوریه ندارد تا اینکه حادثه خان شیخون و بمباران شیمیایی آن اتفاق افتاد و قبل از آن نماینده امریکا در سازمان ملل تاکید کرده بود که برکناری اسد اولویت امریکا نیست و تیلرسون در ترکیه گفته بود تعیین سرنوشت آینده سوریه با نظر مردم این کشور خوهد بود، اما به ناگهان اتفاقی افتاد که حداقل در مورد شخص خود ترامپ شاهد یک تغییر 180 درجه ای هستیم.

کسی که در مناظرات تلویزیونی می گفت که دولت اسد در حال مبارزه با داعش است و تاکید می کرد سوریه بیش از امریکا در مبارزه با داعش جدی است، به ناگهان تبدیل به مدافع کودکان سوری تبدیل شد و به بهانه حادثه شیمیایی در ادلب فرمان حمله را صادر کرد، اقدامی که پبش از این رئیس جمهور قبلی امریکا یعنی اوباما از عمل به آن اباء داشت. این نشان می دهد که ترامپ سیاستهای گذشته دولت امریکا در قبال سوریه را مدنظر دارد. البته خود او هنوز اظهار نظری نداشته که بشار اسد باید از قدرت برکنار شود اما بعضی دستیاران او مانند وزیر امور خارجه یا نماینده امریکا در سازمان ملل تاکید بر تغییر رژیم در سوریه را دنبال می کنندف موضوعی که پیش از این در اولویتهای ترامپ نبود.

به نظرتان این موضوع می تواند ادامه پیدا کند یا به همین حمله ختم می شود و امریکا تمایلی به گسترش این حملات نخواهد داشت؟

سیاست اعلامی امریکا مبنی بر این است که این عملیات موقتی بوده و ادامه دار نخواهد بود، منوط بر اینکه رویداد مشابهی مانند حمله شیمیایی رخ ندهد. به عبارتی اگر از طرف مقابل یا دولت سوریه یا گروههای تروریسیت یا حامیان سوریه دست به اقدام تحریک آمیزی صورت نگیرد ایالات متحده علاقمند نیست که این حمله را گسترش دهد.

به‌جز اینکه این حملات ادامه پیدا کند یا نه، آیا روند جدیدی در روابط روسیه و امریکا بوجود خواهد آمد؟ خطر برخورد و اصطکاک بین دوکشور در موضوع سوریه وجود دادر؟

باید این را در نظر بگیریم که خطر مهم تری که وجود دارد احتمال برخورد نظامی بین ایالات متحده و روسیه است. مقامات ایالات متحده اعلام کردند در حال تحقیق در این باره هستند که روسیه مشارکت در حمله شیمیایی ادلب داشته است یا نه. این یک موضوع مهمی است که به نظر می رسد که گروههایی در امرکیا در تلاش هستند که در این فضای احساسی ایجاد شده، در محکومیت حمله شیمیایی ادلب پای روس ها را به میان بکشند و در حمایت از حمله موشکی امریکا، روسها را در مظان اتهام قرار داده و مورد هدف تبلیغاتی قرار دهند که این می تواند خطر برخورد نظامی بین دو کشور ایجاد کند. به نظر می رسد که گروههای ضد روسی قصد دارند به بهانه حمله شیمیایی در سوریه یک برخورد بسیار تندی با روسها در جبهه های مختلف داشته باشند.

از یک طرف اتهام مشارکت روسها در انتخابات امریکا را مطرح کردند، از یک طرف تهدیدهای ضد روسی در قضیه اوکراین وجود دارد و از طرف دیگری تلاش دارند نفوذ روسیه را در غرب آسیا و به طور مشخص در سوریه را کاهش دهند و یک جبهه چند وجهی را علیه روسیه راه بیندازند، آن هم علیه رئیس جمهوری که ادعای دوستی و همکاری با روسها را مطرح می کرد و در دوران رقابت انتخاباتی بارها اظهارات دوستانه ای نسبت به روسها بیان کرد بود. اما به نظر می رسد که هیات حاکمه در امریکا چنین اجازه ای به رئیس جمهور ندادند و قصد دارند از ظرفیتهای شخصی ترامپ برای برخورد تند تر با روسیه استفاده کنند.

52312

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 652684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی A1 ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
    13 3
    حمله موشکی امریکا با روسیه کاملا هماهنگ شده بود...همه دستشون تو یه کاسه است فقط این وسط ملت های هستن که همیشه قربانی ان
  • بی نام A1 ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
    1 3
    آمریکا که هیچ غلطی نمیتونست بکنه چی شد یهو...