ایرنا نوشت: نتیجه انتخابات روز گذشته فرانسه که به راهیابی امانوئل مکرون و مارین لوپن به دور دوم رقابت های ریاست جمهوری منجر شد، به چهار دهه یکه تازی جمهوری خواهان و سوسیالیست ها در عرصه سیاسی فرانسه پایان داد.

به گزارش شبکه تلویزیونی فرانس 24، آنچه که روز گذشته در عرصه سیاسی فرانسه شاهد آن بودیم، در حقیقت حذف دو حزب سنتی راست و چپ، حزب 'گُلیست ها' موسوم به جمهوری خواهان و حزب سوسیالیست بود، که در چهل سال گذشته حیات سیاسی فرانسه را در سلطۀ خود داشتند.

در واقع برای نخستین بار در جمهوری پنجم فرانسه حزب گُلیست ها نیز همانند حزب سوسیالیست به دور دوم انتخابات راه نیافت.
بررسی این شکست تاریخی موضوع اصلی نشست های ویژه کمیته سیاسی و دفتر سیاسی حزب جمهوری خواهان فرانسه است که امروز دوشنبه در مقر مرکزی این حزب در پاریس برگزار می شود.

'ژان-پی یر رفرن' از شخصیت های راست فرانسه بعد از اعلام نتایج گفته است که نباید فرانسوا فیون نامزد شکست خورده راست در این انتخابات را مسئول و مسبب شکست راست تلقی کرد.
در واقع وی معتقد است آنچه که موجب شکست این حزب شد، عملکرد یک دهه گذشته این حزب است.
این در حالیست که کارشناسان و مقامات فرانسوی از جناح جمهوری خواه، در این باره اتفاق نظر ندارند و آلن ژوپه از رهبران حزب جمهوری خواهان معتقد است که اولین علت شکست راست در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه شخصیت نامزد رسمی این حزب، فیون و علت دوم آن مشی سیاسی حزب جمهوری خواهان بوده است.

آلن ژوپه گفته است که مسئله ما این است که از این به بعد آیا حزب راست فرانسه خواهد توانست خود را حول تلقی ای انسانگرایانه، لیبرال و مدافع اروپا و در تقابل با حزب راست افراطی 'جبهۀ ملی' بازسازی کند. ژوپه بار دیگر تأکید کرده است که پیشروی حزب راست افراطی 'جبهۀ ملی' می تواند فرانسه را به فاجعه ای حقیقی هدایت کند که باید، به گفتۀ او، به هر قیمتی از آن جلوگیری کرد.
مانوئل والس نخست وزیر پیشین و از رهبران حزب سوسیالیست فرانسه که از همان دور اول انتخابات پشتیبانی خود را از امانوئل مکرون اعلام کرد، گفته است که شکست نامزد رسمی حزب سوسیالیست، بنوآ آمون، به منزله 'پایان یک دورۀ تاریخی' در حیات سیاسی حزب سوسیالیست است. او گفته است که حزب سوسیالیست فرانسه وارد دوره ای از تجزیه و تلاشی شده، هر چند او امیدوار است دورۀ بازسازی این حزب به سرعت آغاز شود.

والس اظهار داشته است که خطای حزب سوسیالیست این بوده که به شکاف های درونی اش دامن زد. به گفته مانوئل والس کسانی که از این پس عقاید مشترکی ندارند و بر سر مسائل اقتصادی و امنیتی و به ویژه دربارۀ اتحادیۀ اروپا با یکدیگر اختلاف دارند، نمی توانند در درون یک حزب با یکدیگر همزیستی کنند.

والس گفت: از حمایتش از امانوئل مکرون هرگز پشیمان نیست. او در مقابل جناح چپ حزب سوسیالیست فرانسه را که از نامزدی بنوآ آمون حمایت کرد مسبب وضعیت کنونی حزب سوسیالیست معرفی کرده است. نامزد حزب سوسیالیست با کسب تنها 6.35 درصد آرا از راهیابی به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه بازماند.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 658327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =