ایرنا نوشت: سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار تحقیق در باره رویداد شیمیایی در شهرک خان شیخون توسط سازمان منع تسلیحات شیمیایی و اعزام بازرسان این سازمان به سوریه شدند.

موگرینی روز دوشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با لاوروف در مسکو گفت: سازمان منع تسلیحات شیمیایی باید تحقیقات شفاف و آزاد در باره احتمال کاربرد سلاح شیمیایی در خان شیخون انجام دهد.

خبرگزاری ایتارتاس به نقل از سخنان موگرینی نوشت: جنگ سوریه قربانیان غیرنظامی زیادی می گیرد و اگر سلاح شیمیایی با مواد سمی هم بکار گرفته شود، مناقشه ابعاد دیگری می یابد و با اثبات آن جنایت جنگی محسوب می شود.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین بر تداوم موضع بروکسل در باره مساله سوریه تاکید کرد و گفت: اتحادیه اروپا از حل و فصل بحران سوریه از راههای دیپلماتیک حمایت می کند.

وزیر امور خارجه روسیه هم گفت که امیدوار است سازمان منع تسلیحات شیمایی کارشناسان خود را برای تحقیق به خان شیخون محل وقوع حادثه شیمیایی و پایگاه هوایی الشعیرات سوریه اعزام کند.

به گزارش خبرگزاری روسیا سگودنیا، سرگئی لاوروف در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با موگرینی گفت: امیدواریم سازمان منع تسلیحات شیمیایی مطابق اختیارات خود که در آن حضور حداکثری نمایندگان کشورهای مختلف در گروه بازرسان تحقیقات پیش بینی شده است، کارشناسان را به خان شیخون و پایگاه الشعیرات روانه کند.

وی افزود: همچنین خواهان شفافیت تحقیقات در سوریه هستیم و هیچ چیزی نباید از کشورهای عضو سازمان منع تسلیحات شیمیایی که هزینه فعالیت های این سازمان را می پردازند، پنهان بماند.

لاوروف یادآوری کرد: روسیه چند ماه پیش نمونه هایی را از شرق حلب به سازمان منع تسلیحات شیمیایی تحویل داد که از کاربرد این نوع سلاح ها توسط مخالفان دولت سوریه حکایت دارد.

15 فروردین ماه منابع وابسته به گروههای مسلح ضدسوری از وقوع حمله شیمیایی در شهر خان شیخون واقع در جنوب استان ادلب خبر دادند و بدون ارائه دلیل و مدرکی، سوریه را متهم به پرتاب بمب شیمیایی کردند.

رسانه ها به استناد منابع خبری ضددولتی سوریه، شمار قربانیان حادثه شیمیایی خان شیخون را 100 کشته و 400 زخمی اعلام کردند.
دمشق نیز با رد این ادعا، ضمن اشاره به نابودی تمامی جنگ افزارهای شیمیایی خود بنا به تائید کارشناسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی، این اقدام را دسیسه جویی برای انجام حمله خارجی به سوریه خواند و همراه روسیه و ایران خواستار انجام کارشناسی دقیق و بی طرفانه شد.

از سوی دیگر، غرب و در راس آنها آمریکا تاکنون بارها از بررسی یا حتی تقبیح کاربرد اثبات شده جنگ افزارهای شیمیایی توسط تروریست ها در سوریه و عراق خودداری کرده اند.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 658342

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =