«خبرجنوب» نوشت: راه اندازی کارخانه های داروسازی جدید برای صنعت داروسازی کشور اهمیت دارد به طوری که افزایش ظرفیت توسعه صادرات و اشتغالزایی از بارزترین مزیت های این حوزه است. همچنین سرمایه گذاری در صنعت دارو و فرآورده های دارویی به عنوان یکی از مهمترین کالاهای اساسی و حلقه های زنجیره درمانی، نقش بی بدیلی در تامین سلامت پایدار جامعه ایفا می کند.

سرمايه گذاري در صنعت دارو در جهان به عنوان دومين صنعت سودآور پس از توليد نفت خام مطرح شده و به شدت وابسته به تحقيق و توسعه است. در ايران، دارو با فروش ساليانه حدود 4 ميليارد دلار از صنايع پيشرو در سرمايه گذاري است، با اين وجود به دليل پيچيدگي توليد دارو و همچنين اخذ مجوزهاي لازم، كمتر كسي تمايل به ورود به اين حوزه دارد. در فارس نيز با وجود پتانسيل هاي بالا هنوز اين استان در زمينه برخورداري از كارخانه هاي توليد دارو، جايگاه مطلوبي ندارد.
به گفته متوليان اين حوزه، مجوزهايي براي ايجاد كارخانه توليد دارو در فارس صادر شده و 3 تا 4 سال ديگر استان در اين حيطه پيشي مي گيرد و عقب ماندگيها جبران مي شود.
به گزارش «خبرجنوب»، معاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي شيراز در اين خصوص به خبرنگار ما مي گويد: در حال حاضر با توجه به پيگيريهاي انجام شده، مجوز ساخت 4 كارخانه در فارس صادر شده و با راه اندازي اين مراكز، زمينه توسعه فعاليت هاي توليد دارو به نحو موثري در استان فراهم مي شود.
دكتر حسين نيك نهاد مي افزايد: 3 مورد از اين كارخانه ها در زمينه توليد گياهان دارويي مجوز گرفته و يك مورد كه كلنگ آن هفته قبل در منطقه ويژه اقتصادي به زمين زده شد نيز براي توليد فرآورده هاي دارويي عادي در آينده راه اندازي مي شود.
اين مقام مسئول دانشگاه علوم پزشكي شيراز عنوان مي كند: در حال حاضر عمده كارخانه هاي داروسازي در تهران قرار دارد و تبريز و اصفهان با 3 كارخانه، مشهد با 4 كارخانه و گيلان با يك كارخانه در اين حوزه فعاليت دارند.
وي مي گويد: اگرچه يكي از بزرگترين كارخانههاي توليد فرآورده هاي تزريقي در شيراز فعال است اما توسعه اين مراكز در استان ضروري بوده و ميتواند زمينه پيشرفت را به نحو موثرتري فراهم كند.
دكتر نيك نهاد ادامه مي دهد: با توجه به مجوزهاي صادرشده براي ساخت كارخانه هاي داروسازي جديد، 3 تا 4 سال ديگر تعداد كارخانه ها نسبت به استانهاي ديگر پيشي مي گيرد و اميدواريم با اين اقدام، تاخير در فعاليت هاي توليد دارو در استان جبران شود.
معاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي شيراز ميافزايد: با توجه به اينكه داروهاي گياهي تنها 10 تا 12 سال مورد توجه واقع شده و قبلا استقبال چنداني در بين جامعه پزشكي از اين نوع داروها وجود نداشت، در حال حاضر فارس در اين زمينه فعاليت مطلوبي دارد و حدود 25 قلم داروي گياهي در اين استان توليد ميشود.
دكتر نيك نهاد ميگويد: تعداد داروهاي گياهي كه در كشور توليد مي شود اكنون حدود 200 قلم است كه با توجه به وجود گونه هاي بومي در فارس، توسعه توليد اين اقلام و عرضه در داروخانه هاي سراسر كشور و حتي صادرات آن اهميت بسياري دارد.
وي يادآور مي شود: با توجه به اينكه ساخت 2 هزار قلم داروي گياهي طب سنتي در فارماكوپه دارويي كشور تعريف شده، افزايش توليد در اين حوزه امكان پذير است و مي تواند به توسعه صادرات نيز بينجامد.
دكتر نيك نهاد مي گويد: با توجه به اينكه استان فاقد توليد فرآورده هاي دارويي شيميايي است، سرمايهگذاري در اين حوزه ضروري به نظر مي رسد.
نايب رئيس انجمن داروسازان فارس هم در اين مورد عنوان مي كند: ايجاد كارخانه داروسازي در كشور مي تواند به نحو موثري اشتغالزايي كند. در حال حاضر فارس در اين حوزه مي لنگد و دچار نقصان است كه بايد بر روي آن كار كرد.
دكتر سعيد نوريان مي افزايد: در بحث توسعه بايد همگون فعاليت كنيم و ايجاد كارخانه هاي توليد دارو به اين نوع پيشرفت همسان در استان مي تواند كمك كند.
وي يادآور مي شود: وجود كارخانه هاي توليد دارو به نوعي به اعتبار استان اضافه مي كند و انتظار مي رود مسئولان اجرايي فارس تسهيلاتي را در اين زمينه در نظر بگيرند؛ هرچند اگرچه با كلنگ زني يك كارخانه توليد فرآورده داروهاي شيميايي در منطقه ويژه اقتصادي شيراز فعاليت هايي در اين خصوص انجام گرفته است.
دكتر نوريان مي گويد: دانشگاه علوم پزشكي شيراز فعاليت هاي مطلوبي در خصوص ارائه مجوز به متقاضيان تاسيس كارخانه هاي توليد دارو انجام داده و همچنان نسبت به همكاري تمايل دارد و از سرمايهگذاران استقبال مي كند.
نايب رئيس انجمن داروسازان فارس مي افزايد: پس از راه اندازي كارخانه هاي توليد دارو در استان انتظار مي رود كارخانه هاي داروهاي نوتركيب هم در خط توليد قرار بگيرد كه اين اقلام نوين بتواند كمك شاياني به درمان بيماري هاي پيچيده صعب العلاج
كند.
رئيس پژوهشكده سلامت دانشگاه علوم پزشكي شيراز هم در اين خصوص مي گويد: داروسازي در كل دنيا جزو صنايع با درآمد بالاست و كارخانه هايي كه فرآورده هاي متنوعي را توليد ميكنند سود بالايي نصيب شان مي شود.
دكتر حسن جولايي مي افزايد: كارخانه هاي توليد داروهاي شيمي درماني در يك سال 130 ميليارد دلار فروش داشته اند و اين نشانگر سود بالاي اين حوزه است.
وي عنوان ميكند: صنعت توليد دارو براي كشورهايي كه بخواهند درآمدهاي خارجي را افزايش دهند بسيار سودآور است و ما نيز بايد فعاليتهاي توليد دارو به منظور صادرات را افزايش دهيم.
دكتر جولايي مي گويد: حدود 95 درصد داروهاي كشور در داخل توليد مي شود اما عمده مواد اوليه را از خارج وارد مي كنند و كارخانه هايي كه در كشور فعال است بر روي فرآورده هاي حوزه نانو فعاليت مينمايند كه توسعه آنها قابل توجه است.
رئيس پژوهشكده سلامت دانشگاه علوم پزشكي شيراز مي افزايد: در كشور ما، پتانسيل توليد داروهاي گياهي وجود دارد و به ويژه در فارس اين ظرفيت قابل توجه بوده و اگر كسي بتواند در حوزه توليد اين نوع داروها نه به شكل سنتي بلكه به شيوه جديد فعاليت كند مي تواند بازار خوبي در كشور داشته باشد.
دكتر جولايي مي گويد: كشورهاي همسايه ما در اين زمينه فقير هستند و ما مي توانيم با بهره مندي مناسب از پتانسيل موجود در كشور، صادرات دارو را به اين مناطق داشته باشيم.
اين مقام مسئول دانشگاه علوم پزشكي شيراز ميافزايد: فارس در زمينه توليد داروهاي شيميايي بسيار دير اقدام كرده و جبران اين عقب ماندگي ضروري است.
دكتر جولايي مي گويد: با وجود تعداد بالاي فارغ التحصيلان داروسازي از دانشگاه علوم پزشكي شيراز، آنها را تنها به شغل داروخانه داري محدود كرده ايم و اين سياست اشتباهي است كه سال ها در پيش گرفته ايم در حالي كه بايد با ايجاد كارخانه هاي داروسازي از ظرفيت علمي آنها در سطوح وسيع تر بهره برد.
اين مقام مسئول دانشگاه علوم پزشكي شيراز ميافزايد: با توجه به خشكسالي بايد به فكر اشتغالزايي بود و داروسازي به ويژه در حوزه گياهي ميتواند مشكل بيكاري را در ابعاد خرد در استان حل كند و فعاليت در اين حيطه مهم است.
دكتر جولايي مي گويد: با توجه به وجود مركز تحقيقات شيمي دارويي و مراكزي از اين قبيل مي توان بنيان صنعت توليد دارو را در استان تقويت كرد.

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 667380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =