ایرنا نوشت: دکتر حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران روز چهارشنبه گفت در اجلاس جهانی بهداشت در ژنو ، دستاوردها و توانمندی های ایران در حوزه علوم پزشکی، طرح تحول سلامت و نقش موثری که کشورمان در رشد علمی دنیا و منطقه داشته است، مورد توجه همگان قرار گرفت.

حسن قاضی زاده هاشمی در آخرین روز از سفر سه روزه اش به ژنو، در گفت وگو با خبرنگار ایرنا بیان داشت: ما برای شرکت در هفتادمین همایش کشورهای عضو سازمان جهانی بهداشت که متشکل از 194 کشور است در ژنو حضور پیدا کردیم؛ این گردهمایی همه ساله در همین فصل صورت می گیرد و هر سال هم یک موضوعی را مبنای بحث قرار می دهند. البته در حاشیه بحث اصلی، کارشناسان کشورهای مختلف تبادل نظر می کنند و در انتقال تجارب و در ارتقا دانش و مهارتشان برای افزایش بهداشت عمومی و مراقبت از سلامت مردم دنیا بسیار موثر هست.

وی افزود: ما در مجمع سال جاری در روز اول جلسه ای داشتیم که با استقبال زیادی مواجه شد و عمده بحث راجع به توسعه پایدار در حوزه سلامت بود و اینکه چگونه می توان با استفاده از انجمن ها و در عین حال گروه های مختلف اجتماعی اثر گذار در جهت ارتقا دانش مردمی هر کسی به فراخور فرهنگ کشورش در حوزه سلامت گام برداشت.

هاشمی اضافه کرد: علاوه بر این ما اجلاس وزرای غیر متعهد و اجلاس 'جی 5 ' را داشتیم که علاوه بر سازمان جهانی بهداشت کشورهایی مانند ایران، افغانستان، پاکستان و عراق به خاطر مشکلات منطقه ای حضور دارند. یک اجلاسی هم مربوط به کارشناسان کشورهای 'امرو' (منطقه شرق مدیترانه) بود که در حدود 22 کشور در آنجا حضور دارند.

وزیر بهداشت کشورمان با بیان اینکه، «شرکت در مجمع جهانی بهداشت فرصت مناسبی برای مذاکرات دوجانبه است» افزود: من طی چند سالی که به اینجا سفر کرده ام ضمن انجام سخنرانی در مجمع عمومی و شرکت در سایر جلسات تخصصی، از این قسمت سود برده ام؛ به ویژه پس از توافق هسته ای، فرصت بسیار زیادی برای برگزاری جلسات دو جانبه فراهم شده است.

وی بیان داشت: در همین سفر هم ما با چند کشور اروپایی، آسیایی و آفریقایی جلسات دو جانبه ای را داشتیم.

هاشمی با بیان اینکه «مشکلات کشور در حوزه سلامت مشترک و دانش و تجربه بشری نامحدود است» افزود: از این جلسات می توان برای ساماندهی نظام سلامت در کشور و بهره گیری برای توسعه صادرات به ویژه در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی استفاده کرد.

وی اضافه کرد: ما در این جلسات همچنین قادر هستیم تا زمینه را برای ملاقات شرکت های ایرانی با بعضی از شرکت های بین المللی که علاقه مند هستند در حوزه واکسن، دارو، تجهیزات پزشکی به یک خودکفایی نسبی برسند، فراهم سازیم.

وزیر بهداشت کشورمان در ادامه مهمترین دستاورد سفر سه روزه اش به ژنو را معرفی «دستاوردها و توانمندی های ایران در حوزه علوم پزشکی، طرح تحول سلامت و موفقیت هایی که جمهوری اسلامی ایران در رشد علمی دنیا و منطقه ای داشته» برشمرد.

هاشمی «استفاده و بهره گیری از دانش و تجربه دیگران» را از دیگر ویژگی های سفرش برشمرد و افزود: معمولا در این سفر تعدادی از مدیران ارشد حوزه بهداشتی کشور، از استان ها و ستاد وزارت بهداشت شرکت می کنند و آنها هم ضمن اینکه توانمندی هایشان را معرفی می کنند از تجربیات مفید و موثر دیگران بهره می برند.

وی افزود: این مساله می تواند مقدمه ای برای مراودات و گسترش روابط با کشورهایی که موفق هستند، در حوزه سلامت به شمار رود.
وزیر بهداشت کشورمان در ادامه اظهاراتش، به اعتراف 'مارگارت چان' مدیر کل سابق سازمان جهانی بهداشت به نقش برجسته و مهم ایران در پیشبرد اهداف توسعه پایدار اشاره و گفت: خانم 'مارگارت چان' در جریان طراحی و اجرای طرح تحول سلامت بودند و ما، هم در شروع و ضمن کار در سه سال و نیم گذشته دائم با یکدیگر مرتبط بودیم، نمایندگانی از سازمان جهانی بهداشت کمک و نظارت داشتند،

اشکالات کار را گوشزد کردند و موفقیت های آن را به کشورهای دیگر دنیا منتقل کردند. ایشان همچنین در ایران حضور پیدا کردند و شاهد تغییر جدی در رسیدگی و توجه به مردم به ویژه از جهت گسترش خدمات و حمایت مالی که دولت برای کاهش پرداخت مردم در مراجعه به بیمارستان های دولتی داشت، بود.

هاشمی بیان داشت: ایشان جامع تر از آنچه امروز مردم احساس می کنند طرح را می بینند به خاطر اینکه ما به دلایلی نتوانستیم همه طرح را اجرا کنیم و از این لحاظ در طول زمان سایر حلقه های این زنجیره ای که ما را به داشتن یک نظام سلامت کارآمد هدایت خواهد کرد، بایستی به مرحله اجرا در آید.

وزیر بهداشت ایران گفت: ایشان چندین بار تاکنون در مجامع مختلف اذعان داشته اند که الگوی ایران، الگوی قابل ارائه است برای سایر کشورهای در حال توسعه و حتی در بعضی از نکاتش برای کشورهای پیشرفته است. از این رو ایشان در اجلاس روز دوشنبه، ضمن تشکر و قدردانی از تلاش های دولت جمهوری اسلامی ایران در این زمینه، به سایر کشورها توصیه کردند که از ایران یاد بگیرند برنامه مشابه طرح تحول سلامت داشته باشند.

هاشمی گفت: البته من هنوز راضی نیستم و ما راه طولانی در پیش داریم. مهمترین بخش آن، توجه مردم و آموزش های لازم برای کودکان و نوجوانان ایرانی است؛ به طوری که سبک زندگی شان در آینده به گونه ای باشد که از تولید بیماری پیشگیری کند.

وی افزود: علاوه بر مردم، دستگاه های حکومتی هم بایستی به مسائل سلامت توجه داشته و مولد بیماری نباشند؛ بایستی یک خود مراقبتی در مردم و در کسانی که کشور را مدیریت می کنند - چه در دستگاه های تقنینی و چه در دستگاه های اجرایی و قضایی - ایجاد شود. البته ما راه طولانی در پیش داریم ولی چون خانم چان عملکرد تمام کشورها را می بینند، برداشت ایشان این گونه است که مدل ایران مدلی است که در دراز مدت موفق خواهدشد تا از بار بیماری ها کم و بتواند سطح بهداشت عمومی را، آن هم در منطقه ما که بسیار آلوده و آسیب پذیر است افزایش بدهد.

وزیر بهداشت کشورمان در پاسخ به سئوالی درباره اصلی ترین هدف دولت دوازدهم در حوزه بهداشت گفت: دولت دوازدهم بایستی تشکیل شود و در قالب برنامه ای که به مجلس تقدیم می کند مشخص کند چه کار خواهد کرد. البته زمانی زیادی تا رسیدن به این نقطه نمانده است. اما آنچه که من پیشنهاد می کنم که جزو مشکلات امروز است و مانع بوده ما بتوانیم به طور کامل به اهدافمان در 4 سال نخست دولت آقای دکتر روحانی دست پیدا کنیم، منابع پایدار در حوزه سلامت است.

وی گفت: بایستی از اما و اگر به یک نظام ثابتی که شاید بایستی به مالیات وصل شود، تغییر دهیم و این طور نباشد که ما در مورد دریافت مطالباتمان از بیمه ها و یا بدهی به سازمان هایی که به ما کمک کردند - اعم از آنهایی که دارو تولید کردند، تجهیزات فروختند و کارکنان حوزه سلامت - داشته و داریم با معوقات طولانی مواجه باشند؛ بایستی منابع ما پایدار باشد.

هاشمی اضافه کرد: دومین نکته بحث بیمه است و به دلیل اینکه مجلس و دولت حوزه سلامت را یکپارچه نمی بینند اشکالات زیادی در جریان کار برای ما بوجود آمد. آنهایی که شرکای جدی برای ما هستند هماهنگ نبودند و بایستی بحث تولیت را دولت در موردش تصمیم بگیرد و مدیریت را یکپارچه کند؛ بدین معنی که بایستی تجمیع بیمه ها صورت بگیرد و سهم شان از بودجه عمومی افزایش پیدا کند چرا که دولت دوازدهم بنا داشت رسیدگی بیشتر به محرومین و حاشیه نشین ها داشته باشد.

وزیر بهداشت کشورمان بیان داشت: البته بایستی منابع را مدیریت کرد، هزینه های زائد را کاهش داد و در عین حال یارانه ها را در حوزه سلامت برای افرادی که تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد امام هستند، هدفمند کرد.

وی گفت: من فکر می کنم اگر این دو کار را در کنار اجرای کامل طرح تحول سلامتی که ما تدوین کردیم، یعنی حلقه هایی که هنوز اجرایی نشده از جمله در مورد موضوع ناباروری، حمایت بیشتر از بیماران صعب العلاج، افزایش توجه به بیماران خاص و مراکز توانبخشی که شاید در حال حاضر در ایران تعدادشان از انگشتان دست کمتر است، به موفقیت منجر خواهد شد.

هاشمی گفت: البته گسترش بهداشت عمومی و همکاری های بین بخشی، که دستگاه های اجرایی را موظف می کند به اینکه برای بحث سلامت، طرح بزرگی را داشته باشند آن هم می تواند بخشی از برنامه ایی باشد که دولت جدید دنبال خواهد کرد.

وزیر بهداشت بیان داشت: طبیعی است که دولت آینده یک سری وظائف قانونی هم دارد مانند توسعه پزشک خانواده، افزایش دسترسی به خدمات پزشکی که اینها ذاتی هستند و بایستی با سرعت بیشتری دنبال شود.

وی در پاسخ به این سئوال دولت دوازدهم چه چشم اندازی را برای چهار سال آینده در نظر دارد، گفت: به نظر من در پایان چهار سال دولت دوازدهم هم دسترسی باید افزایش پیدا کرده باشد، یعنی در تمام نقاط کشور مردم بتوانند از خدمات بهداشتی درمانی بدون زحمت استفاده کنند اعم از پزشک و پرستار و خدمات پزشکی که این نیاز به توسعه زیرساخت ها و تربیت نیروی انسانی دارد. دومین موضوع کاهش پرداخت هزینه ها است که آن هم بایستی با بیمه ها صورت بگیرد؛ به همین دلیل حتما بیمه ها باید حمایت مالی شوند.
وی افزود: طبیعی است که اگر خرید راهبردی بیمه ها صورت بگیرد حتما در زمینه دارو، تجهیزات و بخش خدمات ارتقاء کیفیت خواهیم داشت. در عین حال ما تا به امروز برای نزدیک 83 درصد مردم ایران پرونده الکترونیک سلامت تشکیل داده ایم و بایستی محتوای آن مورد هدف قرار بگیرد و ما بتوانیم در سراسر کشور بیماری ها را به ویژه بیماری های غیر واگیر را کنترل کنیم و از بار بیماری هایی که در آینده هم باعث معلولیت می شوند و هم هزینه های سرسام آوری را تحمیل می کنند، کم کنیم.

هاشمی افزود: در پایان دولت دوازدهم شاخص ها بایستی ارتقاء پیدا کند، میزان ابتلا به دیابت، چاقی، مرگ و میر ناشی از بیماریهای قلب و عروق، سرطان و مرگ مادر باردار، مرگ کودک و نوزاد و کودکان زیر پنج سال، تصادفات و همه اینها بایستی کاهش پیدا کند.
دکتر حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران صبح روز دوشنبه گذشته در راس هیئتی عالی رتبه در امور سلامت از کشورمان برای شرکت در هفتادمین نشست مجمع جهانی سلامت، وارد ژنو سوئیس شد و امروز ژنو را به مقصد تهران ترک کرد.

وی در جریان این سفر با شماری از همتایان خارجی اش در حاشیه این نشست ملاقات کرد.

مجمع جهانی بهداشت روز دوشنبه گذشته با حضور هیأت هایی از 194 کشور عضو این نهاد گشایش یافت.

وظایف اصلی مجمع جهانی بهداشت که نهاد عالی تصمیم گیرنده سازمان جهانی بهداشت محسوب می شود، سیاستگذاری، نظارت بر خط مشی مالی و بررسی و تائید بودجه پیشنهادی این سازمان است.

مجمع جهانی بهداشت (WHA) بالاترین مرجع سیاستگذاری بهداشت در سطح جهانی است که از وزرای بهداشت کشورهای عضو تشکیل شده است.

47237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 669315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =