کیوان ساکت می‌گوید کسانی هستند که نه کاری در حوزه موسیقی انجام می‌دهند و نه خروجی خاصی دارند و بایستی هم از خانه موسیقی و هم از محفل متولیان موسیقی بازنشسته شوند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کیوان ساکت، آهنگساز و نوازنده سرشناس تار و سه‌تار در مورد عملکرد دولت یازدهم در حوزه موسیقی گفت: «داستان این است که ما در زمینه موسیقی سر و کارمان با چند نهاد مختلف است. یک صدا و سیما داریم که کار خود را می‌کند و به هیچ کس هم پاسخگو نیست. از آن طرف یک وزارت ارشاد داریم و یک دفتر موسیقی که میانه خوبی با موسیقی دارند. به عنوان مثال در افتتاح ارکستر ملی به رهبری استاد فرهاد فخرالدینی که شش شب نیز کارهای مرا اجرا کرد و خودم هم به عنوان سولیست آن جا بودم، خیلی از وزرای دولت یازدهم به تالار وحدت آمدند و مشخص بود که از موسیقی بدشان نمی‌آید اما مسئله این جاست که در چند سال گذشته حوزه مدیریت موسیقی به صورت محفلی اداره شده است. یعنی محفلی هست با حضور تعداد خاصی هنرمند که همیشه در همه جا هستند و هر امکاناتی که هست به آن‌ها تعلق می‌گیرد.»

آهنگساز آلبوم‌هایی چون «فسانه» و «بی‌کاروان کولی» با صدای ایرج بسطامی توضیح داد: «از طرف دیگر هم نیروهایی هستند که به شیوه ملوک‌الطوایفی معتقدند و نه حرف دولت را می‌خوانند و نه حرف وزارت ارشاد را. هیچ کس هم جلودارشان نیست و هر وقت هر کاری دوست داشته باشند می‌کنند. این‌ها را که کنار بگذاریم احساس من این است که شخص رئیس‌جمهور و وزیر ارشادش، چه وزیر قبلی و چه وزیر فعلی مایل‌اند که سرچشمه آبشخور فرهنگی و هنری مردم ما از درون مملکت‌مان باشد تا مردم کمتر به سراغ شبکه‌های ماهواری که گاهی چیزهایی پخش می‌کنند که با فرهنگ‌مان تجانس ندارد، بروند اما همان طور که اشاره کردم محفلی که در معاونت هنری و خانه موسیقی ایجاد شده است، عملا موجب روانه شدن سیل امکانات صرفا به سمت عده‌ای خاص از هنرمندان شده و می‌شود.»

او در مورد انتظارش از دولت دوازدهم در حوزه موسیقی هم گفت: «ببنید کسانی هستند که نه کاری در حوزه موسیقی انجام می‌دهند و نه خروجی خاصی دارند و فراموش کرده‌اند که «... هر کسی پنج روزه نوبت اوست». به عقیده من این‌ها بایستی هم از خانه موسیقی و هم از محفل متولیان موسیقی بازنشسته شوند. ما نیروهای جوان بسیاری داریم که می‌توانند بسیار بهتر عمل کنند.»  

ساکت تاکید کرد: «من فقط از یک مورد به عنوان نمونه یاد می‌کنم. کانون نوازندگان سازهای سنتی خانه موسیقی حدود پنج هزار عضو دارد. می‌دانید که در رای‌گیری‌ها نصف به علاوه یک نفر از اعضا باید حضور داشته باشند، فکر می‌کنید در رای‌گیری مهر سال گذشته برای تعیین روسای هر یک از کانون‌های خانه موسیقی از این پنج هزار عضو کانون نوازندگان سنتی چند نفر حضور داشتند؟! تنها 175 نفر! که 70 نفرشان هم اصلا نوازنده ساز سنتی نیستند و غیرقانونی ثبت نام شده‌اند! این یعنی اعضای خانه موسیقی اعتماد خود را به این نهاد صنفی از دست داده‌اند و حاضر نیستند حتی برای احقاق حقوق‌شان به آن جا بروند... و تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.»

مشروح گفت‌و‌گو با کیوان ساکت و فرزندش کیارش، وحید تاج و علی‌اکبر خادم را به بهانه کنسرت دهم خرداد گروه وزیری در تالار وحدت را می‌توانید اینجا بخوانید.

57242

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 670260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =