سالانه ۲ میلیون هکتار از اراضی کشور بیابان‌زدایی می‌شود

ایرنا نوشت: رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت که سالانه 2 میلیون هکتار از اراضی بیابانی از طریق اقدامات آبخیزداری بیابان زدایی می شود.

خداکرم جلالی گفت: بیابان زدایی با کاشت انبوه نهال در کانون های گرد و غبار محقق می شود.

وی با اشاره به اینکه حدود 7 و نیم میلیون هکتار کانون بحرانی بیابان در کشور وجود دارد، گفت: حدود یک میلیون و 200 هکتار از این کانون ها از طریق جنگل کاری بیابان زدایی شده است.

وی با اشاره به اینکه 3 میلیون هکتار از بیابان های کشور جزو کانون های درجه یک و بحرانی محسوب می شود گفت: با برنامه ریزی های صورت گرفته طی 2 تا 3 برنامه درصدد رساندن این اراضی به شرایط تعادل هستیم.

جلالی گفت: روند گرم شدن زمین و خشکسالی های مداوم توسعه پدیده بیابان زایی و خشک شدن تالاب در کشور رقم زده است.

جلالی با بیان اینکه نهالستان بزرگ کرج که توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری با هدف جنگلکاری اقتصادی ایجاد شده، ادامه داد: در البرز حدود 2 میلیون اصله نهال تولید می شود که تولید نهال در کشور به 130 میلیون اصله می رسد.

جلالی گفت: بر اساس مصوبات برنامه ششم در زمینه های عملیات بیولوژیک و بیابان زدایی سالانه 200 تا 300 هزار هکتار عملیات مربوط به کاشت نهال مطابق با شرایط اقلیمی همراه اهداف اقتصادی صورت گرفته است.

وی در ادامه گفت: در استان البرز نیز منطقه غرب استان بیابانی است که حدود 50 هزار هکتار باید عملیات بیابان زدایی انجام شود و این در ادامه بیابان هایی است که در منطقه شرق تهران وجود دارد.

این مسئول گفت: در جنوب آبیک تا بویین زهرا این بیابان ها وجود دارد که در مجموع به 200 هزارهکتار می رسد و می تواند برای تهران، البرز و قزوین پدیده خطرناکی باشد.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 678284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =