طی چند هفته اخیر کمپین‌هایی برای معرفیِ برخی از چهره‌های دانشگاهی تشکیل شده و در قالب معرفی سوابقِ فعالیت‌های ایشان، سعی بر این دارد که راهِ‌حل مشکلاتِ شهر تهران را حضورِ یک چهره دانشگاهیِ برجسته در جایگاه شهردار معرفی نماید.

در خصوص این کمپین‌ها ، و به شکل کلی‌تر در خصوص مسئله انتخابِ شهردار، ذکر موارد زیر حائز اهمیت است:

-آیا در کشورهایی همچون ژاپن و آمریکا که برخوردار از دانشگاههایِ برتر هستند و همزمان با موضوعِ ادارۀ شهرهایِ مدرن نیز مواجه اند ، افرادِ آکادمیک مصدرِ سِمت های اجرایی [همچون شهرداری پایتخت] می شوند؟

-(فارغ از تجربه چندسال پیش تهران) سوال مشخص این است که چندبار تاکنون کسی از اساتید حمل و نقل، سازه و زلزله از دانشگاههای برکلی یا استنفورد یا ام.آی.تی یا تگزاس-آستین ، شهردار نیویورک شده است؟

- چندبار شهردارِ توکیو، از میان اساتید زلزله دانشگاههای توکیوتِک یا دانشگاه توکیو یا کیوتو انتخاب شده است؟

- اساساً آیا یک استاد زلزله، سازه یا مدیریت بحران، که عمری را در محیط دانشگاه گذرانده، باید به مشاوره بپردازد؟ یا که می تواند به یکباره واردِ عرصه اجرا آنهم در موقعیتِ شهردار قرار گیرد؟

اگر بپذیریم ادارۀ کلان شهر فقط درحوزه زلزله یا حمل و نقل ، تخصصی است و در مابقی حوزه ها (مثل مدیریت بحران، آتش نشانی، فضای سبز ، خدمات شهری و ... )، جنرال و عمومی است ، پس به همین سیاق و با همین نگاه می توانیم کمپین هایی برای معرفی اساتیدِ دیگر برای وزارت نفت و نیرو و سایر وزارتخانه های تخصصی داشته باشیم تا اساتیدمان را از دل دانشگاهها به قلب مدیریت های کلان اجرایی گسیل کنیم. اما آیا این کار درست است؟

به نظر می رسد که حد تعادل را رعایت کردن یکی از نمونه هایش ، مطالعه تجاربِ دیگر کشورهاست . کشورهایی که خود صاحبِ بهترین دانشگاهها هستند آیا به یکباره یک استاد زلزله یا سازه یا حمل و نقل را از محیط دانشگاه روانه اتاق شهردار می کنند؟
آیا این لطف به شهر و استاد است یا ظلم به هر دو؟

مقتضیاتِ شهر در انتخاب شهردار

هر شهری مسائل و مقتضیاتِ خاص خود را داراست اما بسیار نیکوست که نیم نگاهی داشته باشیم به این که برای ادارۀ کلان شهرهایی همچون نیویورک، شیکاگو ، توکیو ، اوساکا و ... چه «شاخصه» هایی برایِ شهردار تعریف شده است؟

چند نسل شهردارانِ قبلیِ این شهرها ، چه ویژگیهایی داشته اند؟

شهردارِ شهر زلزله خیزی مثل توکیو که همیشه در برابر ریسکِ زلزله ای بزرگ قرار دارد، و همزمان قلب اقتصاد و ستون فقراتِ حمل و نقل ژاپن را مدیریت می کند چه ویژگیهایی داراست؟ ژاپنی ها چه «ویژگیهایی» را برای شهردار پایتخت تعریف کرده اند؟

در انتخاب شهردار تهران باید دید که اولویت های این شهر در چه حوزه هایی است و کارنامه چه افرادی با این مقتضیات همخوانی بیشتری دارد.

پاسخ به سؤالاتی از این دست، می تواند راهنمای ما در تعریفِ شاخصه های شهردار تهران باشد. شهری که نشسته بر گسلِ زلزله هاست.

بی تو هر لحظه مرا بیمِ فروریختن است/ مثلِ شهری که به رویِ گسلِ زلزله‌هاست
(فاضل_نظری)

کلان شهر تهران

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 678762

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فريد A1 ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
    0 1
    بادداشت هاي شما را درباره شريعتي، راز نادر طالب زاده، ايران تركيه نشد، شش هزار مليارد تومان ، سونامي ترامپ را بيشتر پسنديدم ماشا الله در همه زمينها داراي توانمندي هستيد؟ توصيه من فردي مثل خود شماست براي شهرداري چون اشراف كامل در باره تمام طيف هاي موضوعي داريد، چرا كه نه