قانون ممنوعیت سیگار؛ خوب است اما عملی شدنش، سخت!

با مصوبه هیئت رییسه سازمان لیگ از این به بعد استعمال دخانیات در ورزشگاه ها ممنوع است قانونی که به نظر می‌رسد اجرایی شدنش بسیار سخت است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ طبق مصوبه هیات رئیسه ‏سازمان لیگ فوتبال ایران در فصل ۹۷-۹۶ ورود و استعمال دخانیات ‏در تمامی ورزشگاه های کشور ممنوع است.‏ به این ترتیب سیگار جز اقلام ممنوعه محسوب شده و تماشاگران نباید ‏با سیگار وارد ورزشگاه شوند.‏ البته این اتفاق در دنیا سال هاست که افتاده. مثلا در تورنمنت های مهم فوتبال هیچکس اجازه ندارد در ورزشگاه سیگار بکشد. به همراه داشتن اشیایی چون فندک، بطری های شیشه ای و لیوان، پرچم های حاوی اشعار خاص و غیره جزو موارد غیر قانونی هستند و تماشاگران اجازه بردن این اشیا به ورزشگاه را ندارند و از به نظر می رسد از فصل جدید سیگار هم جزو وسایل ممنوعه محسوب می شود. هنگام ورود به ورزشگاه تماشاگران به خوبی مورد بازرسی بدنی قرار می گیرند ولی همیشه شاهد وجود چنین اشیایی به همراه آنها در داخل ورزشگاه هستیم. هر کدام از این اشیا به شیوه های مختلف به درون ورزشگاه برده می شوند که از قبل توسط تماشاگران برنامه ریزی شده است.

یکی از شیوه های حمل اشیای کوچک مانند فندک و کبریت و سایر اقلام مشابه جاسازی آن در کفش است که هنگام بازرسی بدنی از دید ماموران دور می ماند. با توجه به اینکه در مواردی ماموران ورزشگاه کفش تماشاگران را هم مورد بازرسی قرار می دهند، شیوه های جدیدتری نیز مشاهده شده است که تماشاگران را قادر می سازد اشیای خود را به صورت مخفیانه وارد ورزشگاه کنند. یکی از تماشاگران بازی های لیگ برتر امسال در حالی که کبریتی را در جیب خود داشت با مطرح کردن دلیل این کار از شیوه جدید خود برای حمل فندک به درون ورزشگاه سخن گفت! او در این رابطه گفت: «با توجه به اینکه در بازرسی بدنی کبریت در جیب من هست و توسط مامور ضبط می شود، وی دیگر مطمئن است که من وسیله دیگری ندارم! این درحالی است که من فندک را در کفشم جاسازی کرده ام!»
حمل مواد منفجره به ورزشگاه در مقایسه با سال های پیش به شدت کاهش یافته است اما گاهاٌ شاهد انفجار چنین مواردی در ورزشگاه ها در حین بازی هستیم. در این مورد نیز تماشاگران متخلف با استفاده از شیوه های عجیب و همراه باریسک اقدام به حمل این مواد به داخل می کنند. در چنین مواردی تماشاگران با ایجاد سوراخ های کوچک در داخل بسته های مواد غدایی، مواد منفجره را داخل آنها جاسازی و وارد ورزشگاه می کنند.
در هر صورت در ورود تماشاگران به داخل ورزشگاه هم مانند سایر کارهای روزمره شاهد دور زدن قانون به شیوه های مختلف هستیم و هر روز شیوه های جدیدتر جای روش های قدیمی و لو رفته را می گیرد. بدون شک منع وارد کردن وسایل یاد شده هدفی جز ایجاد آرامش در ورزشگاه را به دنبال ندارد پس چه خوب است بجای یافتن روش های سخت و همراه با ریسک، خودمان را ملزم به رعایت قوانینی کنیم که هدف از آنها ایجاد نظم و آرامش در حین برگزاری یک بازی فوتبال است. ممنوعیت ورود سیگار به استادیوم یکی از چالش هایی است که به نظر می رسد مقابله با آن بسیار سخت تر از موارد دیگر است. فدراسیون فوتبال و نیروی انتظامی سال هاست در برابر ورود مواد منفرجه مقابله کرده اند اما همین چند ماه پیش و در بازی ایران و چین، تماشاگرنماها به سمت کمک داور ترقه پرتاب کردند و تبعات سنگینی برای فوتبال ایران به همراه داشت. ایجاد فضای امن در ورزشگاه ها می تواند برای آسایش هواداران و افرادی که به تماشای فوتبال می نشینند بسیار مفید باشد اما تنها چالشی به چالش دیگر نیروی انتظامی اضافه خواهد کرد.

 

 

256 41

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 689216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =