۰ نفر
۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۴

رکنی به نقل از معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد که با توجه به نیاز حدود ۱۰۰ هزار تنی کشور به واردات گوشت قرمز و تمایل مردم برای مصرف این محصول به صورت گرم و تازه، افزایش عرضه گوشت قرمز تا ارزان شدن و منطقی شدن قیمت آن ادامه دارد.

حسن رکنی افزود: سالانه حدود ۸۳۰ هزار تن گوشت قرمز در ایران تولید می‌شود و به حدود ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تن واردات برای تامین بازار کشور نیاز است که در این راستا برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت در دستور کار قرار گرفته است.
وی افزود: برای تامین نیاز کشور باید حدود ۱۰۰ هزار تن گوشت قرمز وارد شود که جزو برنامه‌های کوتاه‌مدت قرار دارد. در این راستا واردات و عرضه گوشت قرمز به صورت سرد و منجمد راحت‌ترین کار است چرا که می‌توان عرضه آن را به هر اندازه که نیاز باشد و در هر منطقه‌ از کشور تنظیم کرد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: طی سال‌های اخیر تمایل و گرایش مردم به مصرف گوشت قرمز به صورت گرم و تازه افزایش پیدا کرده است که با توجه به کمبود نسبی گوشت قرمز، واردات آن به صورت گرم و تازه در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته که البته نسبت به واردات و عرضه گوشت منجمد سخت‌تر است چرا که باید ضمن در نظر گرفتن بازار جهانی بتوان این محصول را به صورت روزانه و در مناطق مختلف وارد کرد که تنظیم آن مشکل‌تر از گوشت منجمد است.
رکنی گفت: گرچه طی ماه‌های گذشته قیمت گوشت قرمز افزایش پیدا نکرده و ثابت مانده است اما معتقدیم که باید بازار آن تعدیل شود تا مردم بتوانند در شرایط بهتر و منطقی‌تری گوشت قرمز مورد نیاز خود را تامین کنند. بنابراین تا منطقی شدن بازار گوشت قرمز عرضه این محصول از منابع داخلی و خارجی به صورت سرد و گرم ادامه پیدا می‌کند.
وی اضافه کرد: در برنامه میان‌مدت تامین و تنظیم بازار گوشت قرمز درصددیم از ژن برخی نژادهایی که می‌توانند در تولید گوشت قرمز اثرگذاری بیشتری داشته باشند، استفاده کنیم. البته این کار مستلزم برنامه‌ریزی‌های دقیقی است که پروسه زمانی سه تا چهار ساله نیاز دارد. در این راستا توجه به دام‌های دو منظوره یکی از اقداماتی است که در واحدهایی که دام سمینتال را به صورت صنعتی پرورش می‌دهند، مورد توجه قرار گرفته‌ و می‌تواند تا حدود ۲۰ درصد افزایش وزن و تولید داشته باشد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه با اجرای این طرح پنج ساله حدود ۵۰ درصد از کسری نیاز کشور را می‌توان از محل دام سنگین جبران کرد، گفت: در حوزه دام سبک نیز به دنبال بهبود ژنتیک و برنامه‌های اصلاح نژادی در برنامه‌های نیمه صنعتی هستیم تا شرایط را به سمتی پیش ببریم که صفات تولید این دام‌ها به ویژه در زمینه گوشت بهبود پیدا کند، اما این برنامه نیز زمان‌بر است و در کوتاه‌مدت بخشی از دام‌هایی که به مرحله پرواربندی می‌رسند، به ویژه در دام‌های عشایری با تسهیلات ویژه میانگین وزن کشتار را افزایش خواهیم داد تا بتوانیم میزان گوشت تولیدی را نیز افزایش دهیم.

39223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 698542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شمس تبریزی IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۷
    0 0
    من دوست دارم. اما هر چی به این فروشگاه شهروند محله مان سر میزنم و می پرسم منجمد برزیلی آوردی میگه نه.