شکوه قاسم‌نیا، اسدالله شعبانی و مصطفی رحماندوست به عنوان داوران نهمین دوره جشنواره کتاب برتر معرفی شدند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، شکوه قاسم‌نیا، اسدالله شعبانی و مصطفی رحماندوست به عنوان داوران شعر نهمین دوره جشنواره کتاب برتر انتخاب شده‌اند.

در معرفی این داوران عنوان شده است:

شکوه قاسم‌نیا زاده ۱۳۳۴ در تهران، یکی از نویسندگان مطرح در حوزه ادبیات کودکان و نوجوانان است و تاکنون نزدیک به ۴۰۰ ترانه و داستان برای کودکان سروده است.

شکوه قاسم‌نیا ترانه‌سرایی را از سال ۱۳۵۸ و نویسندگی برای کودکان را از سال ۱۳۵۹ با نوشتن در مجله کیهان بچه‌ها آغاز کرد. او تا کنون ۱۵۰ عنوان کتاب کودک نوشته است. او برای تالیف داستان بلند «هلی فسقلی در سرزمین غول‌ها» و شعرهای کتاب «کلاغه به خنده افتاد» در یازدهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دو دیپلم افتخار در بخش شعر و داستان گرفت. «هلی فسقلی در سرزمین غول‌ها» همچنین موفق به دریافت جایزه کتاب سال کودک و نوجوان در بخش داستان کودک شد. «قصه‌های شیرین هزار و یک شب» نیز یکی دیگر از آثار او است. اولین رمان قاسم‌نیا با عنوان «کاش یکی قصه‌اش را می‌گفت» در سال ۱۳۹۶ منتشر و موفق به دریافت دو جایزه شد.

اسدالله شعبانی زادهٔ چهارم تیرماه ۱۳۳۷ از جمله شاعران مطرح شعر کودک و نوجوان ایران است. او از کارشناسان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوده و دارای گواهینامه هنری درجه یک از سوی ریاست جمهوری در دوره حسن روحانی است. همچنین سابقه عضویت در شورای کتاب کودک و دفتر تألیف کتاب‌های درسی را نیز دارد. او را می‌توان از شاعران حلقه کیهان بچه‌ها معرفی کرد. شعر «زیبا زیبا زیبایی ای ایران» در کتاب اول دبستان معروف‌ترین شعر اوست که آهنگ‌های مختلفی هم روی آن گذاشته شده است.

از آغاز انقلاب با خیلی از مراکز فکری و فرهنگی کشور که به گونه‌ای با کودک و ادبیات کودکان سر و کار داشته‌اند همکاری کرده‌ است. تا کنون نزدیک به ۵۰۰ عنوان از نوشتـه‌هایش توسط ناشـران منتشر شده است. بیش‌تر کتاب‌های او شعـر و قصـه و قصـه منظوم است. اکنون بازنشستهٔ کانون پرورش فکری کودکان است که در کنـار فعـالیت‌های پراکنـده بـعضـی از کتاب‌های خود را در نشر توکا منتشر می‌کند. کتاب‌های شعبانی تا کنون جوایز متعددی از جشنواره‌های گوناگون کودک و نوجوان دریافت کرده است.

مصطفی رحماندوست زاده نخستین روز تیـرماه ۱۳۲۹ همـدان، شاعـر، نویسنده و مترجم کتاب‌های کودکان و نوجوانان است. او پس از اخذ مدرک کارشناسـی زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران، به عنوان کارشناس کتاب‌های خطی در کتابخانه مجلس مشغول به کار شد و سپس به عنوان مدیر مرکز نشریات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مدیرمسئول نشریات رشد، سردبیر رشد دانش‌آموز و سردبیر و پدیدآورنده سروش کودکان و نوجوانان به فعالیت خود ادامه داد. او همچنین به مدت سه سال مدیر کل دفتر مجامع و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران بوده که بنابر گفته خودش، آغاز راه او برای انتقال ادبیات برگزیده کودکان و نوجوانان ایران به زبان‌های دیگر بوده است. مصطفـی رحماندوست مدرس داستـان‌نویسـی و ادبیـات کودکان و نوجوانان در دانشگاه‌ها نیز بوده است. او پس از بازنشستگی، مدیر گروه شکوفه؛ بخش کودکان و نوجوانان انتشارات امیرکبیر و مشاور ادبی آثار مربوط به کودکان و نوجوانان کتابخانه ملی ایران و یکی از اعضای اصلی داوران جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان اصفهان و جشنواره بین‌المللی تئاتر کودکان و نوجوانان است. رحماندوست عضو داوری کتاب سال، جشنواره‌های کتاب و مطبوعات کودکان و عضو شورای موسیقی کودکان و شورای کتاب کودک ایران نیز بوده‌است.

از این نویسنده و شاعر، تاکنون ۱۶۰ اثر به صورت مجموعه شعر برای کودکان و نوجوانان و تألیف و ترجمه داستان‌های کودکان و نوجوانان در ایران و جهان منتشر شده‌ است. مجموعه شعرهای «قصه پنج انگشت» و «بازی با انگشت‌ها» دیگر آثار اوست که در ادبیات فولکلور ایران ریشه دارد و تعدادی از شعرهای آن‌ها به زبان سوئدی نیز ترجمه شده‌ است.

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 698744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =