جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ارشاد برگزار شد و نمایندگان مخالف و موافق سیدعباس صالحی دیدگاه‌های خود را درباره برنامه‌های او بیان کردند. سپس صالحی ضمن ارائه برنامه‌اش به مسایلی که نمایندگان مخالف مطرح کردند پاسخ داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح روز شنبه 28 مرداد در صحن علنی مجلس برگزار شد.

سیدعباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جلسه برای نمایندگاه مجلس شورای اسلامی برنامه‌ها و اهداف خود را برای مدیریت وزارت ارشاد بیان کرد.

نمی‌توان از ارشاد انتظارات متناقض داشت

او در ابتدای سخنان خود با تشکر از نمایندگان مجلس و وزرای پیشین ارشاد٬ علی جنتی و دکتر صالحی امیری٬ گفت: «همه می‌دانند و می‌دانیم که جامعه ایرانی به اعتبار استعداد ذاتی و اینکه در چهار راه تاریخی و محل اتصال شرق و غرب بوده است٬ مفاخر فرهنگی خود را به جهان معرفی کرده است. ایران پایگاه جهانی شدن فرهنگ در جهان بوده است. ایران سهم بسزایی در تلطیف و شاعرانه کردن جهان بشری داشته است. فرهنگ و هنر ایرانی ذات و هویت ایران است. همچنین جامعه ایرانی با دین‌مداری٬ توحیدگرایی٬ معنویت‌گرایی و اخلاق‌گرایی هزارن سال زیسته است. با این مقدمات می‌توان گفت گوهر هویت ایرانی سه چیز است: فرهنگ٬ هنر و ادب٬ دوم دین‌مداری توحیدی٬ سوم مهر و معرفت اهل بیت (ع). همه افرادی که در ایران زیسته‌اند و می‌زیند با این سه ضلع نسبت دارند.»

او ادامه داد: «برنامه فرهنگی دولت دوازدهم نیز از این نگاه برخوردار است که با این سه ضلع ارتباط پیوسته‌ای داشته باشد و صد البته با شرایط معاصر ایران و جهان و آینده‌نگری پیوند محکمی برقرار کند. قبل از ورود به برنامه‌های دولت دوازدهم به چند اتفاق رویکردی مثبت در دولت یازدهم اشاره می‌کنم: گسترش اعتمادسازی‌ها٬ گسترش کمی و کیفی پاره‌ای از محصولات فرهنگی و هنری٬ بهبود نسبی اقتصاد هنر و شفافیت بیشتر.»

صالحی برنامه‌های خود را به این ترتیب بیان کرد: «ابتدا با معرفی خود و روش مدیریتی خودم باید بگویم٬ نکته اول اعتقاد عمیق به چهار اصل اساسی دین٬‌ نظام اسلامی٬ و انقلاب و رهبری٬ قانون و اخلاق. این چهار اصل٬ چهار اصل مبنایی مدیریت در وزارت ارشاد خواهد بود. دوم شفافیت در تمامی مراحل تصمیم‌گیری و اجرا است. دوره مدیریت پشت درهای بسته و در غیاب مردم گذشته است. معتقد به مشارکت جمعی٬ گفت‌و‌گو محور با اصحاب فرهنگ و هنر هستم. نکته سوم واگذاری امور به بخش خصوصی و فعالیت‌های نهادهای صنفی است. در دوره چهارساله معاونت فرهنگی این نگاه را دنبال کرده‌ام. اصل چهارم تمرکززدایی جغرافیایی است. از تمام جان معتقدم که خلاقیت ایرانی در همه ایران با همه اقوام و مذاهب و ادیان سلیقه‌ها موجود است. هم در سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی و اجرا باید پهنه جامعه فرهنگی ایرانی را ۸۰ میلیون و بیش از ۳۰ استان دید. در معاونت فرهنگی این مسیر را پیموده‌ام. در معاونت فرهنگی سال گذشته ۶۵ درصد بودجه در استان‌ها صرف شد.»

او همچنین گفت: «در زمینه برنامه‌ها باید به این نکته اشاره کنم که برنامه‌های من متکی به اسناد بالادستی٬ برنامه فرهنگی دولت و برنامه ششم توسعه. شاید حجم برنامه‌ها موجب شد که وضوح دقت‌نظر ما روشن نشود. برنامه من سه هدف دارد صیانت و تعالی هویت سبک زندگی ایرانی اسلامی٬ حمایت از اقتصاد هنر و فرهنگ‌پروری. این سه هدف هفت عرصه را در برمی‌گیرد: هنر و ادبیات٬ مناسبات اقوام و موارد دیگر. با بررسی چالش‌های فراوان و فرصت‌های عرصه فرهنگ و هنر به ۱۴ مساله رسیدیم که این ۱۴ مساله به ۴۶ برنامه تبدیل شد.»

متن کامل سخنان وزیر پیشنهادی ارشاد را اینجا بخوانید.

الان محدودیت تبدیل به اصل شده و آزادی استثنا

محمود صادقی نماینده تهران به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنرانی کرد.

او با اشاره به اینکه دکتر صالحی را به لحاظ اخلاقی و وارستگی شخصیتی قابل تایید می‌داند٬ گفت: «نکته اصلی من این است که ایشان را با همه نکات مثبت سابقه‌شان دارای اقتدار لازم برای مدیریت فرهنگ و هنر نمی‌دانم.»

او گفت: «ایشان در خط اول برنامه خودشان فرمودند که تنوع و تکثر دستگاه‌های فرهنگی سبب شده است بازیابی جایگاه وزارت ارشاد سخت شود. اما در برنامه ارائه شده هیچ راه‌حلی نداده‌اند. ابهام در مراجع تصمیم‌گیری موجب ابهام در مسئوایت‌پذیری و پاسخ‌گویی شده است. سوال اینجاست که آیا شما  می‌توانید در زمینه فعل و انفعال و مداخله‌ها و پایین کشیدن فیلم‌ها و مواردی از این دست قدرت مقابله دارید؟»

او ادامه داد: «در حوزه مطبوعات هنوز معلوم نیست محدودیت ایجاد تصویری برای یکی از شخصیت‌ها محبوب برعهده چه کسی است. ما به عنوان نماینده سوال کرده‌ایم و کسی جواب نداده است. ابهام در هزینه‌کرد بودجه عمومی یکی از مسائل ما است. بسیاری از اشخاص و نهادها از بیت‌المال در بخش فرهنگی استفاده می‌کنند٬ اما معلوم نیست این بودجه‌ها چطور مصرف می‌شود و هیچ نظارتی وجود ندارد. این نهادها و اشخاص در مقابل مجلس و دولت و دیوان محاسبات پاسخگو نیستند؟ برای سال ۹۷ باز هم شاهد جدول ۱۷ بیت‌المال‌سوز خواهیم بود؟ برخی از این بودجه‌ها برای زمین‌خواری مصرف می‌شود.»

این نماینده مجلس گفت: «مشکل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشکل ساختاری است. در برنامه شما برای حل مشکل ساختاری طرحی دیده نمی‌شود. مشکل ساختاری در حمایت و نظارت وجود دارد. حمایت در زمینه حمایت از شخص یا محصول فرهنگی دیده می‌شود. باید در این زمینه تنوع ایجاد کنید تا عادلانه شود. سنندج و زاهدان و بندرلنگه و مسجد سلیمان هم جزو ایران است چرا رویدادهای فرهنگی را به سطح کشور گسترش نمی‌دهید؟ از خلاقیت‌های فرهنگی و هنری چرا در سطح کشور استفاده نمی‌شود؟ چه برنامه‌ای برای استفاده از ظرفیت خلاقیت هنری در کردستان و لرستان و ... دارید؟ آیا کماکان جشنواره فجر می‌خواهد در سالن‌های ارشاد در تهران برگزار شود؟»

متن کامل سخنان صادقی را اینجا بخوانید.

چطور مدیریت می‌کنید تا دستگاه‌های موازی با ارشاد تعامل داشته باشند؟

خدیجه ربیعی نماینده بروجن دیگر نماینده مخالف سیدعباس صالحی بود که با تشکر از دکتر روحانی برای معرفی وزرای توانمند و شایسته گفت: «دکتر صالحی ارتباط خوبی با جامعه و علما دارند که این‌ها ویژگی مهم در تصدی وزارت ارشاد است. سختی کار در وزارت فرهنگ روشن است. فرهنگ شاخصه اصلی تمدن است و دشواری فعالیت در این حوزه در کشور و نظام اسلامی ما دوچندان است. تاکیدات پیشوایان دین موید این مساله است. برنامه ارائه شده دکتر صالحی را بررسی کردم و مخالفت من ناشی از نتایج این بررسی است.»

او خطاب به صالحی گفت: «شما خیلی خوب به چالش‌ها اشاره کردید٬ اما راهکار عملی ارائه نکردید. تعدد دستگاه‌ها در این عرصه زیاد است. اشاره نکردید که برنامه‌های شما می‌تواند قانون را حاکم کند به گونه‌ای که دستگاه‌های موازی نتوانند قانون را در وزارتخانه تحت تاثیر قرار دهند. همکاران عزیز ایشان اشاره نکردند که چطور مدیریت خواهند کرد تا دستگاه‌های موازی با ارشاد تعامل داشته باشند. ارتباطات و تعاملات فرهنگی در عرصه بین‌المللی مناسب شان نظام نیست.»

او با ابراز نگرانی از اینکه مفاخر ما از سوی سایر کشورها مصادره شوند٬ گفت: «در برنامه ارائه شده وزیر پیشنهادی٬ در بخش وظایف قانونی وزارتخانه ۴۰ درصد خلا هست٬ در بخش سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری ۴۹ درصد خلا هست. آن هم در بخش‌هایی چون اقتصاد مقاومتی.»

گفتید نخ تسبیح هستید دانه‌های این تسبیح چه کسانی خواهند بود؟

قاسم میرزایی نیکو نماینده دماوند و فیروزکوه سومین نماینده مخالف که خود را نماینده اصلاح‌طلب فراکسیون امید٬ خواند٬ گفت: «جناب جنتی که رفت٬ به هوای تازه سیدرضا صالحی امیری عادت می‌کردیم که ورقی خورد رسید به سیدعباس صالحی٬ من چشم دوخته‌ام که کی می‌شود فرهنگ و هنر و این مرز و بوم برسد به اهالی آن. نظارت و صدارت پیش‌کش. آقای رئيس جمهور جمله تکرار می‌کنیم سید وزیر خیلی دور خیلی نزدیک ارشاد را فراموش نمی‌کنیم و حمایت تمام قد اصلاح‌طلبان را از شما. شما به تفکر ۲۴ میلیونی خیلی بدهکار هستید. مردم به شما اعتماد کردند. نکند سلب این اعتماد به کل جریان‌های حامی شما تسری پیدا کند.»

او ادامه داد: «وزارت فرهنگ و هنر کی می‌خواهد از بازخوانی و توقیف بعد از مجوز هفت خوان رها شود. حالا در این میان سرنوشت هنرمندان در سکوت بماند ... ما به کارتون هادی حیدری و سایه مشق‌های محمد قوچانی رضایت داده‌ایم.»

او گفت: «حمایت از کیارستمی و اسکار فرهادی و تسلیت و تبریک نخواستیم. دست‌خطی در له یا علیه آنان از شما ندیده‌ایم. چند تا کلنل در بوراکراسی ممیزی خاک می‌خورند؟ نسل جوان و فرزندانمان را توقیف کرده‌ایم. لیست بلند رایزنی فرهنگی وزارت خارجه برای برون‌مرزها چه کرده‌اند؟»

متن کامل سخنان این دو نماینده را اینجا بخوانید.

وزارت فرهنگ به شخصیتی چندوجهی نیاز دارد

علیرضا ابراهیمی نماینده رامیان اولین موافق وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد در آغاز سخنانش با اشاره به ویژگی‌های لازم برای وزیر ارشاد گفت: «در این حوزه تنها به مدیر نیاز نداریم بلکه وزیر خودش هم باید اهل علم و فرهنگ باشد. عرضه فرهنگ تنها با گفت و گو و مدارا قابل مدیریت است.»

او سید عباس صالحی را یک روشنفکر دینی تمام عیار دانست و گفت: «خوب که نگاه کنید متوجه می شوید در وزارت فرهنگ به شخصیتی چند وجهی نیاز داریم که بتواند با اهل هنر و فرهنگ و حوزه آشتی و هم افزایی ایجاد کند. آقای صالحی یک روشنفکر دینی تمام عیار است. دشمنان جمهوری اسلامی تلاش می کنند میان جمهوریت و اسلامیت نظام فاصله بیاندازند ما برای مقابله نیاز به افرادی مانند دکتر صالحی نیاز داریم.»

صالحی غیرجناحی است و دغدغه فرهنگ دارد

در ادامه فاطمه ذوالقدر نماینده تهران با یاد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و شهید مرتضی آوینی در دفاع از وزیر پیشنهادی ارشاد گفت: «فرهنگ سنگ بنا و اعتلای جامعه است و انتخاب متولیان آن بس دشوار است و ما اکنون انتخاب دکتر صالحی فرزند حوزه و دانشگاه را برای این وزارتخانه به فال نیک می گیریم.»

او ادامه داد: «ما در این حوزه به مدیری توانا نیاز داریم که اهل علم و فرهنگ باشد که این ویژگی‌ها در شخصیت دکتر صالحی هویدا و آشکار است.»

ذوالقدر در ادامه با اشاره به تجربیات پیشین در مدیریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «در این سالیان تجربه‌ها متفاوتی از مدیریت‌ها را داشتیم. این وزارت مرز میان حوزه ها و فرهنگ است و وزیری می خواهد که در این مرز با استفاده از دستورات دین اسلام در پیشبرد اهداف نظام موفق باشد. برای مقابله با دسیسه بدخواهان و فرهنگ ایرانی و اسلامی نیاز به فردی مانند دکتر صالحی داریم که رابطه خوبی با علما دارد. مهم ترین مسئله در فرهنگ گفت و گو تعامل و اعتدال است. او در سابقه چهار ساله نشان داده که می تواند این نقش واسط را در چند سطح به عهده گیرد.»

متن کامل سخنان این دو نماینده را اینجا بخوانید.

صالحی در حوزه اختلافات فرهنگی درگیر نمی‌شود

جمشید جعفرپور لارستان، نماینده خنج و گراش در استان فارس به عنوان دیگر نماینده موافق در ابتدای سخنان خود با اشاره گذشت 40 سال از عمر انقلاب اسلامی گفت: «حدود چهار دهه قبل در این کشور انقلاب فرهنگی با نام خدا شکل گرفت، امروز در بازنگری راه طی شده و مسیر پیش رو، سوگ‌مندانه باید گفت دستاوردها کمتر از انتظار است.»

او افزود: «به باور اینجانب برای مدیریت وزارت فرهنگ نیازمند کسی هستیم که فارغ از سیاست‌زدگی و هیاهو‌ها به فعالیت‌ها و وظایف مشخص شده خود به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بپردازد. سیدعباس صالحی فرزند فرهنگ است و ویژگی‌هایی دارد که ما را در رای اعتماد دادن به او کمک می‌کند، سابقه طولانی در عرصه فرهنگ و عضویت در کمیسیون‌های شورای عالی فرهنگی، شورای معاونان چهار سال حضور در معاونت فرهنگی وزارت ارشاد که مهم‌ترین معاونت این وزارتخانه است، پرورش یافته خانواده دین و روحانیت، آگاهی به مسایل دینی و مشورت‌پذیری همه عواملی است که در سیدعباس صالحی جمع شده و معیار ما برای رای اعتماد دادن به ایشان است.»

جعفرپور با اشاره به مشورت‌پذیر بودن صالحی ادامه داد: «اعتقادی که ایشان به گفت و گو و تعامل دارد، گمشده امروز ما در حوزه فرهنگ و سیاست است؛ آنچه که در بین فرزندان و خانواده انقلاب کم داریم. وقتی گفت و گو کم باشد ناچار به حدس زدن درباره دیگران هستیم و یکدیگر را متهم می‌کنیم، دکتر صالحی اهل تعامل است و می‌تواند پلی بین حوزه‌های علمیه و هنرمندان باشد و امکان گفت و گو را بین این دو گروه فراهم آورد.»

وزارت ارشاد صددرصد حاکمیتی است

در ادامه سید علی ادیانی‌راد با حضور پشت تریبون در حمایت از صالحی گفت: «من در قالب یک سوال بحث خود را ادامه می‌دهم، اینگه چرا سید عباس صالحی برای تصدی وزارت فرهنگ و با پسوند ارشاد اسلامی مناسب است؟ با احترام به نظرات مخالفان محترم ادله محکم بر نفی صلاحیت آقای صالحی برای وزارت ندیدم، دوستان کارنامه وزرای سابق را نقد کردند در حالیکه باید برنامه را تحلیل می‌کردند.»

او افزود: «این نکته را اشاره کنم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک وزارت‌خانه خطیر و صددرصد حاکمیتی به شمار می‌آید، درست است که وزیر جزئی از کارکرد نظام است اما رویکرد حاکمیتی در وزارت‎خانه وجود دارد و آدمی باید در این مقام قرار بگیرد که رویکردش با حاکمیت همراه و هماهنگ باشد و به گفته خود دکتر صالحی دانه‌های تسبیح جدا افتاده را به هم وصل کند.»

ادیانی‌راد همچنین گفت: «زاویه نگاه، مبانی و راهبردهای وزیر باید در چارچوب مبانی اسلام و اندیشه اسلامی باشد و نباید در چارچوب اباهه‌گری، وادادگی و سکولاریسم قرار بگیرد. همه بر این اصل تاکید داریم.»

متن کامل سخنان این دو نماینده را اینجا بخوانید.

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 698827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =