۰ نفر
۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۳
درگذشت استندآپ کمدین پیشگام آمریکایی

دیک گرگوری استندآپ کمدین پیشگام آمریکایی که در دهه ۶۰ میلادی به شهرت رسید، در ۸۴ سالگی درگذشت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دیک گرگوری نخستین استندآپ کمدین سیاه‌پوستی بود که برای تماشاگران سفیدپوست برنامه اجرا می‌کرد و در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ میلادی پای ثابت بسیاری از تاک‌شوهای مشهور آمریکا بود.

او که شنبه ۲۸ مرداد در اثر ایست قلبی در ۸۴ سالگی چشم از جهان فروبست، پس از به شهرت رسیدن به فعال حقوق اجتماعی تبدیل شد.  

گرگوری برای به چالش کشیدن نژادپرستی و کاستی‌های اجتماعی در استندآپ‌کمدی‌هایش شهره بود. نام او نخست در سال ۱۹۶۱ با اجرای برنامه در شیکاگو بر سر زبان‌ها افتاد. او خود در این باره گفته است: «زمانی که آغاز به کار کردم، کمدین‌های سیاه‌پوست نمی‌توانستند در کلوب‌های سفیدپوستان برنامه اجرا کنند. اجازه داشتید بخوانید، ساز بزنید اما اجرا استندآپ ممکن نبود.»

سال ۱۹۶۲ برای نخستین بار به برنامه جک پار دعوت شد اما برای حضور در برنامه شرط داشت. شرط گرگوری نشستن کنار مجری برنامه بود که پیش از آن سابقه نداشت.  

او فعال اجتماعی و از مخالفان جنگ ویتنام بود. گرگوری سال ۱۹۸۰ برای مذاکره درباره آزادی گروگان‌های آمریکایی در ایران به تهران سفر کرد.

ریچارد کلاکستون گرگوری سال ۱۹۳۲ در سن لوییس به دنیا آمد. او که کودکی دشواری داشت برای محافظت از خود برابر دشواری‌ها از شوخ‌طبعی استفاده می‌کرد و سال ۱۹۶۴ زندگینامه خود را با عنوان «کاکا سیاه» منتشر کرد و در آن به تجربیات خود از نژادپرستی در جامعه آمریکا پرداخت.

جو مورتون بازیگر برنده جایزه امی سال ۲۰۱۶ در نمایش «رهایم کن»‌ در آف‌برادوی نقش گرگوری را در صحنه تئاتر بازی کرد.

منبع: هالیوودریپورتر/ ۱۹ اوت

58241

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 699080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =