عضو فراکسیون امید تاکید کرد: نسبت به آقای بیطرف فضای مثبتی در فراکسیون امید وجود داشت و تلاش‌های با انگیزه مخالفانش تا لحظات آخر ادامه داشت.

به گزارش خبرآنلاین علیرضا رحیمی در کانال تلگرامی خود در تحلیلی درخصوص رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم با عنوان «رای اعتماد مجلس از دور از نزدیک» نوشت:

اگرچه تشکیل کابینه و آغاز بکار رسمی دولت امر مهمی بود اما کیفیت و ترکیب کابینه برای مردم و مجلس در جای خود اهمیت فراوانی داشت.

رای اعتماد مجلس به وزیران کابینه دوازدهم در کنار جاذبه و تحیری که برای افکار عمومی داشت، درس‌هایی را نیز بجا گذاشت. این درس‌ها برای همه بود. وزیران پیشنهادی و حامیان آنها و نمایندگان و فراکسیون‌ها و مجامع استانی و حتی هیات رییسه مجلس همگی سهمی از این فرآیند درس‌آموزی در تکمیل تجربیات خود دارند.

اگرچه حال و هوا و جریان‌های جلسات صحن مجلس و فراکسیون‌ها ارزش گزارش‌نویسی فی‌المجلس را داشت اما در این مجال ذکر مواردی خالی از لطف و فایده نخواهد بود.

۱۷ وزیر پیشنهادی دکتر روحانی در شرایطی متفاوت با پیش‌بینی‌های غالب با رای اعتماد نمایندگان مواجه شدند که فضای قطعی مجلس تا روز قبل از رای‌گیری حکایت از بی‌اقبالی مجلس نسبت به آقای جهرمی و شکنندگی شدید رای آقای ربیعی داشت البته همین شکنندگی به طور رقیق‌تر نسبت به آقایان رحمانی فضلی و بطحایی در روزهای آغازین حضور وزرا در صحن وجود داشت اما روند مثبتی پیدا کرد که این روند برای نمایندگان مشهود بود.

نسبت به آقای بیطرف فضای مثبتی در فراکسیون امید وجود داشت و تلاش‌های با انگیزه مخالفانش تا لحظات آخر ادامه داشت.

وضعیت جهرمی

فضای عمومی مجلس چه قبل از صحن (در فراکسیون‌ها و کمیسیون‌ها) و چه در صحن عدم اقناع و تردید شدید و واقعی نسبت به آقای جهرمی از جنبه‌های مختلف (سوابق کاری، تحصیلات، سیاسی، امنیتی) بود به حدی که خودش هم در رای آوری تردید جدی پیدا کرده بود خصوصا دو روز آخر ناامیدی در حلقه هوادارانش کاملا هویدا بود.

لابی سنگین حلقه هواداران او در صحن و بیرون تاثیر کافی بر فراکسیون مستقلین و ولایی نیز گذاشته بود تا نهایتا با استفاده حداکثری از ظرفیت فراکسیون زاگرسیان کفه رای او را کمی سنگین کند. (در فراکسیون زاگرسیان علاوه بر اعضای عادی فراکسیون امید چند عضو هیات رئیسه امید نیز عضویت و نقش‌آفرینی دارند).

نطق و دفاع دکتر روحانی نیز تاثیر فی‌المجلس گذاشت. در فراکسیون امید عموم نظرات نسبت به جهرمی مخالف و منفی بود الا منتسبین به جریان اعتدال و دولت اگر‌چه فراکسیون نظر رسمی خود را نتوانست به کفایت به اعضا منتقل کند.

بالاترین عدد مخالفان در آرای جهرمی نیز حاکی از فضای صعب‌العبور لابی‌ها و حواشی چند لایه آن دارد.

درباره مهندس بیطرف و ربیعی و فراکسیون امید هم مشاهدات و نظراتم را خواهم نوشت. 

29216

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 699662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =