هربار که با مردم درباره تأثیر بالقوه هوش مصنوعی و روباتیک صحبت می‌کنم، روشن است که آن‌ها اضطراب زیادی در ارتباط با این تحول دارند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از اتاق تهران، هیچ جای تعجبی نیست: این فناوری در حال حاضر تأثیر زیادی بر جهان کار گذاشته است، از الگوریتم‌های مبتنی برای هوش مصنوعی که مسیرهای مطلوب را برای به حداکثر رساندن درآمد رانندگان Lyft و Uber درست می‌کنند تا سیستم‌های یادگیری ماشینی که به بهینه‌سازی لیست مشتری‌ها و فروش بیشتر فروشندگان کمک می‌کند.

ما در آستانه تحولات فوق‌العاده‌ای در کار هستیم. میلیون‌ها نفر از مشاغل تحت تأثر قرار خواهند گرفت و ماهیت کار عمیقاً تغییر خواهد کرد. ما وظیفه‌داریم آینده را شکل دهیم، خبر خوب اینکه ما می‌توانیم.

مشاغل آسان‌تر ناپدید خواهند شد و تصوری از مشاغل آینده ایجاد خواهد شد که هنوز معلوم نیست چه خواهند بود. اگر همان‌طور که وال‌استریت ژورنال پیشنهاد می‌دهد ما از هوش مصنوعی برای فناوری که پیش‌بینی می‌کند، استفاده کنیم، تأثیر آن بسیار ساده‌تر خواهد شد. ما باید خودمان را مجبور کنیم تا این کار را انجام داده و آینده کار را درک کنیم.

در اینجا ۶ اصل وجود دارد که باید در ذهن داشته باشید، همان‌طور که تصور می‌کنید چگونه دنیای کار تکامل خواهد یافت:

۱. انتظار اخلال عظیم
همان‌طور که کلاوس شواب، رییس موسسه اجرایی مجمع جهانی اقتصاد توضیح می‌دهد، ما در میان «انقلاب صنعتی چهارم» قرار داریم. انقلاب اول «قدرت بخار»، انقلاب دوم «برق»، انقلاب سوم «دیجیتالی سازی» بود. انقلاب صنعتی چهارم هم شامل هوش مصنوعی و روباتیک و همچنین فناوری‌های دیگر است که تأثیر بیشتری خواهند داشت.

البته بیشتر تکنولوژی‌های جدید فرصت‌هایی جدیدی را همزمان با حذف مشاغل قدیمی ایجاد می‌کنند، اما به‌ندرت مکاتبات کامل بین این دو بخش وجود دارد. افرادی که مشاغل خود را از دست می‌دهند، به‌راحتی برای شغل‌های جدید بازآموزی نمی‌شوند و این می‌تواند منجر به خشم و ناآرامی‌های اجتماعی شود. این مساله در کوتاه‌مدت منجر به نابرابری‌های عظیم در مناطق جغرافیایی و گروه‌های مردمی می‌شود.

بنابراین با توجه به تکنولوژی‌های جدید برای تغییر آماده‌باشید. تا آنجا که می‌توانید یاد بگیرید و مهارت‌های خود را حفظ کنید.

۲. هوش مصنوعی جایگزین وظایف تکراری در بیشتر شغل می‌شود
مطالعات اخیر، ازجمله مطالعات موسسه مک کنزی و OECD نشان می‌دهد که تقریباً نیمی از مشاغل امریکا توسط هوش مصنوعی در معرض خطر از بین رفتن هستند.

مطالعات نشان می‌دهد که کارهای تکراری را هوش مصنوعی بهتر از ما انجام می‌دهد. اما برای اکثر مشاغل، کامپیوترها قرار نیست جایگزین همه کاری شوند که ما انجام می‌دهیم.

برای اکثریت ما، هوش مصنوعی وظایف تکراری و خسته‌کننده را از بین می برود. به این شکل ما زمانی زیادی خواهیم داشت تا راه‌حل‌های خلاقانه برای تعاملات و روابط انسانی پیچیده داشته باشیم.

برای آماده شدن برای آینده، ابزارهای هوش مصنوعی در حوزه خود را بررسی کنید. یاد بگیرید که چگونه از آن‌ها استفاده کنید و از آن‌ها بهره ببرید تا بهره‌وری خود را افزایش دهید.

۳. کارهایی با مهارت میانه، سخت‌تر می‌شود
بازار کار نمی‌تواند اصلاً اتوماسیون نداشته باشد. OECD تخمین زده است که 9 درصد از شغل‌های ایالات‌متحده منشأ اتوماتیک دارند. اگر چنین اتفاقی افتد، این بدترین تأثیر را بر افرادی با مهارت متوسط می‌گذارد.

شغل‌های با مهارت کم و متوسط ساده‌تر خودکاری سازی خواهند شد، اما یک مشکل وجود دارد. در کسب‌وکارهای قوی، ماشین‌آلات جایگزین کارگران خواهد شد، چراکه آن‌ها گران‌تر هستند.

اگر مردم جایگزین شده توسط هوش مصنوعی و روبات‌ها خوب آموزش نبینند، مجبور خواهند شد در مشاغل کم مهارت کار کنند. این مساله باعث عرضه بیش‌ازحد کارگران در این سطح و افسردگی آن‌ها شود. درعین‌حال هم افراد کمتری برای مشاغل ماهر وجود خواهد داشت. اگر این حرکت بدون کنترل باشد، میانه بازار کار از بین خواهد رفت.

برای کاهش تأثیر، جامعه نیاز به ارائه آموزش و فرصت‌های شغلی برای کسانی دارد که با اتوماسیون بیشترین آسیب را می‌بینند.

۴. فرصت‌ها در ابتدا نابرابر توزیع خواهند شد
باگذشت زمان، مشاغل بازمی‌گردند. اما آن‌ها کار مشابهی نخواهد داشت و احتمالاً در بخش‌های مختلف کشور ظاهر می‌شوند که اتوماسیون نابود کرده است.

محققان Daron Acemoglu و Pascual Restrepo تأثیر روبات‌ها بر مشاغل ایالات‌متحده را بررسی کرده‌اند. اما آنچه آن‌ها پیداکرده‌اند، یک تأثیر منطقه‌ای قوی است: برای هر یک ربات معرفی‌شده در یک منطقه مترویی خاص، در یک منطقه جغرافیایی، تقریباً 6.2 شغل از بین رفته است. اما بررسی‌ها نشان داد که برای هریک ربات اضافه‌شده، معادل سه کارگر شغلشان را ازدست‌ می دهند.
یک توضیح احتمالی این است که خودکارسازی مشاغل صنعتی در غرب میانه و جنوب امریکا تقریباً با انواع مشاغل در شهرهای ساحلی جبران شده‌اند.

اما اگر شما در ایالت‌هایی زندگی می‌کنید که مشاغل کمتری دارد، به این راحتی نمی‌توانید شغل دیگری پیدا کنید. کسانی که شغل خود را ازدست‌داده‌اند به آموزش مجدد نیاز دارند. به‌این‌ترتیب ما به یک سیستم آموزشی نیاز داریم که همه کودکان امریکایی را آماده کند.

۵. طراحان فناوری مسئولیت دارند

حکم اخلاقی فقط در آموزش نیست، بلکه طراحی محصولات خود تکنولوژی هم باید اخلاقی باشد. فناوری‌های مستقل با توجه به تاثیری که در مشاغل می‌گذارند، باارزش نیستند. کارنگی ملون، استاد روباتیک در پادکستی که اخیر با موضوع سازندگان ربات‌ها و نرم‌افزارهای هوش مصنوعی منتشر کرده است به اخلاقی فکر کردن، تاکید کرده است. او می‌گوید آیا فناوری تنها هدف جایگزینی کارگران انسانی است یا تسهیل بهره‌وری و شادی انسان‌ها؟

طراحان، دانشمندان همه به درک مفاهیم اخلاقی از نحوه ایجاد و استفاده از روبات‌ها و هوش مصنوعی نیاز دارند.

۶. روند بلندمدت می‌تواند مثبت باشد، اگر آن را انجام دهیم

درنهایت، پس از انقلاب صنعتی، شغل‌های زیادی وجود داشت که قبلاً وجود داشت و بهتر بودند. نتیجه خالص افزایش بهره‌وری و تعداد کارکنان، ثروت کلی را افزایش داد. اما این نتیجه‌گیری از قبل مشخص نبود.

در قرن بیست و یکم ما در حال تغییر در فناوری و نوع مشاغل هستیم، چیزی که پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های ما در ابتدای قرن بیستم با آن مواجه بودند. مثل آن‌ها ما نمی‌توانیم مطمئن باشیم که بهره‌وری و اشتغال افزایش می‌یابد.

ما به‌عنوان یک جامعه به تعهد برای هدایت فناوری مسئولانه نیاز داریم، درست مثل کسانی که قبل از ما آمدند. به این ترتیب ما اطمینان خواهیم داد که تکنولوژی هوش مصنوعی برای همه فرصت ایجاد خواهد کرد، نه‌فقط برای چند نفر آدم خوش‌شانس.

39224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 699694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =