مهر نوشت: بهرام کلهرنیا گرافیست با انتقاد از اینکه پوسترهای جشنواره‌های فجر عموما به شکل بر حقی به کسانی که صلاحیت دارند سفارش داده نمی شود، راه‌حل هایی برای این موضوع ارایه داد.

هر سال پوسترهای جشنواره‌های هنری فجر (موسیقی، تئاتر، فیلم، تجسمی، شعر) با نقد و نظرهایی همراه است و حال با نزدیک شدن به برگزاری این رویدادها در سالجاری کم کم سفارش طراحی پوسترهای این رویدادها از سوی ستاد جشنواره ها آغاز می شود که به همین منظور با بهرام کلهرنیا گرافیست پیشکسوت درباره این موضوع صحبت کرده ایم.

بهرام کلهرنیا گرافیست پیشنهاد خود برای استاندارسازی پوستر رویداد مهمی چون جشنواره هنرهای تجسمی فجر را اینگونه مطرح کرد: سفارش پوسترهای رویدادهای هنری فجر پیچیدگی های خود را دارد و از مجریان برگزاری این رویدادها که سفارش دهندگان اصلی هستند این توقع و انتظار می رود که به شکل برحقی این پوسترها را به کسانی که صلاحیت دارند و می توانند اثر در خور اعتنا و جذابی ارایه دهند، سفارش دهند.

وی ادامه داد: جشنواره های جهانی پوسترهای خود را به نامدارترین گرافیست ها سفارش می دهند و حتی شاهد هستیم در المپیک ها و جام جهانی و... افتخار برگزارکنندگان این است که از آژانس های گرافیک که بهترین گرافیست ها را جذب می کنند برای این امر کمک می گیرند چون می دانند این افراد نیرومند و بزرگ فکر می کنند ولی ما متاسفانه این کار را نمی کنیم و می دانیم که مناسبات و دوستی و آشنایی جای سفارش به لایق ترین ها را گرفته است.

این گرافیست پیشکسوت با اشاره به اینکه ایجاد فضایی که در آن پوسترهای استاندارد برای جشنواره ها ارایه شود ساده است، گفت: راه حل این است که یک لیست از طراحان تراز اول کشور تهیه کرد و یک شورای مشورتی با آنها تشکیل داد و طبیعی است باید کسی مدیر هنری ارشد این پروژه باشد. راه حل بعدی هم این است که پروژه را به تعدادی از طراحان پیشگام و مترقی سفارش داد و با همه آنها قرار داد بسته شود و این حق را جشنواره برای خود قایل شود که مثلا از چهار پوستر استفاده کند.

کلهرنیا با طرح این انتقاد که در حال حاضر جشنواره های ما تک پوستر بیرون می دهند، بیان کرد: در رویدادی مانند المپیک ۸۰ تا ۱۰۰ پوستر بیرون می آید و برخی از پوسترها آگاهانه آرتیستیک است و به سادگی فهم نمی شود. در واقع برای یک رویداد در هر سطح توقعی پوستر طراحی می شود و در جشنواره های سینمایی کن و ونیز و... می بینید از بزرگان جهان برای طراحی پوستر دعوت می شود و حتی در سطح ملی به آن نگاه نمی کنند بلکه در سطح جهان نگاه خود را گسترش می دهند در حالیکه ما در سطح بومی هم درست عمل نمی کنیم برای همین در حال حاضر آثار در سطح متوسط و حتی گاه متوسط رو به پایین ارایه می شود.

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 727765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =