تسنیم نوشت: سپاه که از لحظات اولیه وقوع زلزله در کرمانشاه و مناطق غربی کشور به کمک مردم زلزله‌زده شتافته بود، با گذشت چند هفته از وقوع زلزله در این مناطق، به دلیل نیاز مبرم مردم به کانکس و سرپناه موقت، همچنان در حال ساخت کانکس برای مردم زلزله‌زده است.

سردار «عبادالله عبداللهی» در نشست خبری خود که صبح امروز برگزار شد، اظهار کرد: بیش از ١٠ هزار نفر از نیرو‌های قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در مناطق زلزله‌زده غرب کشور مشغول به کار هستند. ٥ هزار دستگاه ماشین آلات قرارگاه در مناطق زلزله‌زده بکارگیری شدند.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) گفت: هیچکدام از پروژه‌های قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء که در مناطق زلزله‌زده غرب کشور انجام شده بود اعم از تونل‌ها، سد‌ها و... بر اثر زلزله خسارتی ندیدند.

اهم سخنان وی از این قرار است:

* سپاه در زمان جنگ نقش بی‌بدیلی در مهندسی رزمی داشت و بعد از آن نیز باید از این پتانسیل در امر بازسازی کشور چه در بعد نیروی انسانی و چه در بعد تجهیزاتی استفاده می‌شد.

* موفق شده‌ایم کار ساخت 125 کیلومتر تونل مترو را در دست بگیریم که برخی از آنها افتتاح شده و برخی دیگر مثل پروژه خط 7 مترو تهران در دست اقدام است. همچنین در حوزه ساخت ابنیه خاص پروژه ساخت صحن حضرت زهرا (س) در نجف و توسعه حرم حضرت امام حسین (ع) در کربلای معلی و ساخت 19 هزار تخت بیمارستانی در داخل کشور از جمله پروژه‌های در دست اقدام قرارگاه خاتم‌الانبیاء است.

*{در خصوص چرایی حضور سپاه در عرصه سازندگی کشور}: اینگونه اظهارنظرها یک اشتباه استراتژیک است و سایر کشورهای دنیا پس از جنگ از توان نیروهای مسلح برای بازسازی و سازندگی آن کشورها استفاده شده است.

* با توجه به اجرای پروژه‌های مرزی و حضور بیش از 10 هزار نفر از نیروها و 5 هزار دستگاه ماشین‌آلات مهندسی قرارگاه خاتم‌الانبیاء در نزدیکی مناطق زلزله‌زده از همان دقایق اول وقوع زلزله در کنار مردم این مناطق حضور داشتیم و به واحدهای اجرایی‌مان در آن مناطق آماده باش دادیم. با توجه به اینکه روستاهای این منطقه حدود 70 تا صددرصد آسیب دیده بودند برای اسکان موقت مردم باید فکری می‌شد که ما در توافقی که با بنیاد مسکن داشتیم این امر را برعهده گرفتیم و در طول 18 روز پس از امضای این توافق 6400 فنداسیون را آماده کرده و 5900 سازه فلزی را در این مناطق نصب و 2700 کانکس نیز در این مناطق مستقر کرده‌ایم.

* ما برای ساخت کانکس‌های مورد نیاز در این مناطق کارگاه‌های بزرگی را در مناطق زلزله‌زده احداث کردیم که اگر آنها نبودند فقط 6 ماه طول می‌کشید تا این کانکس‌ها را به این مناطق انتقال دهیم. ما گفته‌ایم که ظرف مدت 45 روز اگر مانعی پیش نیاید می‌توانیم کار اسکان موقت را به سرانجام برسانیم.

*{درباره اختصاص مبلغ 10 هزار میلیارد تومان بودجه به قرارگاه خاتم‌الانبیاء در لایحه بودجه سال 97 }: مبلغ تعیین شده در لایحه بودجه به معنای سقف گردش مالی ما در خزانه است و این به معنای اختصاص بودجه ای به این میزان به قرارگاه خاتم‌الانبیاء نیست ضمن آنکه در بحث معافیت مالیاتی قرارگاه خاتم‌الانبیاء تاکنون ما چنین چیزی را نشنیده‌ایم و باید بگوییم که قرارگاه یکی از بهترین مودیان مالیاتی طی 2 سال گذشته بوده است.

*{ درباره آمادگی این قرارگاه برای شرکت در بازسازی سوریه}: چنانچه تدبیر دولت بر این امر قرار بگیرد،‌ قرارگاه خاتم به عنوان یک مجموعه پیشگام برای بازسازی در سوریه آمادگی این کار را دارد.

*ما امروز حدود 30 میلیارد تومان از دولت طلب داریم که اگر این عدد را به ارز تبدیل کنیم حدود 10 میلیارد دلار می‌شود. وقتی بحث سرمایه‌گذاری در کشور مطرح می‌شود ما می‌گوییم در یک مجموعه مانند قرارگاه خاتم 10 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در کشور صورت گرفته که البته این سرمایه‌گذاری بدون سود بوده و امیدواریم دوستان دولت بیشتر به ظرفیت‌های درون کشور توجه کنند.

*خارجی‌ها قصد دارند با تحریم و در تنگنا قرار دادن کشور راهی برای غلبه بر ما پیدا کنند اما ملت ما 38 سال است که مقاومت کرده و آنچه می‌تواند در مقابل تحریم ها مقابله کند توجه به ظرفیت‌های داخل کشور است.

27214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 736625

برچسب‌ها